Osmá série Hry o trůny se rozjela ve velkém stylu, ale dechberoucí napětí zůstává. Premiéry Pavla Přeučila

18.04.2019

Autor: HBO / repro

Popisek: Hra o trůny, snímek z prvního dílu osmé série, kdy se i Jon proletí na drakovi

Téměř dva roky nekonečného čekání skončily a osmá sezóna epické Hry o trůny je tady. Přicházela s velkou pompou a očekáváním, protože u HBO byli jako obvykle tajemní jako hrad v Karpatech. To, co se naservírovali veřejnosti v podobě úsečných trailerů, moc neřeklo a tak napětí fanoušků trvalo až do poslední chvíle. Ti, co očekávali, že osmá řada začne nějakou rekapitulací posledních událostí ze sedmé sezóny, byli asi zklamáni. Na rozdíl od nás, skalních fanoušků, kteří jsme absolvovali několika noční maratón a zkoukli předchozí řady téměř na jeden zátah. A udělali jsme dobře.

V první epizodě totiž skočíme rovnou do děje, který hned od počátku rozehrává mocenské intriky mezi hlavními protagonisty, které těm, co si předchozí události příliš nepamatují, musí připadat trochu zmateně. Na konci sedmé sezóny nás nechali tvůrci seriálu v děsivé situaci, kdy vojska Nočního krále zničí za pomoci svého tranformovaného draka Zeď a jsou připravena zlikvidovat vše, co se nachází za ní.

Zimohrad se připravuje na boj

Začátek epizody je fantastický. Pohled na spojené armády Neposkvrněných a Dothraků, přicházející do Zimohradu, krásnou Daenerys po boku Jona Snowa a dva dospělé draky, pouštějící hrůzu na všechny přihlížející, nás navnadí a očekáváme, že v podobně velkolepém duchu se bude odehrávat i další děj epizody. Omyl. To, co se posléze odehrává, už jde ve starých, ale dobrých kolejích předchozích sérií. Tvůrčí tým nás střídavě zavádí na Zimohrad, který je středobodem celé epizody a do Králova přístaviště, kde Cersei jako obvykle spřádá své zrádné plány. Dialogy hlavních protagonistů hodně navazují na předchozí děj a divák má co dělat, aby stíhal.

Příjezd Jona a Daenerys na Zimohrad, i s obří armádou. Foto HBO / repro

Cersei je stále stejná mrcha

Vidíme Sansu, jako obvykle studenou jako psí čumák, kterak absolvuje se sebezapřením setkání s Daenerys, jíž musí předat vládu nad Severem. To se ví, že se jí to nelíbí a Jona Snowa považuje za zrádce. Je to poprvé od první sezóny, kdy jsou Starkovic sourozenci všichni spolu na Zimohradě. Vidíme i dojemné setkání Aryi s Jonem a ze všech postav tryskají emoce proudem. V Králově přístavišti zatím Cersei Lanisterová vítá příjezd Železné flotily a neskrývá své potěšení, když slyší, že Zeď padla. Jak jsme mohli Cerseinu náturu už poznat, nijak nás nepřekvapí, že tahle mrcha nařídí věrnému Bronovi, aby se vydal na Sever a zajistil, aby se Jaime a Tyrion už z nadcházející bitvy nevrátili živí. Je to ale zvláštní, protože v sedmé sérii se zdálo, že je Jaime jedinou osobou, kterou kdy opravdu milovala. No nic, teď už je asi přebytečný.

Trochu sexu a létání na drakovi

Na své si přijde i divák nemrava, protože v první části epizody je mu nabídnuta docela otevřená postelová scéna s rozpustilými nahotinkami. Na rozdíl od čínských diváků jsme si ji mohli vychutnat v plné kráse. V Číně totiž zasáhla nelítostná cenzura a tuhle scénu zkrátka vystřihla. Není mi jasné, proč to dělají, když Číňané jsou přeborníci v nelegálním stahování, takže si určitě všichni dopřáli plnou verzi epizody. Ale zpět na Zimohrad. Realisticky uvažující Sansa chce pochopitelně vědět, jak nakrmí obří armádu, což není jasné ani divákovi. Zajímá ji i to, co vlastně jedí draci. „Všechno, co chtějí,“ odpoví jí Daenerys s trochu ošklivým úšklebkem. Jsme svědky jedné z nejlepších scén epizody, kdy se John Snow učí létat na drakovi a kupodivu mu to po počáteční nejistotě jde a drak ho trpělivě snáší. Máme tady první náznak toho, že je John nějak spojen s Daenerys.

Jon s Daenerys jsou chvíli sami, Jon své lásce ukazuje, kde jako mladý lovil. Foto HBO / repro

Je to láskyplná, ale i trochu komická scéna, protože Jon si nemůže zvyknout na draky, kteří je doprovázejí a bedlivě pozorují. Foto HBO / repro

Draci Jona pečlivě sledují, je koneckonců Targaryan, i když to v ten okamžik ještě neví, foto HBO / repro

Odhalení Jonova původu

Dostáváme se ke klíčové scéně epizody, kdy se schází Jon se Samem. Ten mu prozradí, že Daenerys  popravila jeho otce a bratra, když se jí odmítli podrobit. Jon je zděšen, ale argumentuje tím, že je nutné ukončit tuto válku a i on musel popravit lidi, kteří ho neposlechli. Vzápětí mu Sam prozrazuje, že je právoplatným králem Sedmi království. „Tvoje matka byla Lyanna Starková a tvůj otec, tvůj skutečný otec, byl Rhaegar Targaryen,“ říká Sam. „Jsi opravdový dědic Železného trůnu." Tohle je na Jona docela dost. On přece nikdy nechtěl být králem. Náhle je tu otevřená otázka, zda má Jon pokračovat ve své vazalské podřízenosti Daenerys.

Bílí chodci se blíží

A jsme u poslední a nejděsivější scény epizody, kdy Beric se svými druhy vstupuje se svým planoucím mečem do hradu rodu Umberů, vypleněného Bílými chodci a ve sklepení nacházejí zohavené tělo chlapce, přibité na zdi, lemované pavoučími nohami, vytvořenými z lidských končetin. Je to zpráva od Nočního krále. Její význam nám však zatím zůstává utajený, ale zdá se, že Beric ji pochopil. Děsivý křik démonického dítěte, které skončí v plamenech, mi bude znít v uších ještě hezky dlouho.

Bran, čili Tříoká vrána pošle Sama, aby Jonovi řekl o jeho původu. On sám, jak říká, bude čekat na starého přítele. Ten se objeví v poslední minutě a není to nikdo jiný než Jamie... Foto HBO / repro

Dokonale namíchaný koktejl

Těch 50 minut první epizody osmé řady seriálu Hra o trůny uběhlo jako voda a připadalo mi to příliš krátké. Nicméně asi každý si vychutnal tradičně výborné herecké výkony hlavních protagonistů, jejich dokonale propracované charaktery. Intriky, zrada, vzrůstající napětí i láska jsou zase namíchány v dokonalém koktejlu, na kterém si každý fanoušek GoT pochutná. Možná v té první epizodě mohla být alespoň nějaká malá akcička, aby to prolomilo příval emocí, kterými nás tvůrci zahltili. Ale na všechno dojde, máme před sebou přece ještě pět seriálových pondělků.

Vložil: Pavel Přeučil