Máte rádi kočky? Po shlédnutí hororu Řbitov zvířátek se jich začnete bát. Premiéry Pavla Přeučila

11.04.2019

Autor: CinemArt

Popisek: Kočičku Church srazil náklaďák, oživili ji, jenže... vrátilo se něco úplně jiného

FOTO Milovníky hororů, zombíků a strašidelných zvířátek určitě potěší remake slavného hororu Stephena Kinga Pet Semetary, k jehož filmovému zpracování se vrátili filmaři přesně po 30 letech. A musím konstatovat, že udělali dobře. Nevrátili se do stejné řeky, a udělali horor v duchu současných trendů o hodně zábavnější. I když se scenárista Jeff Buhler a dvojice režisérů Kevin Kölsch a Dennis Widmyer příliš nedrželi knižní předlohy, odvedli profesionální práci a divák se bude hezky bát.

V angličtině poněkud zkomolený název byl přeložen do češtiny jako Řbitov zvířátek, což se mi docela líbí, protože ono H na začátku stejně málokdo vyslovuje. Kromě faktu, že země je pro život člověka dost nebezpečné místo, je poselství filmu zcela jasné. Nezahrávejte si s přirozeným řádem života a někdy je smrt fakt lepší.

Normální, běžná americká rodina Creedových se přestěhuje do Maine... Foto CinemArt

Hřbitov s temným tajemstvím

Příběh začíná docela nevinně, když se mladý pár Louis a Rachel Creedovi (Jason Clark a Amy Semietzová) přestěhují se svými dětmi, dospívající dcerou Ellie a malým Gagem do Maine, aby zde začali nový život. Mají krásný velký dům a na pozemku prastarý hřbitov domácích mazlíčků. No, není to krásné? Všechno se ale mění ve chvíli, kdy náklaďák přejede jejich kočku Church, na které byla Ellie dost závislá. Louis přemítá, jak jí tuhle tragickou novinu sdělit, když mu jejich soused Jud (John Lithgow) prozradí dost děsivé tajemství. Co se pohřbí na jejich zvířecím hřbitově, vrátí se zpět. Bohužel, v jiné a o dost děsivější podobě kočičího démona.

Obyčejný hřbitov domácích mazlíčků? Kdepak... Foto CinemArt

Tragédie gradují

Přízrak smrti je v Kingově Pet Semetary daleko výraznější, než v jeho jiných knihách a sám autor prý hodně váhal s uveřejněním. Příběh mu ležel dost dlouho v šuplíku a vydal jej až na nátlak vydavatele, který po něm chtěl rychle nějaký nový román. Jedna tragédie plodí další a tak, aby toho nebylo málo, Creedovi přijdou záhy při tragické nehodě i o svou dceru Ellie. Temnota se snáší na venkovské sídlo Creedů ve chvíli, kdy nerozvážně pohřbí na zvířecím hřbitově i svoji dceru. Tady se scénář liší od knižní předlohy, podle které měl zahynout malý Gage. Nicméně, tahle změna filmu hodně pomohla, protože starší dítě daleko lépe vystihuje nelidské monstrum, v které se Ellie promění a oceníme to například v děsivé scéně, kdy za sebou zombíková Ellie táhne cosi velkého...

Hřbitov zvířátek je za tmy dost děsivé místo... Foto CinemArt

O lekačky není nouze

Film proměňuje ve skutečnost noční můru všech rodičů, kteří přijdou o své dítě. Je jasné, že v takové chvíli jsou ochotni udělat cokoliv, jen aby onu tragédii zvrátili, nicméně pokoušet osud se nevyplácí. Možná to bylo chybou starého, laskavého souseda Juda, který dobře věděl, co takový pohřeb na prokletém místě obnáší a co bude následovat. Řbitov zvířátek je chvílemi hodně pochmurný a kamera si hezky pohrává s děsivou atmosférou ztraceného hřbitůvku i temnými okamžiky blížících se nemrtvých. První část filmu je poněkud rozvláčnější, trochu zbytečně a ne moc hororově působí například pohřební průvod místních dětí s maskami zvířátek, ale v té druhé a v samotném vyvrcholení příběhu už není o napětí nouze. Nechybí ani obvyklé hororové lekačky, kdy diváci nadskakují v sedadlech a pak se hystericky smějí, aby dokázali, že se vůbec nelekli.

Je TOHLE naše milovaná kočka Church? Foto CinemArt

Herci si s postavami vyhráli

Velmi solidní výkon podává ve filmu Jason Clark, charismatický představitel doktora Creeda, který celému příběhu dodává pořádnou dávku emocí. Možná si jej pamatujete z filmů, jako Terminator Genisys, Úsvit planety opic, První člověk, nebo Velký Gatsby. Amy Semietzová si postavu vnitřně rozervané Rachel také pěkně užívá, ale empatický Clark udělal asi největší kus práce a jeho postava zcela setře těch pár nedostatků, které ve filmu postřehneme. Jeté Laurence si zahrála Ellie de facto jako dvojroli. V první části jako pohledná, romantická holčina, která přichází do nového domova, stojí před ním s rozevřenýma očima a plná očekávání z nových zážitků. Pak se mění v ono vražedné zombie a je fakt pěkně hnusná. Pak je tady Jud, kterého představuje známý herec John Lithgow. Tahle mentorská postava se příliš neodchyluje od knižní předlohy a je to především on, kterému po skončení filmu kladete za vinu všechny ty hrůzy, které jste museli absolvovat.

Asi nejznámějším hercem ve filmu je John Lithgow, který ztvárnil v mnoha áčkových bijácích vedlejší postavy... Foto CinemArt

Horor, nebo psychothriller?

Film Řbitov zvířátek není určitě žádnou bombou, která by bourala kina, nicméně milovníky tohoto žánru určitě nezklame a nejspíš bude nejlepším hororem roku. Disponuje potřebným napětím, temnou, někdy až snovou kamerou, jsou v něm nadpřirozené jevy, které máme tak rádi. Ti, co mají doma nějakou tu kočičku, se na ní po shlédnutí filmu budou možná dívat trochu jinak a po očku pozorovat, zda po nich náhodou neskočí s vraženými úmysly. Co je na filmu asi nejcennější, je profesionálně propracovaná psychika jednotlivých postav a nebýt oněch hororových prvků, dal by se snadno označit jako psychologický thriller.

Vložil: Pavel Přeučil