Přichází Shazam, pořádně praštěný superhrdina, který, jen tak mimochodem, zachrání svět. Premiéry Pavla Přeučila

04.04.2019

Autor: Warner Bros

Popisek: Shazam, kterého si mistrně zahrál Zachary Levi

FOTOGALERIE, VIDEO Do kin míří jeden z nejočekávanějších filmů tohoto roku, uváděný pod názvem Shazam!. Nepleťte si to prosím se stejnojmennou populární mobilní aplikací na rozpoznávání hudby. Film vypouští produkce Warner Bros a DC Entertainment, která začíná v posledních letech šlapat na paty komiksovým králům od Marvelů a tímhle filmem možná zahajuje zcela novou éru superhrdinských filmů.

Marvel Studios už nás hezkých pár let krmí, a nutno podotknout že dost povedeně, svými komiksovými, superhrdinskými příběhy, ale DCE, kteří vpadli do tohoto žánru jako raketa, si v poslední době získali diváky takovými hity, jako je Wonder Woman či Aquaman. Přestože se o jejich filmech tvrdilo, že jsou temnější než marvelovky, za což mohla nejspíše série filmů o Batmanovi, ve filmu Shazam! dokazuje DCE pravý opak a servíruje nám superhrdinskou komedii se vším, co k tomu patří.

Takový obyčejný kluk

Všichni dobře víme, snad vyjma těch nejmenších diváků, že komiksoví superhdinové jsou vymyšlené postavy a v reálném životě neexistují. Přesto jsou nám servírováni jako součást reálného života, setkávají se s reálnými postavami v reálném prostředí a donekonečna zachraňují svět před zlosyny. Svou roli přitom berou nesmírně vážně a snaží se nás přesvědčit, že jsou od paty k hlavě především klaďasy bez bázně a hany. Shazam! přichází s něčím úplně jiným. Přináší nám hrdinu, nehrdinu, obyčejného kluka, který zázračně získá nějaké ty superschopnosti a neví si s nimi rady. Vyvádí neskutečné blbosti a chová se zkrátka jako potrhlý teenager, což dává filmu pořádnou dávku lehkosti a zábavy.

Superdárek od čaroděje

Příběh filmu je samozřejmě, jak jinak, postaven na souboji dobra se zlem. Billy Batson (Asher Angel) je 14letý sirotek, protřelý životem, střídající jednu pěstounskou rodinu za druhou. Přes nepřízeň osudu má dobré srdce, ale život ho naučil, jak se co nejjednodušeji vyrovnávat s jeho nástrahami. Nyní žije v pěstounské rodině a ochraňuje svého nového sourozence Freddyho Freemana (Jack Dylan Grazer). Jednoho dne, po menší rvačce, kdy prchá před partou školních tyranů, se záhadně ocitne ve Skále věčnosti, kde žije už tisíce let čaroděj Shazam.

Ten se mu svěří, že už dávno hledá někoho s čistým srdcem, jako je on a daruje mu neobyčejné schopnosti. Supersílu, superrychlost, schopnost létat a spoustu dalších, které známe třeba od Supermana. Ty se projeví pouhým vyslovením čarodějova jména Shazam. Přitom Billymu prozradí, že měl už dříve jednoho favorita, kterého obdařil stejnými schopnostmi, ale ten je zločinně zneužil. Oním zlosynem je Dr. Thaddeus Sivana (Mark Strong), který se stává pro Billyho nepřítelem číslo jedna.

Od blbinek k záchraně světa

Představte si čtrnáctiletého kluka, který náhle získá prakticky neomezenou moc. Začíná ji testovat, což vede k řadě blbinek, komických situací a na plátně se rozehrává odlehčený příběh, prošpikovaný dramatickými scénami. Po vyslovení onoho zaklínadla Shazam, se Billy mění v neporazitelnou horu masa neuvěřitelné síly, oblečenou do superhrdinského, červenozlatého kostýmu. Onoho superhrdinu představuje ve filmu Zachary Levi, známý především ze seriálu Chuck, ale mohli jsme jej vidět i v Thorovi, kde si střihnul postavu Fandrala. Jako superhrdina Shazam se Levi ve filmu opravdu vyřádí a jeho kousky fakt vyvolávají u diváků salvy smíchu. Přestože mu jde v konfrontaci se zloduchem Sivanou o život, bere vše s nadhledem, což je jeden s velkých kladů filmu.

Superhrdinské klišé jde do háje

Režisér David F. Sandberg si se ztvárněním postavy Shazama skutečně vyhrál a postavil proti zaběhnutému klišé filmových superhrdinů někoho úplně jiného. Ačkoliv se i tady v některých momentech klišé superhrdinství nevyhne, okamžitě to napraví dokonale odlehčenou scénou. Něco podobného už jsme mohli vidět v náznacích například v Deadpoolovi, nebo u posledních Spidermanů, ale Sandberg na tom postavil vlastně celý film. Dokonale rozehrál souznění dvojice Shazama a Fredyho a více se zaměřil na proměnu malého Billyho v superhrdinu než na boj proti padouchům. Právě takový boj je nosnou linií většiny filmových komiksů. Tady je darebák Dr. Thaddeus Sivana, zahořklý chlápek, co se chce jen pomstít, sice dokonalým ztvárněním zla se vším všudy, ale na jeho postavu není kladen takový důraz, což je právě na filmu to neobvyklé.

Nový směr v komiksovém žánru?

Shazam! je zábavný, dokonale odlehčený a praštěný film a Sandbergovi se podařilo z něj udělat zatím nejhumornější film z produkce DCE a možná i z celé plejády komiksových filmů. Zkrátka sranda musí bejt, i kdyby mrtvoly z nebe padaly. Napětí střídá humor a možná nám režisér nastínil cestu, jakou se komiksové filmy v budoucnu vydají. Je to samozřejmě i výsledek dobře napsaného scénáře, který se vymanil z hollywoodského klišé, přeplněného důstojnými a neohroženými superhrdiny, na kterých najdete jen stěží špetku kazu. Shazam! zkrátka úplně mění žánr, na který jsme byli zvyklí způsobem, který diváka překvapí, a to veskrze pozitivně. A divákům doporučuji, počkejte si až do konce titulků.

Vložil: Pavel Přeučil