RECENZE Úchvatný autor je zpět se svou nelítostnou analýzou. Dominik Dán, Na podpatcích

26.03.2019

Autor: Luxor

Popisek: Dominik Dán

V překvapivě krátké době mají milovníci kriminálek jedinečnou šanci osahat „původní" slovenskou tvorbu hned dvojnásobně. V březnu letošního roku se nám nabízí možnost recenzovat nejen Dánovu knihu ´Na podpätkoch´ (původně vydaná v roce 2011), avšak současně s tím i bravurního Roberta Bryndzu a jeho ´Smrtící tajnosti´. K nim se v Krajských Listech.cz ještě dostaneme a jelikož jsme se Bryndzovi věnovali opakovaně, dost se na poslední titul těšíme. Pro úplnost přidejme ještě tu skutečnost, že Dána jako obvykle vydává Slovart a o Roberta Bryndzu se stará Cosmopolis, tedy Grada.

Pakliže je Dán plný syrovosti a vlastních prožitků, Bryndza je v tomto směru netradiční. Místy šokující po vzoru severských spisovatelů. Stačí zmínit Bjørkovu ´Clonu´, chlapce s parožím, dívku v baletních šatech pod hladinou chladného jezera. I proto nabídněme alespoň část anotace nejnovějšího Bryndzova románu, jelikož bude důležitý i pro Dánův poslední přeložený titul.

„Jednoho mrazivého rána nalezne po probuzení matka svou dceru v kaluži krve a zmrzlou na malé předzahrádce. Kdo mohl provést takovou věc – zavraždit oběť na prahu jejího vlastního domu, ještě k tomu na Štědrý večer?"

Zcela opačně ke svým knihám přistupuje letitý vyšetřovatel Dominik Dán. Ten knihu ´Na podpätkoch´ (Na podpatcích) vydal ve svém zřejmě nejsilnějším období. Což je na stylu a jistotě psaní znát. Pakliže se tedy ´Na podpatcích´ objevilo na Slovensku v roce 2011, předcházela mu mistrovská díla jako ´Mucholapka´ nebo ´Moucha´ (začátek příběhu vyšetřování vražd masového vraha Jozefa Slováka). Následný titul ´Žiješ jenom dvakrát´ byl už poněkud slabší a my jsme jej ohodnotili „jen“ 75 procenty.

K věci.

Nejprve se podívejme na oficiální anotaci ke knize, již si postupně rozebereme: „Rok po vraždě Bosse se jeho kapitáni rozhodli rozdělit si území Našeho Města. Začali si závidět a navzájem škodit. Vůči majitelům restaurací a kaváren ve svém teritoriu uplatňovali praktiky daleko přesahující hranice zákona. Detektivům z oddělení vražd byla jejich činnost a astronomické zisky zpočátku záhadou. Muselo dojít k vraždě na diskotéce ve vykřičeném nočním baru, aby se jim otevřely oči. Vraždu vyřešili, i když se jim do vyšetřování zapletl smutný případ jedné ředitelky gymnázia. Navíc se zbláznila kolegyně Petra a rozhodla se vdávat. Příjemný slunečný květen přinesl mnoho zdánlivě nesouvisejících věcí, ale stačilo jen počkat, udělat pár základních prověrek, vyslechnout několik svědků a všechno do sebe začalo pěkně systematicky zapadat."

Na to drobné zapadání si počkejte do kapitoly číslo 15. Tam se vám otevřou oči.

Abychom znovu pochopili systém fungování justice a organizovaného zločinu na Slovensku, musíme zmínit, jak to celé začalo. Asi to bylo výpalné. Potom pokračovaly bezpečnostní agentury, které to celé zlegalizovaly. Valuty, drogy prostituce, vynucené převody firem na nové majitele. Řada významných slovenských bossů podsvětí navíc měla neoficiální krytí slovenské tajné služby SIS (Slovenská informační služba) a pro politiky (HZDS) zjevně řešili řadu nepříjemných věcí. Možná i vraždy, únosy. Za všechny otřesné zkušenosti, které vedly k desítkám mrtvých a stovkám zničených osudů, jmenujme Černákovce, Pápayovce, Sýkorovce, agresivní Mellovce a samozřejmě Tutiho a Papase Danišovce. Toto bratrské duo bylo svou brutalitou a zákeřností proslulé především v Bratislavě.

Právě devadesátá léta otevřela podobným nepředstavitelným zážitkům kvůli amnestii Václava Havla stavidla. O tom asi až jindy. Jde nám o to ukázat, že to, co se dělo na Slovensku až donedávna, nemá s Českou republikou porovnání. Tolik vražd a násilí, jaké se odehrály tam, snad v Česku nikdy nebylo. Konkrétní být neumíme, ono se stačí podívat na cyklus o mafii na slovenské veřejnoprávní televizi. Pocit, že to nemůže být pravda, z vás jen tak nezmizí.

Nyní ke knize. Dominik Dán nás zprvu nepotěšil. Ani my ho proto nepotěšíme. Trvalo nám to asi tak 70 stran, než jsme pochopili, oč se v knize jedná. Během té první hodiny četby se totiž čtenář seznámí s výrazným množstvím postav, které spolu nesouvisí. Jednak je to nově se rodící slovenské podsvětí (Feri, bratři Knutovi), pak je to život na oddělení (z čehož se posléze odtrhne zamilovaná policistka Petra Pergnerová) a konečně, což chceme zdůraznit, je to dějová linka životního osudu ředitelky gymnázia Kristýny Jánské. Tou celá kniha začíná a také končí. Právě její životní štace (se vším, co se kolem toho děje) nám přišla jako nejsilnější zážitek z četby. Těch ale bylo víc. Tentokrát se nám vcelku logicky vyhýbaly pitvy, v knize je do detailu popsané ohledání zmíněno snad jen jednou, a to v souvislosti s mrtvým expolicistou, takže do popředí vyskočil děj. Dán především na trýznivém osudu ředitelky Jánské ukázal, jak zlá doba umí být. Dokázal zachytit neskutečné detaily (z jejího bití, těžšího a těžšího telefonu, vztahu s rodinou a Jarem…), že je téměř jasné, že tohle nebude fikce. Bohužel.

Stejně tak se mu podařilo vnořit do pocitů a mysli svých kolegů, kdy shora uvedená Petra žádá nejstaršího člena oddělení o radu. V těch chvílích Dán působí skoro jako Fjodor Michajlovič Dostojevskij. Dialogy jsou barevné, není v nich slovo navíc, jsou dramaticky uzavřené, aniž by se o to autor pokoušel. Prostě jedinečné. Ona celkově je to perfektní kniha, po jejímž dočtení jen suše polknete.

A co víc, překladatel knihy Jan Hanzlík (kdo jiný) opět nezapomněl na lidovou, nespisovnou a hovorovou češtinu. Vypouští koncovky, zkracuje slova, nadává. Žádné: „Jděte, prosím, do Vaší prdele..." Už tak výborný zážitek ze čtení jeho stylistika ještě obohacuje.

Knize nelze vytknout naprosto nic. Jsou v ní zachyceny tři příběhy (ředitelka, podsvětí – vražda a s tím související láska jedné policistky a její tragický konec), které se nečekaně spojí. Ústřední motiv (bitá ředitelka Jánská a její kamarádka Zorka) jsme nečekali, a dokonce nás tak překvapil, že jsme si zpověď Zory četli třikrát. Prostě super.

Název: Na podpatcích
Překlad: Jan Hanzlík
Vydává Slovart, 2019