RECENZE Další skvělá krimi z chladného Norska. Heine T. Bakkeid, Setkáme se v ráji

14.03.2019

Popisek: Heine T. Bakkeid

Severská literatura, toť pojem. Henning Mankell, Samuel Bjork, Lars Kepler, Jo Nesbø, Stefan Ahnhem, Jussi Adler-Olsen (Dánsko také nesmíme vynechat), Stieg Larsson případně méně známý švédský novinář Olle Lönnaeus, který nás už před sedmi lety zaujal bravurní knihou ´Za co se pyká´. Jmen je určitě ještě víc. Mons Kallentoft a Markus Lutteman vydali v HOSTu ´Leona´, Kniha Zlín nabídla ´Honicí psy´ autora Jorna Liera Horsta, Peter May vydal řadu titulů, za všechny zmiňme ´Umrlčí cestu´. A teď se k té severské řadě detektivek přidává rovněž pětačtyřicetiletý Heine Bakkeid.

Bakkeid, profesí IT specialista, vyrůstal v drsném prostředí severního Norska, kde se podle českých i anglicky psaných anotací „moře pod příkrovem ledové mlhy tříští o rozeklaná skaliska". Svou první knihu, špionážní příběh pro mládež, vydal v roce 2005. Následovala řádka dalších titulů pro mladší čtenáře. První výpravou do světa literatury pro dospělé je detektivka ´Až mi zítra budeš chybět´ z roku 2016. Rázem mu vynesla uznání kritiky. Upoutala především díky mistrnému zachycení tajuplné atmosféry odlehlých ostrovů, kam je její děj zasazen. Temné podtóny a uhrančivé popisy krajiny bičované sněhovými vichřicemi prý prozrazují důvěrnou znalost země, kde autor strávil dětství.

Zastavme se krátce u roku 2016, kdy se Praha stala Evropským městem sportu, a Slovensko se ujalo předsednictví EU. Tento rok, z pohledu dějin ničím výjimečný, totiž přinesl celou řadu špičkových detektivek z oblasti severní Evropy. Za všechny jmenujme fantastickou ´Sovu´ Samuela Bjorka, Keplerův (pseudonym autorské dvojice Alexandra Ahndorila a jeho manželky Alexandry Coelho Ahndorilové) ´Playground´, který nás ale tolik nezaujal, jelikož jsme už předtím četli jeho knihy ´Písečný muž´, ´Paganiniho smlouva´ nebo ´Svědkyně ohně´ a konečně detektivní román ´Až mi zítra budeš chybět´. Tam to vlastně všechno začalo.

Thorkild Aske býval elitní policejní důstojník, než v jediném okamžiku přišel o vše a skončil ve vězení. Teď je po třech letech zpátky na svobodě, sužován výčitkami a úpornými bolestmi, a zdá se, že na svůj minulý život může leda zapomenout.  Jenže pak ho požádají o pomoc lidé… Těmito slovy lze uvodit začátek Bakkeidovy prvotiny, ale i stejně napínavého pokračování. V obou knihách, které rozhodně nebudou na jedno odpoledne, najdeme ostatně vše, co od tohoto žánru literatury očekáváte. Popisné scény erotiky budou jakýmsi bonusem. Zřejmě pro zpestření těch chladných a dlouhých nocí. Ale ono se to dalo čekat.

Děj? Autorka kriminálních románů spolu se svým početným týmem přesvědčí Thorkilda, aby jí pomohl s přípravou nové knihy. Předešlý poradce, rovněž policista, byl totiž v této roli zavražděn. Aske brzy pochopí, že nic není tak, jak se zpočátku domníval…

Krátká anotace určitě postačí, jelikož bychom vás připravili o potěšení z pátrání. Můžeme ovšem říct, že děj je lineární a soustředí se nejen na vznik nového románu významné, slavné a bohaté spisovatelky, ale také na zmizení dvou děvčat. Respektive nejprve jde o dvojici dívek, které prostě mohly, ale nemusely zmizet, posléze o další a další pohřešování mladých lidí.

Heine T. Bakkeid, což je mu v recenzích často vyčítáno, protahuje děj. Vysvětluje, popisuje, pozastavuje se a stojí i tam, kde by nemusel. Nám ale paradoxně jeho vlažnější tempo vůbec nevadilo. Až potom, co jsme byli přibližně v půlce knihy, jsme se rozhodli pročíst několik kritických hodnocení a i když jsou nadprůměrná, zmínky o rozlehlosti knihy byly vcelku časté. Přitom jeho prvotina čítá 336 stran, ´Setkáme se v ráji´ jen o něco víc, má jich 376 při váze 0,521 gramů, abychom byli úplně přesní.

Nás, jak jsme už řekli, kniha nenudila. Chvílemi jsme se sice ztratili v postavách, ale vždycky jsme z toho vyvázli. Pokud knihu chcete číst, sepište si jména podezřelých a zmizelých osob. V jednom okamžiku byl opravdu problém tato dvě rozdílná seskupení odlišit. Jinak ale výčitky nemáme. Četlo se nám příjemně několik dnů, pointa byla hezká a uvěřitelná, procházka severem, ale i dalšími státy Evropy nevadila, nepřekážela. ´Setkáme se v ráji´ je mírně nadprůměrná detektivka, která ukazuje na autorův výrazný talent držet příběh a hrát si s osudy lidí. Pokud by se mu pro příště podařilo srazit stopáž o 60 - 70 stran, muže vzniknout bestseller.

Autor: Heine T. Bakkeid
Název: Setkáme se v ráji
Vydalo PLUS, 2019