RECENZE Hororový thriller první kategorie. Iain Reid, Sok

11.03.2019

Popisek: Kanaďan Iain Reid

Některé knihy sledujeme spíše zpovzdálí. To se nám stalo také u Soka, jelikož byl drtivou většinou čtenářů a nakladatelů zařazen do kategorie horror - thriller. Tomuto žánru se oproti detektivkám příliš nevěnujeme a co se vybavíme, neměli jsme snad jedinou recenzi čistě ´krvavých´ nebo ´krvákových´ knih. Jenomže u Soka to bylo ve finále všechno jinak.

Kanaďan Iain Reid je odkojený divokou krajinou, kterou můžeme směle přirovnat k severu Evropy. Je proto vcelku jasné a pochopitelné, že jeho první literární počiny byly povídky nebo reportáže pro místní tisk. Odsud se odrazil do pater vskutku nejvyšších, a to do týdeníku The New Yorker. Ten vychází od roku 1925 a v pravidelné frekvenci publikuje kvalitní reportáže, komentáře, kritiky, eseje, fikci, satiru, karikatury a poezii. Po překonání této mety se sedmatřicetiletý spisovatel vrhnul na původní tvorbu ve formě dlouhé beletrie. V roce 2016 vydal ´I'm Thinking of Ending Things´, který připravuje LEDA a o dva roky později titul ´Foe´, v českém překladu Jiřího Hrubého rovněž nabízí LEDA jako Sok. Vruboun posvátný (snad je to on, v biologii nejsme jedničkáři) na obálce Tomáše Cikána snad každému ihned připomene E. A. Poa a jeho Zlatého skarabea. Alespoň nám se to stalo.

Kniha sama o sobě nese prvky hned několika žánrů: ať už se jedná o napětí či realismus (až naturalismus), stejně jako sci-fi či drobné vzpomínky na existenciální tvorbu charizmatického Samuela Becketta. Proč? I k tomu se dostaneme.

Junior a Hen, dva hlavní a stěžejní osudy knihy, by si na odlehlé kanadské farmě dál idylicky žili v dokonalém odloučení od hektické civilizace. Jednoho večera však manžele vyruší nezvaný host. Mladík z vlivné firmy OuterMore jim přináší zprávu, že Junior vyhrál losování o účast na vesmírné misi.

Jenže on se do žádné loterie nepřihlásil. Nad dvojicí se tak začne vznášet atmosféra mučivé nejistoty a permanentního napětí. Podezřelý posel se v domě usadí a eviduje vše, co Junior dělá, každou vteřinu jeho života, a to prý proto, že na dobu pobytu v kosmu agentura vytvoří jeho umělého dvojníka, který bude s Hen žít a starat se o farmu. Junior se postupně proměňuje v soubor elektronických dat a spolu se ženou cítí, že za událostmi se skrývá strašlivá hrozba, jejíž důvod a smysl nechápou. Tolik anotace.

My ji převyprávíme trochu po svém, aniž bychom vyzradili pointu. Kniha je rozdělena na tři logické části: příjezd, zábor a nejkratší odjezd. Stejně jako jsou tři části, budou podstatné i tři lidské životy. Zmíněných Juniora, Hen(rietty) a Terrance. Ten vstoupí do jejich života vcelku nečekaně, zničehonic. V noci se prostě objeví, přijede, představí se, nacpe se do domu, a aniž by to pár jakkoli poznamenalo, vnímají jeho slova a lákavou nabídku. Přeci jen je jasné, že pokud o vás bude někdo mluvit jako o dokonalém, o tom největším šťastlivci pod hvězdami, zkoprníte a budete sedět a poslouchat. Přítmí celého románu navíc dokonale zachycuje a podmaňuje atmosféra.

Iain Reid rozdělil své stylistické schopnosti do dvou částí. V té první se s jakýmsi odstupem vypravěče snaží zachycovat stav myslí obou hlavních postav. Jde o čisté vyprávění, o popisnost, vzpomínky. Vše drží pevně pohromadě, nečekejte dlouhá souvětí a časové skoky, ve kterých se ztratíte. Druhou část vytváří dialogy. Ty sunou děj velice rychle kupředu a starají se o ně znovu ti dva (až tři). Takto pojatá kniha by se hodila na divadelní prkna jako málokterá jiná. Autorovi se v této kombinaci daří držet pozornost a současně posouvat děj. Ten je vynikající. My jsme zprvu podlehli blyštivým označením titulu. Čekali jsme skvost, otevřenou pusu od první stránky. To se nestalo. Dokonce jsme se přistihli, že nám kniha pořád něco připomíná. Něco, co jsme už četli.

Chcete do vesmíru, to je přeci sci-fi. Čekáte, kdy to přijde? No to jsme taky zažili. Zklamání, že se to nekoná? I to už bylo.

Ale ne, Reid nešel touhle průzračnou cestou. Udělal knihu, ve které se stupňuje paradox s realitou a kombinace odcizování a přibližování je jen zdánlivá a citlivě uchopená. Finální scéna (závěrečná část) je perfektní a probudí pozornost. Hlavně kvůli těm, řekněme, posledním padesáti stránkám tu knihu doporučujeme, chválíme a kvitujeme. Reid vytvořil parádní běsnění a z dálky musíme uznat, že by z něho měl i Kubrick radost.

Název: Sok
Autor: Iain Reid
Přeložil Jiří Hrubý