Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jak provokatéři Laibach popáté zjednali pořádek v Brně. (P)alba Thomase Landerse

03.03.2019
Jak provokatéři Laibach popáté zjednali pořádek v Brně. (P)alba Thomase Landerse

Autor: Radim Hromádko

Popisek: Laibach ve Flédě

Slovinský band agitátorů není v tuzemsku pražádnou neznámou a již od roku 1990 se k nám pravidelně vrací jak na festivalová, tak rovněž i klubová vystoupení podporující aktuální nahrávku. A nejinak tomu bylo na vyhlášené brněnské Flédě, kde nám Laibach živě představili zatím poslední, loňskou a vskutku podařenou řadovku, na které způsobem sobě vlastním „znásilnili“ melodie amerického muzikálového dramatu The Sound Of Music, který režíroval Robert Wise a který měl premiéru v březnu 1965.

Tento avantgardní spolek se zformoval v roce 1980 v malém těžebním městečku Trbovlje v bývalé Jugoslávii. Od prvních dnů byl předmětem sporů kvůli použití ikonografie spojené s totalitarismem, nacionalismem a militarismem. Což je koncept, který si zachoval po celou svou kariéru a díky kterému byl v socialistické Jugoslávii dokonce zakázán. Přesto podnikl několik světových turné a získal si mezinárodní věhlas. Když došlo v roce 1991 k nezávislosti země, stala se z něj dokonce národní ikona. Laibach je německý historický název pro slovinské hlavní město Ljubljana a přímý odkaz na nacistickou okupaci Slovinska ve druhé světové válce.

Akt první - The Sound Of Music

S úderem půl deváté večerní a téměř ve tmě napochodoval na podium šestičlenný slovinský ansámbl, který své vystoupení rozdělil do tří částí. První se zcela nesla v duchu stále aktuální loňské řadovky The Sound Of Music, po které je pojmenováno i právě probíhající evropské turné. Její CD verze obsahuje celkem 12 tracků, z nichž tento večer zaznělo prvních deset v nezměněném pořadí. I její pódiová prezentace v živém provedení zní naprosto velkolepě a každý člen má v tomto orchestru nových hudebních barev své pevné místo.

Nejvíce na očích byl samozřejmě nepřehlédnutelný, charismatický a od roku 1982 frontman Milan Fras, jemuž bravurně pěvecky sekundovala hostující diva Marina Martensson, která momentálně zastupuje stálou členku souboru, vokalistku Minu Špiler. Klávesáci Luka Jamnik a Rok Lopatič (každý na opačné straně stage) byli doplněni o kytaristu Vitju Balžalorskyho a bubeníka Bojana Krhlanka. Ivan Jani Novak, který působí v Laibach od úplných počátků, v posledních letech převzal roli kapelního spokesmana a na pódiu se stará o zvuk, světla a videoprojekci. Ta je důležitou součástí koncertů formace a jako vždy, i na Flédě naprosto skvěle doplňovala celé představení.

Velmi silně na mě působily i momenty, kdy se na plátně objevoval další spolupracovník kapely Boris Benko (studiově spolupracuje s Laibach od alba Volk, 2006), jinak člen synthpopového dua Silence. Ten si s Milanem „vyměňoval“ pěvecké party jako na desce a tvořil i vizuálně velmi zajímavý protipól Mr. Frase. Desátá Arirang zakončila první sadu, po které následovalo čtvrthodinové intermezzo, při kterém se hudebníci odebrali převléknout do šaten a připravit se na dění číslo dvě.

Akt druhý - Revisited

Pokud měl někdo z přítomných dojem, že bude sextet pokračovat v náladě The Sound Of Music, které samo o sobě představuje tu relativně „poslouchatelnější“ tvorbu Slovinců, šeredně se přepočítal. Druhá část, tentokrát již bez Mariny, se skládala z písní, které patří do dřevních dob uskupení (1984 - 1985). Do dob, kdy kapela nekompromisně stavěla svou tvorbu na industriálním lomozu, který byl v drtivém procentu případů pro běžného hudebního konzumenta naprosto nestravitelný.

Onen materiál je již několik let v procesu opětovného nahrání a Laibach jej rovněž hodlají zcela nově zaranžovat, což bylo nejvíce patrné ve druhé části Ti, Ki Izzivas, která se nesla na vlnách současně znějícího tanečního rytmu, který také zakončil druhou část koncertu. Vitja vyluzoval na kytaru pomocí smyčce roztodivné tóny a celý výsledný efekt měl naprosto odzbrojující sílu. Nemohl jsem si nevzpomenout na památnou beatlesáckou A Day In The Life, jejíž šílené orchestrální crescendo bylo přesně tím pravým hudebním peklem, které se odehrávalo během druhého dějství. Pokud je tohle (ano, opravdu je) pravěk industriálu, pak to musel být ve své době naprosto ojedinělý a nevídaný hudební fenomén.

Akt třetí - Iron Sky 2

Slavná Sympathy For The Devil je jedním z nejzásadnějších songů The Rolling Stones a rockové historie vůbec a byl také prvním regulérním přídavkem. Kapela byla opět v plném počtu, Marina zpívala doprovodné ooh, ooh a znovu bylo nad slunce jasné, jak velezajímavý kontrast tvoří s Milanovým hlubokým growlem. Předposledním songem večera se stal aktuální klip The Coming Race z připravovaného soundtracku druhého pokračování finské černé komedie Iron Sky, jehož ukázky byly rovněž během produkce promítány. I finální vesmírné country Surfing Through The Galaxy, kdy se Marina chopila akustické kytary a doprovodila Milana oděného do westernového klobouku, pochází ze stejné fošny. Poté se muzikanti naposled uklonili a definitivně opustili pódium natřískaného a vehementně aplaudujícího klubu.

Na další třináctku!

A jak tedy sesumírovat mé třinácté živé setkání se slovinskými provokatéry? V podstatě již tradičně mohu s klidným svědomím prohlásit, že Laibach jsou i po čtyřech dekádách spolkem, který je stále nepředvídatelný, vysoce originální, provokativní a krajně fascinující. Pokaždé si říkám, jak se jim podaří převést do posledního detailu vypiplanou studiovou produkci do živé podoby a i tentokrát odcházím s pocitem, že mi to pánové zase jednou řádně nandali.

Pominu-li celou skvadru, jen sledovat samotného Milana je zážitkem nad ostatní. Na jedné straně působí jako nezničitelný uniformovaný fírer, ze kterého jde strach a respekt. Ale když pak ze dvou metrů vidíte, jak se během instrumentálních pasáží skromně pohybuje po pódiu a se zaujetím sleduje v akci své spoluhráče, nelze se ubránit dojmu zcela lidské bytosti, což mu rozhodně přidává další významné plus.

Sečteno a podtrženo, Laibach předvedl i další ze svých velkolepých show a i po třinácté odcházím spolehlivě rozžvýkán a vyplivnut způsobem, který nemůže pocházet z tohoto světa. Svět Laibach je totiž všeobjímajícně nádherný a jakmile do něj jednou vstoupíte, uchopí a všeobejme i vás. Na věčné časy. Takže do videnia zase příště? O tom žádná!

Setlist

01. The Sound Of Music

02. Climb Ev´ry Mountain

03. Do-Re-Mi

04. Edelweiss

05. My Favorite Things

06. The Lonely Goatherd

07. Sixteen Going On Seventeen

08. So Long, Farewell

09. Maria/Korea

10. Arirang

11. Mi Kujemo Bodocnost

12. Smrt Za Smrt

13. Nova Akropola

14. Vier Personen

15. Krvava Gruda - Plodna Zemlja

16. Ti, Ki Izzivas

17. Sympathy For The Devil

18. The Coming Race

19. Surfing Through The Galaxy

 

Vložil: Thomas Landers

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace