Jak se stal hradecký Aldis již podruhé svědkem neopakovatelné atmosféry hitů legendárních Dire Straits. (P)alba Thomase Landerse

02.03.2019

Autor: Oficiální stránky kapely

Popisek: Chris White

FOTOGALERIE Britští The Dire Straits Experience, pokračovatelé odkazu legendárních Dire Straits, se po loňských vyprodaných koncertech vrátili na místo činu na sérii pěti představení, která započala v pátek 15. 02. v Praze a skončila přesně o týden později, tedy 22. 02. v Ostravě. A protože jsem i já letitý fanda DS, tak jsem si tentokrát nenechal ujít jejich koncert v hradeckém Aldisu, kam se uskupení po roce vrátilo.

The Dire Straits Experience se zformovali okolo saxofonisty Chrise Whitea, který je nositelem prestižní ceny Grammy a sám zažil nejúspěšnější období „strejtů“ v letech 1985 – 1988, jež provázelo vydání nahrávky Brothers In Arms, která se stala osmým nejprodávanějším počinem v dosavadní historii britské hudební scény. Když zakladatel, kytarista, zpěvák a autor hudby Mark Knopfler v roce 1995 kapelu téměř potají rozpustil, zakončil tak existenci zásadní rockové formace, která k dnešnímu dni celosvětově prodala přes sto miliónů hudebních nosičů. Mark se od té doby věnuje úspěšné kariéře sólového umělce, který jasně dává světu najevo, že legendární uskupení již nikdy neobnoví.

Soukromá pátrání

S úderem dvacáté hodiny večerní nastoupil na potemnělé pódium téměř do posledního místa zaplněného Aldisu sedmičlenný ansámbl a za poklidných tónů intra, kterému dominovala především Chrisova flétna, spustil památnou Telegraph Road (album Love Over Gold, 1982). Ta ve své majestátnosti neztratila pranic ze svého původního artrockového šmrncu a ve své čtvrt hodince hrací doby střídala poklidné, až téměř tiché pasáže s těmi opravdu mocně znějícími. Dala vyniknout v podstatě všem přítomným hudebníkům a tak bylo ihned jasné, že se tento večer ponese v duchu opravdového a poctivého muzikantství. Což potvrdila i následná a svižná Walk Of Life (Brothers In Arms, 1985), která je dodnes rádiovou stálicí.

Romeo And Juliet ze třetí desky Making Movies (1980) je opravdu nádherná polobalada, které vévodilo dobro (specifický druh resofonické kytary) frontmana Terence Reise, který ten večer v hojné míře střídal elektrické i akustické kytary všech možných druhů a značek. Klavírní intro v rytmu valčíku uvádí Tunnel Of Love z osmdesátého roku a její živá podoba je v mezích tvorby Dire Straits stejným „nátěrem“ jako její původní studiová verze. Mr. White a jeho saxofon dominoval následné Your Latest Trick, která pochází stejně jako následná a zajímavě znějící The Man´s Too Strong z nejúspěšnější nahrávky kapely z pětaosmdesátého roku.

Expresso Love je vždy příjemnou rockovou peckou a následující So Far Away (opět Bratři v armádě) jsem poznal až podle úvodních slov. TDRS jej v první půli pojali zcela jinak a musím říci, že mně její až latinsky znějící aranže nijak nenadchly. V druhé půli už bylo vše v pořádku, protože byl song dohrán ve své originální formě. So Far Away byla také jedinou položkou setlistu, která se lišila od toho loňského. Tam jsme na jejím místě mohli zažít rockovou Industrial Disease (Love Over Gold). Private Investigations je zajímavě vystavěná skladba, která průběžně nabírá na intenzitě a graduje opravdu dramatickou souhrou všech nástrojů v čele s boostrovanou kytarou a strašidelně znějícími klávesami. I ten pouhý jeden opakovaný tón na basu v mezihře má fakt sílu a track je zahalen do své progresivní aury původních kompozic svého autora.

Sultáni swingu

Poklidná Why Worry (1985) započala pomyslnou druhou část vystoupení, které se s následujícími Where Do You Think You´re Going a Once Upon A Time In The West (obě druhé album Communiqué, 1979) ubíralo v příjemně houpavém tempu. To ale skončilo s příchodem drtivé rock and rollové singlovky Two Young Lovers (1982), které opět dominoval Chrisův téměř všudypřítomný saxofon a hlavně hutný podklad rytmické sekce.

On Every Street byla jedinou připomínkou mého oblíbeného alba DS se stejným názvem, které vyšlo v roce 1991 a stalo se zároveň i labutí písní kapely. I zde najdeme typické „strejtovské“ finesy v podobě klidnějších a bouřlivějších pasáží a závěrečný opakovaný motiv, ke kterému se postupně připojí všechny zbylé nástroje, mě v tom jenom utvrzuje. Titulní song z nejúspěšnějšího elpíčka z pětaosmdesátého je opravdu za srdce beroucím kusem, který ani v podání TDSR nezněl o nic méně emotivněji. Pamatujete na památný, černobílý klip? Po něm Mr. White jednotlivě představil své spoluhráče a ke každému měl jen a pouze slova chvály a uznání.

Došlo i na basáka Paula Gearyho, tedy „muže s po čertech drahou baskytarou a hnědými botami“. Vtipné. Svižná klasika Sultans Of Swing z první nahrávky Dire Straits je velkým hitem a jejímu pódiovému provedení se dostalo dvakrát delší hrací doby, protože se v polovině zlomila ve velkolepý jam kompletního septetu. Poté se kapela na chvíli odporoučela, aby přídavek odpálila nesmrtelným kytarovým riffem. Nemýlíte se, razantní Money For Nothing, která je další klasikou tolik opěvovaných Bratrů. Definitivní tečkou se stala instrumentální Going Home s lehkým irským nádechem, kterou Mark Knopfler napsal pro film Local Hero – skotské komediální drama režiséra Billa Forsytha z roku 1983.

Dire Straits jsou mrtví, ať žijí The Dire Straits Experience!

Když Mr. White představoval své „bratry v armádě“, bylo zcela evidentní, že chová ke kompletní formaci velký respekt. A já jsem se opakovaně přistihl, že u mě je tomu nejinak. Tu a tam jsem zavřel oči a s čistým svědomím prohlašuji, že TDSE onoho večera oživili ducha původních slavných fláků k absolutní dokonalosti. Pokud příště opět navštíví naši rodnou hroudu a tentokrát alespoň trochu pozmění výběr songů (osobně se přimlouvám za Lady Writer, Solid Rock, Calling Elvis a rozhodopádně parádní Heavy Fuel), neváhám ani na vteřinu, beru chlapečka a opět jedeme.

Tohle byl hudební svátek slavený velkolepou hudbou, která je i po čtyřech dekádách důkazem nadčasovosti a obrovského talentu jednoho muže z Glasgow, který bohužel dopsal v naprosté tichosti poslední a definitivní kapitolu Dire Straits již před téměř čtvrt stoletím. Voláme Elvise, je někdo doma?

The Dire Straits Experience v sestavě

Terence Reis - zpěv, kytary

Chris White - saxofon, flétna, perkuse