The Real Thing od Faith no More, nadčasová klasika, která zamíchala světem hudby. (P)alba Thomase Landerse

23.02.2019

Autor: Oficiální stránky kapely

Popisek: Faith no More

VIDEO The Real Thing je třetím studiovým zářezem ve studiové diskografii alternativních stylotvůrců Faith No More ze San Francisca a zároveň prvním počinem, na kterém se představil mladičký nováček za mikrofonem, tehdy jedenadvacetiletý Mike Patton, do té doby člen experimentálního projektu Mr. Bungle. Album bylo podpořeno vydáním pěti singlů (From Out Of Nowhere, Epic, Falling To Pieces, Surprise! You´re Dead! a Edge Of The World), které se kromě posledně jmenovaného dočkaly i klipového zpracování. Nahrávka vznikla v kalifornském Studiu D pod taktovkou věhlasného amerického producenta Matta Wallaceho a byla vydána na labelech Slash a Reprise Records.

From Out Of Nowhere otevírá elpíčko ve svižném tempu, přesto je velmi chytlavá a neskrývá hitové ambice. A co je nejpodstatnější, od prvních vokálních linek ukazuje velký talent a hlasový rejstřík nového frontmana, který nahradil dosavadního vokalistu Chucka Mosleyho (R.I.P., 2017), jehož punkový výraz byl tolik typický pro první období kvintetu a dvě řadová alba We Care A Lot (1985) a Introduce Yourself (1987). Co říct o následující, snad nejznámější skladbě a videoklipu FNM vůbec, který v podstatě vše začal a který zná každý, kdo o kapele v životě ani nikdy neslyšel? Epic je jedním z průkopnických příkladů směsice rapu a metalu a přes zdánlivě nijak složitou strukturu je oděn do zajímavého experimentálního kabátku, zakončeného neotřelou klavírní kodou.

Epický rozpad na kousky

Falling To Pieces se rozjíždí basovým riffem, který je zahalen do zvuků kláves, sekaný riff ve sloce přechází v melodický refrén a skladba se nese v tempu někde mezi dvěma úvodními songy. Skladatelský tandem Bill Gould (basa) / Roddy Bottum (klávesy) je zodpovědný za drtivou část materiálu a je obdivuhodné, jak i tento track aspiruje na velký hit. Surprise! You´re Dead! je o tom, o čem je v podstatě celý metalcore. Patton chrlí slova v pekelném tempu, kytary Jima Martina (sám je i autorem tohoto nářezu) jsou po čertech heavy a všechno včetně rytmiky se zdá být naprosto šílené. Dvě a půl minuty nadčasovosti Faith No More? Absolutně!

Zombie Eaters začíná jemným vybrnkáváním, které je opět podkresleno klávesami. Mikeův nečekaně emotivní projev a excelentní akustická hra Mr. Martina zdobí první třetinu, po které se song zlomí, nastoupí zatěžkané metalové riffy, hutná basa a majitel pěti a půl oktávy opět ječí jak o život. Od této chvíle se z písně stává hymna pro všechny pravověrné headbangers, která se na svém konci vrací k úvodnímu uvolněnému motivu.

Skutečná věc a datel z Marsu

Stranu B pozvolna rozjíždí bicman Mike Bordin netradiční souhrou paliček a bicích titulní věc, která je i zároveň nejdelším kusem celého opusu. Svým zatěžkaným tempem v podstatě navazuje na předchozí Zombie Eaters a během osmi minut hrací doby několikrát změní atmosféru a náladu bez toho, aby ztratil cokoli ze své celistvosti, pompéznosti a epičnosti. Underwater Love je úletem až do téměř popových teritorií a po předchozí dvojici zatěžkaných kompozic nabízí příjemnou ušní relaxaci. A je také dalším příkladem toho, jak hudebně všeobjímající je styl FNM.

The Morning After zní, jako když pochází ještě z éry We Care A Lot, na kterou od prvních tónů ihned upomíná. Jemnější sloka, hlasitý refrén, klávesová vyhrávka a další nálož metalových riffů. Woodpecker From Mars zní přesně stejně prapodivně jako její název. Tentokrát se jedná o pětiminutovou instrumentálku s orientálními motivy, které dohromady vytvářejí zcela nezvyklou hudební koláž. Opravdu velice zajímavá věc, která nicméně potřebuje čas, aby se vám řádně vstřebala pod kůži.

War Pigs je coververze velice známého antiválečného protestsongu metalových praotců Black Sabbath (album Paranoid, 1970), který je ve svém podání hodně věrný originálu. Jen s tím rozdílem, že Patton je oproti Ozzymu technicky nesrovnaelně lepší. Edge Of The World nás svým příjemným barovým feelingem přivádí k finálním drážkám desky. Tentokrát žádný náznak rapu ani metalového běsnění, nýbrž překvapivě jen trubka a uvolněná klavírní jazzová melodie s textem, který pojednává o lásce s humorným rozuzlením.

Nadčasová klasika

Na The Real Thing formace pokračovala v dalším rozšiřování hudebních obzorů, kdy se ani po zásadní změně v sestavě nebála kombinovat thrash metal s funkem, hip hopem, progresivním rockem, synthpopem, jazzem a hard rockem. K tomu všemu přidala i vlastní originální um a smysl pro černý humor a vytvořila tak padesát minut hudby, která je i po třech dekádách vskutku stále veskrze vzrušující, průkopnická a nadčasová. Hudby, která do dnešních dnů ovlivnila nespočet muzikantů a muzikálních těles, za všechny jmenujme třeba numetalové pionýry Korn či mathcorové šílence The Dillinger Escape Plan.

Dílu se dostalo mnoho ocenění, včetně dvou nominací na Grammy v kategorii Nejlepší metalový výkon (album samotné) a Nejlepší hardrockový výkon (singl Epic). Od té doby se stalo neoddiskutovatelnou klasikou a katapultovalo Faith No More na špičku globální alternativní scény. Kapela následně podnikla i masivní světové turné, díky kterému o rok později vyšel památný živák You Fat Bastards: Live At The Brixton Academy. Vysoce doporučeno!

Tracklist:

01. From Out Of Nowhere

02. Epic