Akční sci-fi Alita: Bojový anděl je pekelnou jízdou do světa budoucnosti v pubertálním žánru manga. Premiéry Pavla Přeučila
14.02.2019
Foto: CinemArt
Popisek: Alita je normální holka s robotickým tělem, předurčená k velkým věcem. Jen o tom zatím neví. James Cameron a Robert Rodriguez, dvě výjimečná jména světové kinematografie, vás zvou na neobyčejný příběh o pádu anděla a zrození bojovnice.
FOTOGALERIE Ten, kdo nezná japonský žánr manga, bude na film Alita: Bojový anděl nejspíše koukat jako jelen. Na druhé straně především náctiletí, kteří už mají tenhle žánr pod kůží, budou nadšeni. Zatím se k nám dostávaly komiksové příběhy manga, zpracované do filmové podoby, zvané anime, především díky nadšencům, kteří je odkudsi stáhli a opatřili titulky. V kinech se sice objevilo i pár animáků, nicméně oficiálně byl u nás tenhle celosvětový fenomén poněkud opomíjen a film Alita by nám měl všechno vynahradit.
Přestože, jako obvykle jsou filmy tohoto žánru určeny především náctiletým, v Japonsku, které je rodištěm manga, mají fanoušky všech věkových kategorií a věřím, že po návštěvě kina se svými dospívajícími ratolestmi si získá díky Alitě žánr live-manga své fanoušky i mezi dospěláky. Pod filmem jsou podepsány dvě výrazné postavy současného filmu, režisér Robert Rodriguez a scénář má na svědomí James Cameron. Už tahle dvě jména by měla zaručovat, že film, který vznikal celé čtyři roky a s nemalými potížemi, bude úspěšný. Ale bude tomu tak opravdu?
Kyberholka ze skládky
Děj filmu, založeného na manze z 90. let, se odehrává v daleké budoucnosti, v dystopickém světě, kde jsou transplantace umělých orgánů a „výroba“ lidských kyborgů zcela běžnou záležitostí. Doktor Ido (Christopher Waltz) je odborníkem v oblasti kybernetiky a jeho koníčkem je prolézání skládek, na kterých objevuje potřebné součástky, které by mohl implantovat lidem, kteří přišli o nějakou tu část těla. Jednoho dne objeví na skládce jedinečný exemplář kyborga se zcela zachovaným lidským mozkem a přivede ji z pokraje smrti zpět do života. Dívce dá nové tělo a jméno Alita (Rosa Salazarová).
Bojový anděl jako ochránce lidí
Tenhle dívčí kyborg s typickýma manga očima, velkýma jako kolo od vozu, trpí klasickou posttraumatickou amnézií a musí se znovu začít učit poznávat život. Zprvu vidí svět kolem sebe jako krásné hřiště, získává nové přátele, nachází smysl života a poznává i lásku. Její růžový svět se ale zhroutí, když se pomalu seznamuje i se svou minulostí a zjišťuje, že tenhle svět vůbec není tak laskavý a bezpečný, jak doufala. Alita zjistí, že lidé kolem ní a zejména její blízcí, mají silné a děsivé nepřátele a stává se jejich ochránkyní. Město Iron City je prolezlé zločinem a Alita musí využít všechny své smrtící schopnosti, aby nebezpečí eliminovala. To se ovšem nelíbí bossům podsvětí, kteří se jí snaží za každou cenu zničit.
Pekelná a smrtící jízda
Dalo se očekávat, že ze spolupráce dvou výrazných filmových bardů, Camerona a Rodrigueze vznikne film, nabitý vizuálními efekty, akcemi a fantazií. Akční sekvence jsou skutečně propracovány do nejmenších detailů a počítačové scény jsou téměř nepostřehnutelné. Rodriguez neustále udržuje akční tempo a výsledkem je intenzivní zážitek z pekelné jízdy. Do detailů je propracována i digitalizovaná postava Ality. Přestože je smrtícím kyborgem, má v sobě soucit, jemnost a lidskost. V řadě scén působí Alita tak realisticky, že si musíte stále připomínat, že není skutečným člověkem.
Kybernetika jako běžná věc
Jedním z nejzajímavějších aspektů filmu je zcela nový pohled na kybernetiku. Zatímco v žánrově podobných filmech, jako je Robocop, nebo Kyborg se po vylepšení svých těl cítí hlavní postavy méně lidmi a zápasí se svou identitou, ve světě Ality je kybernetika normálním způsobem života. Lidé dostávají běžně náhradní díly, například po nehodách a mohou se znovu zapojit do běžného života. V tomto světě existují samozřejmě i třídní rozdíly, kdy si každý nemůže dovolit to ideální vylepšení. Svět Ality se dívá na kybernetiku naprosto stejným způsobem, jako my na mobilní telefony, počítače nebo oblečení. Je to jen běžná součást života.
Chvílemi zmatek nad zmatek
Je tady ale pár bohužel. Všechno, co Alita představuje a jak se děj rozvíjí, postrádá bohužel tak nějak soudržnost. Cameron, jakoby se nemohl při psaní scénáře rozhodnout, jakým směrem se má příběh vydat. V jedné chvíli je Alita na stopě své zapomenuté minulosti, aby se vzápětí stala kybernetickou lovkyní. O chvíli později soutěží ve smrtící hře Motorbal, aby se stala šampionkou a získala cenu pro svého milého Huga (Keean Johnson).
A kolem toho všeho se točí spiknutí proti jejímu „otci“ Idovi, který ji přivedl zpět k životu. Důvody tohoto spiknutí jsou však jaksi ve hvězdách a proč tolik nenávisti, se vlastně divák nedozví. Některé postavy procházejí filmem bez jasnějšího významu a pokusy o emocionální hloubku jsou tak trochu neohrabané. To se projeví zejména v závěru filmu. Prozrazovat vám jej nebudu, ale jen tolik, že konec je neuvěřitelně zmatený a slouží jen k přípravě na nevyhnutelná pokračování. Jsou totiž avizována další dvě.
Nehledejte víc než zábavu
Navzdory těmto nedostatkům film fakt baví, a to i přes svoji více než dvouhodinovou metráž. Ostatně ani Cameron, ani Rodriguez se netajili tím, že Alita by měla především bavit. Představitelé hlavních postav Rosa Salazarová a Christopher Waltz působí uvěřitelně a dobře se na ně kouká. Obdivuhodný je vizuální obraz světa, v kterém se děj odehrává. Je zatraceně krásný a dystopická krajina jakoby vypadla z Blade Runnera. Nejvíce se na tom podepsaly samozřejmě vizuální efekty a 3D technologie. Ostatně Cameronovy vize jsme mohli dostatečně ocenit například ve filmech Titanik, Avatar či Terminátor 2. Od filmu příliš mnoho nečekali nejen kritici, ale ani fanoušci. Proto je docela příjemným překvapením.

Vložil: Pavel Přeučil