RECENZE Autor kultovních knih po letech znovu na scéně. Chuck Palahniuk, Den přizpůsobení

12.02.2019

Popisek: Chuck Palahniuk během četby v New Yorku

Charles Michael Palahniuk, známější jako Chuck Palahniuk, je naprostý unikát, který se vtělil do doby, jež pro něho nemá přílišné pochopení. A čím víc se o to snaží, čím pragmatičtější a racionálnější se recenze jeho knih snaží být, tím méně je jim rozumět a on se tomu směje. Nejinak i přístup k jeho novince, na níž fandové čekali roky a jejíž síla je výrazná, ač jednotlivá témata nejsou ničím jiným, než siláží již vyřčeného a odbytého. Vítězný tým se mimochodem nemění. Opět Odeon, jako tomu je již od roku 2002 a opět překladatel Richard Podaný. Ten nám znovu dělal radost svými fantaskními obraty, více než vhodnou volbou slov, která jednoznačně převyšuje strohost a absenci deklinací v angličtině.

Některé věty jsme pro sílu českého jazyka zprvu dokonce podtrhávali. A nebyly to jen věty.

Kriticky jsme na prvních padesát stran pohlíželi především kvůli neúměrnému počtu postav. Těch není moc, je jich kurevsky moc, chtělo by se říct optikou Palahniuka. Jen posuďte sami: Seržant, Spencer, Rufus, Naylor, Weis, dr. Brolly, Nick, Bing, Esteban, Peggy nebo Polly, Shasta, Piper, Clem, LaManly, Frankie, Walter. Ale můžete být klidní, protože když přidáte dalších sto voňavých listů knihy, už se vám nebudou plést. Nám se sice pletli, ale on to byl zřejmě záměr, protože Palahniuk táhne své příběhy velice pevným švem a předem promyšleným korytem.´Klub rváčů´, ´Strašidla´, ´Snuff´ hovoří za vše. Jeho literární mnohostrannost jakbysmet.

„V posledních týdnech před Přizpůsobením se obyčejní lidé vypravovali právě do těchhle velkolepých pevností, předstírali, že žasnou, potulovali se tam, jako by byli jen na prohlídce. Pořizovali fotky a dělali, že se ztratili, aby se mohli zatoulat i do částí nepřístupných pro veřejnost a hrát si na neviňátka, až je vyhmátnou a požádají, aby odešli.“

Palahniuk, který se v roce 1962 narodil v Pascu ve státě Washington, bývá označován za provokatéra. Říkají mu také satirik, minimalista, esejista, romanopisec, buřič. Jsou to ale správná označení? Myslíme, že ne. Současná doba, kdy se člověk pomalu bojí říct slovo "černoch" nebo "lesba", zkrátka autorům jeho ražení (ne)prospívá. Pomáhá mu sice budovat auru a charizma, jenomže přibývá i kritika. Často kvůli prkotině. My jsme namátkou vybrali větu, o jakou se zcela jistě nějaký ten americký spolek na ochranu čehosi v budoucnu jistojistě otře.

„S ušlechtilou skromností přiznal Shastě, že vládne toliko upracovaným, řádně daně platícím europoidním penisem bez rozměrů či výkonnosti, jaké bývají připisovány černým či homosexuálům..."

Pokud mluvíte anglicky více než dva roky, zkuste si přeložit tuto děsivou, postupně se rozvíjející konstrukci do jazyka Ernesta Hemingwaye, Donalda Trumpa, bývalého prezidenta Nikaraguy Williama Walkera či Erica Cartmana...

Je jasné, že Palahniuk nepotřebuje řešit detaily. Je překládán do desítek jazyků, knih prodal na miliony a ta naše Česká republika je schopna nabídnout praktické celé jeho dílo v rodném jazyce. Abychom se chvíli zdrželi doma, řekneme, že velmi jasné paralely jsou mezi recenzovaným titulem a nenápadnou knihou Patrika Nachera, známého to bojovníka proti bankovním poplatkům. Jemu v roce 2018 vyšla výborná a nápaditá kniha ´Šílenosti doby korektní´ (vydalo jedno z nejstarších nakladatelství v Československu, pražská Olympia), která se staví čelem a jednoznačně proti stovkám předsudků. Doporučujeme. Pobaví, poučí.

A na která úskalí současného života naráží Den přizpůsobení? Rasismus, ovladatelnost masy, pseudostudijní obory, které těžko připraví na život, natožpak na živobytí, zdánlivě elitní elity a všudypřítomná nespokojenost se vším. Ruku v ruce tomu jde například vypálená škola, střelba, která už nikoho moc nevzrušuje. Prostě běžná součást dne.

„Demokracie je krátkodobá aberace. Amerika potřebuje vládnoucí třídu složenou z těch, kdo uchvátí moc tak, jak ji lidé uchvacují odjakživa"

Nyní anotace: Tentokrát se pustil do neotřelé teorie o tom, že pro nejlepší možné fungování společnosti je nutné, aby se jednotlivé skupiny obyvatelstva držely pospolu podle své příslušnosti. Ať už jde o bílé, černé nebo homosexuály. Reorganizace společnosti je nutná proto, že v současném světě přebývá mladých mužů, kteří by jinak museli narukovat a zemřít ve válce. Přebytek mladíků bez perspektivy totiž nahrává matriarchálnímu uspořádání, což není dlouhodobě udržitelné a výhodné. Mladé muže je potřeba zaměstnat něčím pořádným, třeba převzetím vlády a přerozdělením pravomocí, dohledem nad dodržováním nových pravidel, sledováním seznamů či řezáním uší. Den přizpůsobení se blíží.

V knize je kromě obsahu, jenž si každý čtenář může interpretovat po svém (kdo komu ubližuje nebo koho naopak podporuje, zdali je předobrazem často citované knihy Orwell, jestli jde o vztyčený prst směrem k Donaldu Trumpovi), celá řada narážek. Ty jsou jaksi nahodilé a neurčité a vypadají, když je seřadíte pod sebe, jako nekončící výpis Twitteru. Jistá chaotičnost, humor, nadsázka a ironie nám připomněla South Park. Nebyli jsme sami. V báječném doslovu Pavla Bušty, který trefně nazval ´Výsměch, co má za ušima´, totiž mimo jiné stojí: „Srovnání s tímto těžce nekorektním seriálem je na místě víc, než by se mohlo zdát: kombinace nízkého a vysokého je v obou případech zásadní."

„V médiích se tvrdilo, že tenhle náhlý nával zvědavců je způsobem nárůstem vlastenectví. Že občané se opět více identifikují se svým státem. A v tom ohledu měla média pravdu, jenže jiným způsobem, než se domnívala. Média ty návštěvníky vykreslovala jako poutníky přicházející žadonit k těm nejlepším. A média předpovídala v budoucnu nárůst míru a spolupráce, a i v tom měla pravdu, ale ne tak, jak anticipovala.“

I když je autor světově známým a respektovaným umělcem, kniha se nám tolik nelíbila (pořád je na piedestalu Klub rváčů, Prokletí a Strašidla). Vrchovatost postav nás mátla, nedotažené osudy také, vadila nám i konkrétní snaha členit svět, jak si to současný svět přeje. Jako by se Palahniuk vydal s proudem, ne proti němu. I přes drobné výtky autor stvořil doslova galaxii s pavučinou podmnožin, kterou pozvedá vynikající překlad. Právě ta zdánlivá odtažitost figur, lehkost a syrovost slov a vět je jedinečná.

Máte tip na zajímavý knižní titul, napište autorovi:

Autor: Chuck Palahniuk
Název: Den přizpůsobení