Čeští filmoví kritici vyznamenali divácké propadáky. Všechno bude, ale Oscar zase nebude
06.02.2019
Foto: Falcon
Popisek: Sedláčkův film Jan Palach byl v kinech propadák
Velmi nelibě nese výsledky Cen filmové kritiky za rok 2018 většina filmových fanoušků. Myslí si, že podobně, jako v zahraničí u nás převažují politická kritéria nad kvalitou. Jinak by podle nich nemohl zvítězit film Jan Palach. Snímek, věnovaný osobnosti studenta, který se před padesáti lety upálil, přitom nevyhrál ani v kategoriích Nejlepší režie a Nejlepší scénář, ani v kategoriích hereckých. Padesát českých kritiků se přesto shodlo na tom, že nejlepším českým filmem minulého roku bude právě Jan Palach.
Jak už to u nás chodí, vítězný snímek režiséra Roberta Sedláčka se stal při promítání v kinech diváckým propadákem a loni jej navštívilo necelých devadesát tisíc diváků. Mezi padesáti nejnavštěvovanějšími snímky sezóny 2018 skončil až na předposledním místě. Nejvíce vstupenek bylo prodáno hned po jeho srpnové premiéře a pak nastal volný pád. Průměrná návštěvnost na jedno představení nakonec dosáhla jen 33 diváků. Svoji osvětovou roli pro mladou generaci (pro niž je Jan Palach většinou jen jménem z učebnic) alespoň splnila letošní premiéra v České televizi. Zájem o ni mnohonásobně překročil návštěvnost v kinech.
Divácké hity
Jen o něco lépe dopadla komedie Chata na prodej (99 tisíc diváků). Ta získala Cenu českých filmových kritiků za scénář, jehož autory jsou Tomáš Pavlíček a Lucie Bokšteflová. Další oceněné filmy Hovory s TGM (Nejlepší herec Martin Huba) a Chvilky (Nejlepší herečka Jenovéfa Boková) se do TOP 50 neprobojovaly vůbec. Čeští diváci měli loni v kinech zcela jiné favority.
Nejúspěšním českým filmem v kinech byla komedie Po čem muži touží, kde nezapomenutelnou roli vytvořila Anna Polívková (hrála ženu i muže), foto Facebook
Nejúspěšnějším domácím snímkem se stala komedie režiséra Rudolfa Gavlíka Po čem muži touží (558 tisíc diváků) a Tátova volha (348 tisíc), kterou natočil zkušený Jiří Vejdělek. Relativně úspěšné byly (především ve srovnání s televizními premiérami) pohádky Čertoviny (325 tisíc) a Čertí brko (288 tisíc). Hlavním hitem v kinech se však loni stal snímek Bohemian Rhapsody (1 430 tisíc diváků), natočený v koprodukci USA a Velké Británie.

Po čem muži touží: V hlavní roli Jiří Langmajer. Foto Facebook
Trilobit 2019
Zajímavé ovšem je, že poněkud jiný verdikt nedávno vynesli v případě české filmové tvorby členové Českého filmového a televizního svazu FITES. Hlavní cenu Trilobit 2019 získala režisérka Marta Nováková za dokumentární sérii Čechoslováci v gulagu, jejíž součástí jsou unikátní archivní materiály. Dalšího Trilobita obdržel režisér Vlado Omerzu za road movie Všechno bude, v tomto případě se členové svazu shodli s filmovými kritiky, kteří tomuto filmaři udělili alespoň Cenu za režii. Zkrátka nepřišel ani režisér Martin Polák, ten si Trilobita vybojoval za fascinující dokument Planeta Česko.
Oscar zase nebude
Z porovnání verdiktů kritiků a diváků je tak nejúspěšnějším filmem loňského roku Všechno bude, průměrně mu totiž dávají více než 70% hlasů, v případě Jana Palacha je shoda menší. Je zajímavé, že Omerzův vychvalovaný koprodukční snímek (ČR, Slovinsko, Slovensko, Polsko) Všechno bude vyslali členové České filmové a televizní akademie do boje o nejprestižnější filmovou cenu na světě, Oscara. Mezi dalšími adepty byly rovněž Jan Palach, Toman či Domestic. Nakonec se ale do užší nominace na Oscara v kategorii nejlepšího cizojazyčného nedostal.
Road movie Všechno bude, foto Facebook
V březnu ho však čeká alespoň souboj o Českého lva. Zatímco Všechno bude má deset nominací, o tři více získal životopisný film Toman. Toho mimochodem čeští kritici při udělování svých cen ignorovali.
Vložil: Adéla Hofmanová