Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

PitoMOST drtí vše. Šípa, drsného kriminalistu i nejúspěšnější seriál. Veřejnoprávní rekord v záplavě vulgarismů

25.01.2019
PitoMOST drtí vše. Šípa, drsného kriminalistu i nejúspěšnější seriál. Veřejnoprávní rekord v záplavě vulgarismů

Foto: ČT

Popisek: Seriál Most: Martin Hofmann jako hlavní postava, Luďan

FOTO I když si autorská dvojice Kolečko - Prušinovský získala díky předchozím televizním počinům (Okresní přebor, Čtvrtá hvězda, Trpaslík) početnou fanouškovskou základnu, přece jenom je s podivem, že nový komediální seriál České televize, vysmívající se Čechům coby xenofobům a homofobům, vítězí nad dosud neporazitelnými pořady. Patří k nim například i tolik oblíbená páteční talkshow Všechnopárty Karla Šípa, drsná kriminálka Rapl či divácky nejúspěšnější televizní seriál současnosti Ordinace v růžové zahradě, (mimochodem hrozný).

I když jsou již ony zmíněné hity více či méně okoukané, je fakt, že většina těch, co tráví večery s obrazovkou, dává přednost něčemu tak vulgárnímu, jako je Most, dost kuriózní. Dokonce i jinak s tímto projektem spokojený televizní kritik Tomáš Stejskal odhaduje, že záplavou vulgarismů možná režisér Prušinovský ustanoví veřejnoprávní rekord. Ve své recenzi na serveru Aktualně.cz se nad tím však více nepozastavuje. 

Drsné maso

Je přitom zvláštní, jak rozdílným metrem se v Čechách měří. Když loni zazněla na veřejnoprávní stanici Vltava věta, že hrdinovi knihy Linie krásy „trčel mohutný penis nad koulemi“, členové Rady Českého rozhlasu se pohoršovali, že to je „drsné maso“ a dokonce mluvili o tvrdé pornografii (!). Skandál měl dost vážný následek pro šéfredaktora této stanice Petra Fischera, jemuž poté nebyla prodloužena smlouva na další období. Drsné maso z Vltavy je však slabým odvarem toho, co se odehrává v seriálu Most. Mimochodem, když se o penisu pojednávalo na ČT v seriálu Trpaslík, žádný mravokárce neřádil. A sám Stejskal slovník aktérů Mostu obhajuje tím, že nikdo nečeká, že budou štamgasti v mostecké hospodě předčítat Goetha. Kromě toho, že jde o absurdní srovnání a skutečně to nikdo rozumný neočekává, stejně tak leckterý divák veřejnoprávní stanice nepředpokládá, že se vulgarity nejhoršího zrna samoúčelně objeví při každé sebemenší zámince.

 

Seriál Most, to je maso. Foto ČT

Satira to není

Zdaleka přitom nejde pouze o otřesné dialogy. Na další problém, týkající se Mostu upozornili Hana Biriczová a a Šimon Holý z rádia Wave. V kritickém pořadu Kompot sice připouštějí, že má Most spoustu nadšených reakcí (například na ČSFD, kde si vybojoval 82%), ale sami jsou jiného mínění. „Já tomu úplně nerozumím. Nad některými pasážemi jsem se bavila, nad jinými jsem kroutila hlavou,“ říká Biriczová. Podle ní se autorům hodil Most především proto, že jsou v něm ošklivé lokace jako Chánov, figurují v něm Romové a předpokládá se, že tam žijí lidé netolerantní, vulgární a hodně pijí.

„Je nejasné, jak autoři chtějí svět interpretovat. Satirická myšlenka v tom není. Oni si jenom berou a vytahují to, co bude divácky atraktivní a zábavné, ale odmítají o tom už více přemýšlet,“ myslí si Biriczová. Šimon Holý se dokonce nechal slyšet, že se mu vůbec nelíbí, jak je v Mostu účelově prezentováno téma transgenderu, že je degradováno pouze na otázky sexuality a na velká prsa. „Mě to pohoršuje,“ postěžoval si Holý a srovnával Most s tím, jak je tato citlivá problematika prezentována v řadě zahraničních produkcí (například ve filmu Fantastická žena).

 

Xenofobové, homofobové, Romové, skini... To je Most. Foto ČT

Veřejnoprávní pitoMOST

A v názorech se samozřejmě různí i diváci. Zatímco část je bezmezně nadšená, především z hereckých výkonů a drsných kousků Luďana (Martin Hoffman) a jeho kumpánů, jiní nechápou, jak takovou PitoMOST může veřejnoprávní stanice vysílat a vyzývají, aby ji Česká televize stáhla z programu. A dokonce si uvědomují, že jevy, které Most zachycuje (byť velmi povrchně), jsou ve skutečnosti velmi vážné a příliš k smíchu nejsou. Šokující svědectví o tom podali Reportéři ČT, který Česká televize vysílá týž večer.

Vložil: Adéla Hofmanová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace