Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pan Skleněný přichází v záplavě filmových superhrdinů s křížkem po funuse. Ale nezklame. Premiéry Pavla Přeučila

17.01.2019
Pan Skleněný přichází v záplavě filmových superhrdinů s křížkem po funuse. Ale nezklame. Premiéry Pavla Přeučila

Autor: Falcon

Popisek: Skleněný: Superhrdinové v jakési vládní psychiatrické léčebně

FOTO Jako skalní fanoušek všech možných i nemožných fantasy, komiksů, marvelovek a dalších pohádek pro dospělé, jsem si nemohl nechat ujít horkou novinku, jíž je film M. Night Shyamalana Skleněný. Nový mysteriózní thriller navazuje na dva celkem úspěšné filmy Vyvolený (2000) a Rozpolcený (2016), ze kterých se na plátno vracejí i některé klíčové postavy.

Do akce znovu nastupuje Bruce Willis v roli Davida Dunna, střežícího už 19 let noční ulice Philadelphie, aby zastavil podlé zločince, násilníky a zloděje. Využívá přitom svých darů, jako nadlidské síly a schopnosti vidět do duše každého člověka, s nímž přijde do kontaktu. Oněch 19 let se na něm pochopitelně podepsalo, Dunn je starší a určitě už není tak motivovaný jako v Rozpolceném, nicméně nezměnila se jeho buldočí povaha, s níž jde po Kevinu Crumbovi, představovaném Jamesem McAvoyem, schizofrenním psychopatovi, který v sobě skrývá spoustu hodně zlých osobností a stává se z něj nebezpečná bestie.

Bruce Willis, foto Falcon

Spravedlivý svět komixu

Dunn a Kevin se v klíčové scéně filmu setkávají a jsou přemoženi zvláštní jednotkou. Oba končí jako vězni v tajemné instituci pod dohledem doktorky Ellie Stapleové (Sarah Paulson). Ta se specializuje na lidi, o kterých se tvrdí, že jsou superhrdinové. V zařízení se nachází i třetí pacient, Elijah Price, pan Skleněný, kterého si zahrál zase Samuel L. Jackson. Ten se tady tiše připravuje na svou další děsivou akci. Komiksový svět je velmi jednoduchý. Je v něm jasně definováno zlo i dobro, černá je černá a bílá je bílá. Tak je to i ve filmu Skleněný. V každé scéně spolu kontrastují světlo a stín. Postavy tří hlavních protagonistů jsou vykresleny do nejmenších detailů a nejzajímavější je sledovat jejich brilantní vzájemné interakce. Uznání si zaslouží zejména James McAvoy a jeho 24 skrytých osobností, který se ve své roli skutečně vyřádil, včetně toho, že každá ze skrytých identit musela mít svůj vlastní, jiný hlas.

Samuel L. Jackson, foto Falcon

Zajímavé pohledy za scénu

Od filmu nečekejte nějaký ten ohňostroj superakcí. Když už to všechno spěje k vyvrcholení, scéna potemní a moc toho nevidíte. To se ve filmu opakuje několikrát a myslím, že je to na škodu, protože musíte mít hodně velkou představivost, abyste dokázali zbytečně tmavé scény rozklíčovat. Zajímavé je ale využívání jakési skryté kamery, kdy někdo neustále monitoruje někoho jiného ze svého pohledu a ve skutečnosti se jako diváci díváme na něco, co bychom vlastně neměli vidět. Většina filmu se odehrává v prostorách psychiatrické léčebny a je postavena na sérii náročných rozhovorů mezi doktorkou Stapleovou a triem zcela rozdílných postav se superschopnostmi. Režisér se snažil do filmu přinést také více poetičnosti, jemnou dávku humoru a výsledek nám může připadat, jako by vyšel z dílen Marvelu nebo DC.

James McAvoy, foto Falcon

Film přichází trochu pozdě

Pokud Vyvolený předběhl svou dobu o deset let, Skleněný přišel o deset let později, možná bychom mohli říci s křížkem po funuse. V roce 2000 byl Shyamalan jedním z prvních tvůrců, který se pustil do moderního zpracování obrazu superhrdiny, ale v posledních deseti letech se v kinech objeví nejméně tři superhrdinské filmy ročně. Nicméně divákům stále chutnají a možná to bylo příčinou, proč se producenti k tomuto tématu vrátili. I když film nese v názvu jméno pana Skleněného, Samuelu L. Jacksonovi se dostává na plátně poměrně malého prostoru, a to samé platí pro Willisova Dunna, což je škoda, protože Shyamalanovi se zde podařilo odhalit melancholickou povahu obou herců, kterou jiní režiséři nepostřehli. Detailnějšímu prokreslení obou postav brání i to, že je ve filmu spousta vedlejších, mnohdy nadbytečných postav, kterým je věnována až přílišná pozornost.

Většina filmu se odehrává v léčebně, foto Falcon

Dokonalá práce s triky

Jedním z výrazných rysů filmu je bezproblémová integrace vizuálních efektů do skutečného světa. Někde si sice tvůrci pomohli ztmavením scény, takže detaily triků se nedaly příliš posoudit, ale celkově, na rozdíl od téměř většiny studiových scén v superhrdinských filmech, jsou efekty tak profesionálně zakomponovány do scén, že divák absolutně nic nepozná. Ve výsledku je často nemožné říci, které prvky, pokud ve filmu nějaké jsou, byly vytvořeny počítačem. I díky tomu je celkový dojem z filmu velmi příjemný. I když jde o typický komiks, nemáte pocit, že by se vše odehrávalo v nějakém smyšleném světě, a docela dobře je vše zakomponováno do dobových reálií.

Spolupráce dvou soupeřů

Na filmu M. Nighta Shyamalana, je zajímavé i to, že je prvním filmem, natáčeným v koprodukcí mezi dvěma významnými filmovými studii, Universal Pictures a Touchstone Pictures, ta druhá je ve vlastnictví Walt Disney Company. Universal i Disney jsou totiž už více než půl století nesmiřitelnými soupeři, jak co se týká filmu, tak zábavních parků. Pokud už v minulosti k nějaké té drobnější spolupráci došlo, objevil se výsledek pouze v televizi, ale nikdy ne na filmovém plátně. Natáčení filmu trvalo 39 dní a většina interiérových scén byla natáčena ve skutečné psychiatrické léčebně v pensylvánském Allentownu.

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace