Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Album, které vás donutí krvácet. (P)alba Thomase Landerse

12.01.2019
Album, které vás donutí krvácet. (P)alba Thomase Landerse

Autor: Youtube / repro

Popisek: „Rolling Stones in The Park 69“, Stouny si tehdy, krátce po smrti Briana Jonese, poprvé koncertně s Mickem Taylorem, přišlo do Hyde Parku poslechnout půl milionu lidí...

VIDEO Let It Bleed je osmé britské a desáté americké studiové album The Rolling Stones. Ve Spojeném království vyšlo pod hlavičkou Decca Records a za oceánem potom na labelu London Records. Pokud předchozí Beggar´s Banquet nastavilo definitivní rockovou šablonu pro Stones tak, jak je známe dodnes, tak ji následné album Let It Bleed zasadilo do kamene. Zní to možná neuvěřitelně, ale tahle naprosto zásadní generační výpověď, která úplně zachytila pocit hmatatelného strachu své doby, vyšla už před padesáti lety.

Úvodní Gimme Shelter (na prvním pressingu pod titulem Gimmie Shelter) začíná Keithovou otevřeně naladěnou kytarou, která jako dravec krouží nad zuboženým tělem šedesátých let. Mick zde předvádí jeden ze svých nejgrandióznějších pěveckých výkonů v sociálním komentáři o válce ve Vietnamu a o tom, jak ke znásilnění a vraždě chybí už jen vystřelit. Píseň se zároveň pyšní vokálem hostující Mary Clayton, která ji svým provedením pozvedla do výšin toho absolutně nej, co Stones za svoji dlouholetou kariéru vytvořili.

Bluesový feeling

Následuje pomalé Love In Vain, které je pravým a procítěným bluesovým číslem původně z pera Roberta Johnsona. Zde se poprvé objevuje Keith se svojí slide kytarou, ke které se poté ještě několikrát vrací na hrací ploše elpíčka a dává tak záznamu autenický bluesový feeling. Country Honk je parafráze na singlový hit Honky Tonk Women - potrhlá, uvolněná a svěží countryovka inspirovaná tvorbou Hanka Williamse.

Bill Wyman vystřihne hřmotný basový riff, Charlie Watts rozjede svižný rytmus bicích a máme zde nejrychlejší píseň alba Live With Me, doplněnou o žesťovou sekci a saxofon Bobbyho Keyse, který s kvintetem hrával až do své smrti v roce 2014. Na svou dobu opravdu nátěr, navíc s humorným textem. Titulní Let It Bleed se nese v duchu country rocku a se svými slovy, která jsou plná všemožných smyslných a drogových narážek, doslova krvácí. Zde se navíc jako host objevuje další dlouholetý pianista, zakladatel a spolupracovník kapely Ian Stewart (zemřel v prosinci 1985 na infarkt spojený s dýchacími problémy).

Nemůžete vždy dostat to, co chcete

Druhou stranu otvírá dlouhý jam Midnight Rambler, který pojednává o sériovém vrahovi známém jako Boston Strangler. A přináší opět to nejlepší, co nám mohou Kameny nabídnout. Speciálně Keith se k němu později vrátil se slovy, že nikdo jiný nemohl takovou píseň napsat. Její živé provedení vykrystalizovalo do hřmotné podoby a bylo dlouhou dobu páteří všech jejich koncertů. Následuje další uvolněné country blues You Got The Silver, tentokrát poprvé s Richardsovým vokálním vkladem a zabývající se tématem jeho tehdejší přítelkyně Anity Pallenberg. Song se stal posledním v historii Stounů, na kterém byl studiově zaznamenán Brian Jones, kterému Keith Anitu přebral.

Monkey Man je ponurá, tvrdě rocková pecka se zajímavým psychedelickým úvodem a slidekytarovým sólem hostujícího Ry Coodera. Mick s Keithem ji napsali jako hold italskému popovému umělci Mario Schifanovi, se kterým se setkali při natáčení filmu Umano Non Umano! You Can´t Always Get What You Want, která začíná uvolněně dětským sborem a postupně graduje v rockovou apokalypsu přesně definující atmosféru konce šedesátých let, je do dnešních dnů hraným kusem a celé album zakončuje svým majestátním soundem.

Altamont

Koncerty, jež kapela podnikla na podporu Let It Bleed, vyústily až do neblaze proslulého vystoupení v sanfranciském Altamontu 6. prosince 1969, kdy byl během představení zabit osmnáctiletý černoch Meredith Hunter. Stalo se tak poté, kdy údajně pod vlivem metamfetaminu vytáhl zbraň na Micka Jaggera, vystřelil a byl následně ihned ubodán členem motorkářského gangu Hell´s Angels, který měl na starost zabezpečení a organizaci celého koncertu. Na festival tenkrát dorazilo asi 300 000 návštěvníků. Akci natáčeli bratři Albert a David Maysles, mimo jiné oba dva výrazné postavy své doby, a záběry použili pro chystaný dokument o kapele. Film měl premiéru v roce 1970 pod názvem Gimme Shelter.

 

Když kameny krvácí...

Let It Bleed bylo nahráno během úpadku květinových let a The Rolling Stones se nacházeli ve zmatku. Původní kytarista Brian Jones (zničený drogami) hrál pouze perkuse na dvou skladbách a během nahrávání byl – za dodnes nevyjasněných příčin – nalezen utonulý v bazénu. Na rovněž dvou skladbách se již objevil jeho nástupce, tehdy dvacetiletý a velice talentovaný Mick Taylor. Charlie Watts (podle Micka nebyl údajně schopen najít pro song správný groove) se nepodílel na nahrávání bicích v You Can´t Always Get What You Want a tak ji nabubnoval producent Jimmy Miller, který kapele v období 1968-1973 produkoval pět dlouhohrajících nahrávek. A Keith nazpíval You Got The Silver jenom proto, že studiový inženýr omylem smazal původní Mickovu verzi.

Let It Bleed představuje zvuk světa, který se blíží ke svému konci. Kapela na něm nabízí soucit, ovšem ve svém skrze vlastním, dekadentním provedení („pokud chceš krvácet, můžeš krvácet na mě“). Ať už mělo album spirituální, menstruační či viscerální podtext, jedno je jisté - skupina v té době krvácela a svým opusem z devětašedesátého vás donutila k tomu, abyste krváceli s ní.

 

Tracklist:

01. Gimme Shelter

02. Love In Vain

03. Country Honk

04. Live With Me

05. Let It Bleed

06. Midnight Rambler

07. You Got The Silver

08. Monkey Man

09. You Can´t Always Get What You Want

THE ROLLING STONES: LET IT BLEED - 1969

 

Vložil: Thomas Landers

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace