Skutečná pohádka o nejhorší zpěvačce všech dob, která si splnila svůj velký sen

01.01.2019

Popisek: Meryl Streep v roli nejhorší zpěvačky historie

VIDEO Kdyby se příběh slavné mecenášky Florence Foster Jenkinsové opravdu nestal, patřil by k nejkrásnějším a nejnapínavějším pohádkám. Vypráví totiž o ženě, která neuměla zpívat a přesto se jí podařilo splnit svůj velký sen stát se operní pěvkyní. Těsně před smrtí dokázala vyprodat nejslavnější koncertní sál na světě a její deska s nahrávkami operních árií se stala bestsellerem.

O neuvěřitelném životním příběhu Florence Foster Jenkinsové pojednává skvělý film Božská Florence v režii Stephena Frearse. Ve stínu televizního programu pro dny vánočního volna, zalepeného stovkami pohádek většinou nevalné kvality, ho na jednom ze svých kanálů vysílala televize Prima. Připomněla tak 150. výročí narození této pozoruhodné osobnosti.

Úchvatná Meryl

Postavu bohaté a výstřední ženy, toužící po kariéře operní divy, v něm hraje Meryl Streepová. Jak je u této herečky samozřejmostí, naprosto úchvatným způsobem. Elegantní a křehká Meryl tentokrát vytvořila dojemnou kreaci dobrosrdečné, nicméně svým bohatstvím a okolím zhýčkané matróny, která postrádá potřebný pěvecký talent i sebekritický nadhled. Sledovat ji v tomto snímku je ohromným zážitkem, nicméně scény, kdy coby Florence děsivě falešně zpívá, je nutné často přetrpět.

Hvězdná pěchota

Je přitom paradoxem, že Florence už od dětství měla slušný talent pro hru na klavír, ale její umělecké ambice zhatil otec, který ji v nich odmítl podporovat. Teprve až zemřel a ona jako jedináček zdědila obrovské bohatství, mohla začít naplňovat svoje představy. Bohužel se však nezaměřila na dráhu klavírní virtuózky, ale rozhodla se stát operní pěvkyní. Začala brát hodiny zpěvu a postupem času zpívala ty nejnáročnější operní árie, avšak její výkony byly mizerné, nemluvě o příšerných, nevkusných kostýmech. Jedním z nich byla stříbrná róba, zdobena velkými bílými křídly, evokující podobu anděla. Díky bizarním kreacím se dočkala nemalé popularity, podobně jako dnes sleduje škodolibé publikum hvězdnou pěchotu v různých pěveckých soutěžích.

Vysněná meta

Většinou však Florence vystupovala v uzavřených salónech, kde se scházela smetánka své doby. Vyvrcholením její umělecké kariéry se stala koncert v nejslavnějším koncertním sále na světě, Carnegie Hall. Vstupenky na představení, které se konalo v říjnu 1944, prý byly vyprodány během dvou hodin a mezi hosty nechyběla řada skutečných celebrit, k nim například patřil skladatel Cole Porter. A traduje se, že zpěv Florence Jenkinsové respektoval i legendární tenorista Encrico Caruso. Nemalou roli ovšem hrál fakt, že Florence byla velkorysou mecenáškou umění, především vážné hudby.

Zazpívat a zemřít

Mimořádně zajímavý byl i její osobní život. Již v sedmnácti letech se provdala za lékaře F. T. Jenkinse, ale když ji nakazil syfilitidou, Frances ho okamžitě opustila a již více o něm nemluvila. Jejím druhým manželem a manažerem se později stal charismatický herec aristokratického původu St. Clair Bayfield, jehož ve filmu hraje velmi přesvědčivě Hughes Grant. Mistrovsky vystihl Bayfieldův smysl pro ironii a absurditu. Tento obratný muž Frances všestranně podporoval, ujišťoval ji, že zpívá božsky a pořádal akce, na nichž vystupovala, často před zaplaceným publikem či loajálními přáteli.

Zároveň se jí snažil uchránit před výsměchem a kritickými ohlasy v tisku. Aby splnil její přání zpívat v Carnegie Hall, koncert pojednal jako charitativní akci pro veterány, vracející se z války. Nebylo vůbec snadné udržet pozornost nespokojeného publika, které netušilo, že je svědkem posledního vystoupení nejhorší operní zpěvačky na světě. Několik dnů po koncertě dostala již tak dosti nemocná Frances infarkt a za necelý měsíc nato zemřela.