Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tu pravou vánoční pohádku nám musel natočit slovenský režisér, který dobývá i Hollywood. Sobota Pavla Přeučila

29.12.2018
Tu pravou vánoční pohádku nám musel natočit slovenský režisér, který dobývá i Hollywood. Sobota Pavla Přeučila

Autor: ČT

Popisek: Simona Kollárová byla pro roli princezny trefou do černého

FOTO, VIDEO Kdo je vlastně Peter Bebjak? Jeho jméno některým divákům moc neřekne, a to i když znají jeho tvorbu až moc dobře. Pro Českou televizi natočil takové seriály, jaké Kriminálka Anděl, Četníci z Luhačovic, Specialisté či Spravedlnost. Ten poslední si dokonce letos vybojovat sošku Českého lva. Známé jsou i jeho celovečerní filmy jako Čistič, Marhuľový ostrov nebo Čiara, který získal i řadu mezinárodních ocenění. Přestože se jeho tvorba věnovala především kriminálnímu žánru, dokázal nás o Vánocích potěšit pohádkou, která si okamžitě získala srdce diváků a napravila český průšvih s Kouzelníkem Žitem.

Smršť negativních reakcí diváků na štědrovečerní pohádku České televize je celkem pochopitelná. Protože si režiséra Zdeňka Zelenky vážím a má za sebou mimo řady úspěšných filmů i pár hodně povedených pohádek, tak nějak nechápu jeho úlet v podobě pohádky Kouzelník Žito. Nechci se pouštět do recenze, protože už jich proběhlo médii až až, ale Zelenku omlouvá jen to, že s materiálem, který měl k ruce, od scénáře, přes hlavní představitele, se toho asi moc dělat nedalo. To pohádka Petera Bebjaka O zakletém králi a odvážném Martinovi, vysílaná na Štěpána, bylo docela jiné kafe. Slovenský režisér nám naservíroval pohádku, která má všechny atributy, potřebné pro vánoční pohodu.

Jak se dělá vánoční pohádka

To, že režisér Bebjak zabrousil do světa pohádek, mnohé překvapilo, protože jeho doménou byly hlavně kriminálky a pěkně drsné příběhy. Podle jeho slov jej však pohádka vždy lákala. „Můj sen je, aby se nějaká objevila na filmovém plátně, ale tuhle pohádku beru jako první krok a výzvu,“ říká režisér o své vánoční pohádce O zakletém králi a odvážném Martinovi. „I v pohádce je třeba vybudovat jisté napětí, jen je to trochu jiné. Pohádka je určená pro celou rodinu a vyžaduje, aby se děti trochu bály, ale s jistou dávkou humoru. Když je tam čarodějnice, musí být směšná, a vtipných postaviček tam musí být víc,“ říká Peter Bebjak.

Simona Kollárová v roli krásné princezny, foto ČT

Šťastnou ruku měl i při výběru hlavních představitelů. Hlavní postavu slepého kováře si zahrál mladý herec Slovenského národního divadla Richard Autner, správný chlapák, který se dokáže ohánět kladivem, není až tak moc romantický, ale pravdivý. I princezna byla přesně taková, jak má být, a na Simonu Kollárovou se v této roli i dobře koukalo. Nechyběly ani magické bytosti jako zlý a mocný čaroděj, zákeřná ježibaba a veselý, veršující skřítek. Zkrátka pohádka pro sváteční pohodu jako stvořená.

 

Richard Autner jako odvážný Martin, foto Česká televize

Úspěch v Hollywoodu

Slovenská společnost DNA Production Rasťa Šestáka a Petera Bebjaka je mimořádně úspěšným projektem, který se uchytil i v zahraničí a zdá se, že má nakročeno i v dobývání Hollywoodu. Jejich minisérie Spravedlnost si všimla hollywoodská produkční společnost Pearl Street Films, vlastněná herci a producenty Benem Affleckem a Mattem Damonem, která koupila práva na její zfilmování a následné uvedení na americký trh. Peteru Bebjakovi jen trochu kalí radost, že práva zakoupila americká společnost od České televize, čímž přišla společnost DNA Production o možnost podílet se případně na realizaci projektu.

Na otázku, zda je režisér pyšný na takový úspěch, reagoval slovy: „Pyšní bychom byli, kdyby přišli za námi, abychom to pro ně natočili. Samozřejmě potěší to, ale takhle nemáme na chod věcí žádný vliv. Ve smlouvě je sice klauzule, že by nás měli oslovit jako konzultanty, ale zatím se nikdo neozval. Pokud vím, chtějí totiž náš námět rozšířit na více epizod, které musí nějaký scenáristický tým zpracovat.“

Začátky byly dost drsné

Společnost DNA Production založili režisér Peter Bebjak a producent Rasťo Šesták v roce 2001 a jejich tvorba byla zaměřena především na reklamu. Kvůli změnám na reklamním trhu přišli po třech úspěšných letech o některé klíčové zákazníky a hledali další uplatnění. Na televizní trh je dostala až v roce 2005 Slovenská televize, která zařadila do vysílání jejich dokumentární cyklus Největší kriminální případy. Další zlom přišel v roce 2013, kdy začali pracovat na projektech pro český trh. Na českých obrazovkách se tak objevila první série Kriminálky Anděl a v roce 2015 následovala minisérie Spravedlnost.

Režisér na loňském karlovarském festivalu, foto KVIFF

Češi jsou kapánek jiní

Peter Bebjak vzpomíná na začátky spolupráce s Českou televizí, které rozhodně nebyly procházkou růžovým sadem. „Češi mají ke kriminálce úplně jiný přístup. Upřednostňují racionalitu, aby všechno sedělo, rádi se v tom rýpají, hledají nedůslednosti. Slováci mají v seriálech raději, když se emoce spojí s logikou. V Česku ty emoce moc nepotřebují, hlavně aby byl zajímavý příběh. Postavy a zápletky. Proto má v Čechách kriminálka, která toto nese, obrovský boom. Čeští producenti hledají nové způsoby, jak téma uchopit a hodně se inspirují v zahraničí.“

Úspěch jménem Čára

Málokdo čekal, že tak trochu mafiánský příběh ze slovenského pohraničí, mapující rodinný podnik pašeráků cigaret Čára, uvedený do kin v roce 2017, se dočká u diváků i u kritiky tak velkého úspěchu. Vidělo ho přes 300 000 diváků, získal několik ocenění, včetně ceny za nejlepší režii na letošním MFF v Karlových Varech. Na festivalu v Belgii si odnesl tři ze čtyř hlavních cen. Filmu hodně pomohlo, že byl natáčen na základě skutečných příběhů pašeráků ze slovensko-ukrajinského pohraničí, ve skutečných reáliích. V hlavních rolích zazářili Emílie Vášáryová a Tomáš Maštalír. „Vycházeli jsme z vyprávění opravdových pašeráků. Rádi vyprávějí a nemají s tím problém. Musel by je přitom někdo chytit, aby jim mohl něco dokázat a obvinit je. Za to, že o tom někomu vyprávějí, jim vůbec nic nehrozí,“ hovoří o vzniku filmu Peter Bebjak.

Režisér na loňském karlovarském festivalu s Křišťálovým globem za film Čára, foto KVIFF

Plány do budoucna

Už v lednu by se měl objevit v kinech Bebjakův dlouho očekávaný mysteriózní thriller Trhlina, vyprávějící o tajemném mizení lidí ve slovenském pohoří Tribeč. Děsivé události, vymykající se lidskému chápaní, ve filmu vrcholí strašlivou tragédií. V plném proudu je příprava natáčení příběhu dvou Židů, Alfréda Wetzlera a Rudolfa Vrby, kteří utekli z koncentračního tábora v Osvětimi. Příběh, nazvaný Zpráva, mapuje ostudnou kapitolu dějin Slovenského štátu, který za války posílal své občany do Osvětimi, aby jim mohl zabavit jejich majetky.

„Ti dva jsou pro mne hrdinové ne proto, že utekli, aby se zachránili, ale proto, že měli poslání. Předat světu zprávu o tom, jaká genocida se v Osvětimi odehrává, jaké hrůzy tam nacisté páchají,“ říká o svém novém filmu Peter Bebjak. Film by měl vzniknout v koprodukci Slovenska, Česka, Lucemburska a Polska. Trochu obavy má režisér jen z toho, že práva na literární předlohu koupila i jedna americká společnost a mohly by tak vznikat dva filmy se stejným námětem najednou.

 

Vložil: Pavel Přeučil

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace