Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Düsseldorfská Elektrárna a čtyři dekády robot popu. (P)alba Thomase Landerse

30.12.2018
Düsseldorfská Elektrárna a čtyři dekády robot popu. (P)alba Thomase Landerse

Autor: Facebook

Popisek: Kreftwerk, v překladu elektrárna. Inovátoři a vizionáři elektronické hudby

VIDEO Die Mensch-Maschine je sedmým studiovým albem elektronické kapely Kraftwerk. Vyšlo v roce 1978 na značce Kling Klang v Německu a Capitol ve zbytku světa. Kling Klang je rovněž vlastnoručně vystavěné studio, kde kvartet vyprodukoval všech deset svých děl. Za svých časů se stalo jedním z hudebních vrcholů sedmdesátých let a na dlouho předběhlo svoji dobu. Bylo podpořeno třemi singly, jmenovitě Die Roboter, Das Model a Neonlicht, a v roce 2009 se dočkalo nového CD remasteringu a bylo rovněž vydáno i v digitálním formátu.

Kraftwerk (elektrárna) je německá skupina založená v Düsseldorfu v roce 1970 Ralfem Hütterem a Florianem Schneiderem, kteří se potkali na Akademii umění v Remscheidu. K duu se později přidali Karl Bartos a Wolfgang Flür, kteří se oba podíleli na kreativním procesu nahrávky z osmasedmdesátého roku. Široce považovaní za inovátory a průkopníky elektronické hudby, Kraftwerk byli mezi prvními úspěšnými akty propagující tento nově vznikající žánr.

Syntezátory jako modla

Skupina se zformovala jako součást tzv. krautrockové scény západního Německa, než začala plně využívat elektronické instrumentace včetně syntezátorů, programovaných bicích, vokodérů a domácích experimentálních hudebních nástrojů. Na komerčně úspěšných albech Autobahn (1974), Radio-Aktivität (1975), Trans-Europa Express (1977) a Die Mensch-Machine formace naplno realizovala svůj osobitý styl, který byl následně pojmenován robot popem. Ten kombinoval elektronickou hudbu s popovými melodiemi a opakujícími se rytmy, zatímco přijímal stylizovaný obraz včetně odpovídajících obleků.

Jsme roboti - ja tvoj sluga, ja tvoj rabotnik

A jaký je tedy hudební obsah „lidského stroje“? Ralf jej v předprodukci komentoval následovně: „Hrajeme stroje, stroje hrají nás. Je to opravdu výměna a přátelství, které máme s hudebními stroji, které nás nutí tvořit novou hudbu.“ Mechanické běsnění, které desku otvírá v podobě Die Roboter, svědčí o odvážném přístupu ke kompozici. Záhadná a zlověstná elektronická zvuková scéna, která se skládá z generovaných pípání a bloopů, je prohlášením nejen o hudebním směru, ale o hlavním tématu všech šesti kompozic - jde o album, které zkoumá vztah člověka s technologií. Nebo spíše technologický vztah k člověku.


Píseň, která následuje, není nic méně než úchvatná. Spacelab je vzdálená, blikající a prapodivně emotivní hudba s pulzující melodií. Kombinace všech prvků zanechává v posluchači pocit, že se právě vydal na dlouhou cestu, která se uskutečnila prostřednictvím divů robotických technologií. Metropolis maluje obraz evokující zlatého robota z prastarého sci-fi filmu Fritze Langa stejného jména. Se zvýšeným využitím modulace a intenzity v intru přichází hlavní riff na řadu až po minutě, než následně odletí do futuristického odcizení.

Snad nejoblíbenějším kusem je Das Model, což je pozoruhodná skladba, jejíž jedinečná basová linka byla vytvořena pomocí Micromoogu. Píseň se v mnoha ohledech stala jednou z nejzásadnějších kompozic nejen v rámci tvorby Kraftwerk. Svým atypickým a satirickým textovým obsahem si zajistila číslo jedna v britských hitparádách, dočkala se rovněž klipového zpracování a několika cover verzí. Neonlicht má v sobě syntetickou lehkost, která je dominantní spolu s perkusemi. Obzvláště zajímavá je její druhá polovina, kdy se píseň rozvíjí do tekoucího, technikolorního mistrovského díla dystopicky znějící, orchestrální elektroniky jako z dosud nepoznané budoucnosti.

Titulní a zároveň finální věc začíná opakovaným syntetickým motivem, vzdáleně znějící basou a jednotlivými prvky, které se postupně objevují, jak píseň plyne. Zachovává si vysoce nastavenou kvalitu předchozího materiálu a je apoteózou centrálních tematických a filozofických idejí celého konceptu opusu. Z ničeho nic je objeví vokoderem zahalený vokál opakující slova člověk a stroj, která se elektronicky spojují, aby vytvořila nejistou fúzi lidstva a technologie.

Zcela zasloužený gramofónek

36 minut hrací doby se stalo definitivním hudebním prohlášením kapely, které produkuje vizuální a zvukovou estetiku a komentuje budoucí vlivy technologií, aby se tak stalo bezkonkurenčně inovátorským počinem těchto nejen hudebních vizionářů. Když byli v roce 2014 konečně oceněni prestižní cenou Grammy za celoživotní a nesmazatelný přínos hudbě jako takové, hrdě jsem cítil velké zadostiučinění. A zároveň jsem si pomyslně ťukal na děbínku, proč k tomuto nedošlo již mnohem, mnohem dříve. Kraftwerk za téměř půl dekády existence ovlivnili nespočet žánrů a pokud si někdo takovéto uznání za svoje dílo opravdu zaslouží, jsou to právě oni. Tematickým sloučením textů, vizuální podoby a zvukové náplně samotné došlo k realizaci jejich představy o budoucnosti, v níž se člověk a stroj spojili a vznikl tak nový druh - lidský stroj. Willkommen in der Zukunft!

Tracklist:

01. Die Roboter

02. Spacelab

03. Metropolis

04. Das Model

05. Neonlicht

06. Die Mensch-Maschine

KRAFTWERK: DIE MENSCH-MASCHINE - 1978

 

 

Vložil: Thomas Landers

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace