Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

(P)alba Thomase Landerse

(P)alba Thomase Landerse

Hodně tvrdý rock, metal, občas i o krapet měkčí rock... Příběhy, koncerty, desky

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Stahováním filmů z internetu za lepší budoucnost. Komentář Štěpána Chába

komentář 28.12.2018
Stahováním filmů z internetu za lepší budoucnost. Komentář Štěpána Chába

Autor: Facebook

Popisek: Hollywood jako vrchní kmotr filmu

Přiznám se, že mám rád trochu divné filmy. V kinodistribuci se nikdy neobjeví, na festivalech jen vzácně, televize je ignoruje, ignorují je i filmové společnosti, které distribuují filmy na českém trhu na DVD (a kdo, proboha, jede ještě přes DVD, že jo). Prim v kinech hraje domácí scéna a americká scéna. Nic proti, když to ty lidi baví, nechť se třeba ubaví k smrti. Ale filmy ostatních zemí jsou jen v klubových a artových kinech ve velkých městech (tuším, že v České republice máme tak jedno a půl velkých měst). A i tak se jedná o výběr provozovatelů kina. Ale nebojte, nebude to text o artových filmech, které by uspaly i kámen.

Vezměme to na příkladu debutového filmu Toma Tykwera Smrtelná Marie. Tom Tykwer se před proslavením filmy ´Lola běží o život´ a trháku ´Parfém, příběh vraha´ hledal jako režisér. A právě na filmu Smrtelná Marie je vidět jeho velký talent. Film ještě nedělal pro prachy, ale s nadšením, s jakousi naivitou mladého režiséra, který chce dělat dobré filmy. A je to film, který stojí za to. Teď nabídka kin – nulová, a to ani v době premiéry filmu v roce 1993. Televize? Nezaznamenal jsem, že by film jakákoliv nabídla. Najít film Smrtelná Marie na DVD s českými titulky? Nemožné. Není to pro filmové distributory lákavý titul, nevydělají na něm. No, tak jej budou ignorovat.

Stahování

A v ten okamžik nastupuje stahování, nelegální cesta. Ta film nabízí. Nabízí i titulky. A teď jak to udělat, aby člověk nemusel jít právě cestou stahování? Zajet si do Německa a nějak tam vydyndat z archivů prodejen VHS přes dvacet let starý film? Poté se naučit německy, aby jeden porozuměl tomu, o co ve filmu vůbec jde? Nebo je tu jiná cesta – na film se vykašlat a vyrazit do kina na nějakou akční slátaninu plnou genetických mutantů z Hollywoodu.

Teritorialita

Kdysi, to jsem trpěl ještě značnou naivitou, jsem se jal zjišťovat, jak vytvořit on-line službu, kde by se soustředily filmy z celého světa s titulky v každé relevantní řeči. Něco na způsob hudebního Spotify. Za mírný měsíční poplatek si člověk může pouštět hudbu z celého světa. Ale u filmů je jen samá překážka. Teritorialita u filmů byla, jak jsem vykoumal, naprosto nepřekonatelná. Filmové společnosti a distributoři si vlastně vytvořily kartel, kvůli kterému nemůžeme sledovat například německé, japonské nebo brazilské filmy bez zásahu a laskavého dovolení distributorů.

Přitom přesně o takovou službu by byl velký zájem. Netflix jede na podobném principu, ale nabídka je svým způsobem tristní. Nabízí, co nabízí kina i televize. Hlavní taháky, blockbustery, zkrátka to, co už tu dávno je. A tak se člověk, který zatouží třeba právě po filmu Smrtelná Marie, musí uchýlit k „nelegální cestě“ stahování. Kudy chodím, tudy blahořečím serveru Ulož to a autorským zákonům, které stále ještě dovolují hledat a nacházet i něco jiného, než brainwashing z Hollywoodu.

Bití tvůrci

Ve výsledku hollywoodský monopol škodí samotným tvůrcům filmů, protože dejme tomu český film tak nemá možnost dostat se například do Brazílie a udělat si tak mezinárodní jméno. Je ukrytý v tom našem údolí bez šance oslovit kohokoliv. Hollywood si vytvořil kartel, přes který nikoho nepustí. Vždyť i Evropská unie se snaží donutit Netflix a Amazon, aby povinně nabízeli vedle Hollywoodu i evropskou tvorbu. Jasný kartel Hollywoodu, který nám bez přerušení cpe pohádky plné superhrdinů a ignoruje evropskou depresivní filmovou tvorbu. Ignoruje fascinující asijskou tvorbu. O jihoamerické nebo ruské nemluvě.

Americký režisér může natočit skutečně podprůměrnou a nezajímavou slátaninu, přesto má téměř jistotu, že mu ji Hollywood a přidružení distributoři rozhodí po celém světě a režisér nakonec vydělá víc, než co do filmu vrazil. Ale český režisér? Jeho možnosti jsou mizivé. Dostane se do českých kin. Možná do slovenských. Dál nic. Nemlich to samé němečtí, rumunští, skandinávští, italští nebo francouzští tvůrci. K distribuci mají jen ostrůvky vlastního státu.

Multikino v Praze, dnešní nabídka – sedm amerických filmů, dva české, jeden francouzský (francouzský jen proto, že se jedná o Asterixe, který je tu populární a nejde ho ignorovat). A na to konto může následovat námitka – české filmy nemají světovou kvalitu, nemají šanci se prosadit. Netvrdil bych to. Mnohé mají potenciál, jen nemají možnost. Například mnohé polské filmy kvalitou přesahují světové blockbustery, přesto o nich nevíme ani my, sousedi, protože nám je v kinech ani v televizi neukáží. Není to trochu divné?

Podíval jsem se v rámci šetření na program kin na Kostarice, v hlavním městě Brazílie, v Paříži, v Tokiu i v Praze. Všechny nabízejí Aquamana, Mary Poppins, Bumblebee, Fantastická zvířata, Grinch, nového Spidermana a vždy ochutnávku místní tvorby. Skutečně to není kartel? Možná by mohl mít Hřebejk úspěch se svým filmem Učitelka i v Brazílii. Film to špatný není. Kdyby ho ovšem pustili k lizu. A výdělky by u něj mohly být mnohonásobné, takže by se pro příště mohl věnovat i něčemu méně provinčnímu, než je ta jeho nekonečná kocovina z komunismu.

 

Vložil: Štěpán Cháb

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace