Nejoblíbenější dětská knížka všech dob byla vykoupena utrpením hlavního hrdiny. Skutečně existoval

27.12.2018

Autor: Albatros

Popisek: Medvídek Pú s přáteli

Kryštůfka Robina ze světoznámého bestselleru Medvídek Pú si zamiluje snad každý, kdo si jej přečetl nebo viděl některý z okouzlujících kreslených filmů. U nás se těší obrovské oblibě již osmdesát let, první československé vydání vyšlo v roce 1938 a do současné doby se tak stalo celkem dvanáctkrát. Přesto málokdo tuší, že chlapec, o němž se v příbězích Medvídka Pú pojednává, celý život trpěl. Stal se obětí obrovského byznysu, kolem nějž se dodnes točí miliardy dolarů.

Kryštůfek Robin i Medvídek Pú totiž skutečně existovali a inspirovali britského spisovatele Alana Alexandra Milneho k napsání čtyř knížek pro děti. V nich kromě Kryštůfka Robina (jediného syna A. A. Milneho), využil i skutečné plyšové hračky, s nimiž si chlapeček nejraději hrál. Především to byl jeho medvídek. A reálný byl i les, v němž se příběhy Kryštůfka Robina odehrávají. Jedinou odlišností je jméno plyšového medvěda. Ten se původně jmenoval Edward, ale Milne ho přejmenoval na Winnieho podle medvěda, jehož společně s malým synkem jednou viděli v londýnské zoologické zahradě.

A. A. Milne se synem a medvídkem, foto Facebook

A zase ta náhoda!

Vznik nesmrtelných příběhů o Medvídkovi Pú obstarala náhoda. Milne se ocitl se čtyřletým synkem sám doma a to je oba konečně sblížilo. Citlivý chlapeček totiž viděl své rodiče zřídka a o jeho výchovu se starala chůva, k níž velmi přilnul. Když musela kvůli smrti matky načas Kryštůfka Robina opustit, věnoval se mu tatínek. Synka bral i s oblíbenými plyšáky do lesa a tam si s nimi společně hráli. Spisovatel, který do té doby publikoval pouze romány a divadelní hry pro dospělé, se na základě dojemných zážitků rozhodl, že je literárně zpracuje.

Ilustrace v prvním původním vydání Medvídka Pú, foto Facebook

O Kryštůfkovi Robinovi a Medvídkovi Pú nakonec vyšly čtyři knihy, jejich úspěch byl obrovský a na celém světě vycházely ve stotisícových nákladech. Z hlavního dětského hrdiny se záhy stala celebrita, těšící se pozornosti na každém kroku. Popularita dosáhla takového rozměru, že chlapec prakticky denně poskytoval rozhovory a zúčastňoval se mnoha společenských akcí. Nelze se divit, že se mu brzy začala sláva protivit. Otec, který ji prostřednictvím svých knížek o Medvídkovi Pú nechtěně vyvolal, si naštěstí uvědomil, že všudypřítomná sláva synovi ničí dětství a slíbil mu, že již další knížky o něm nenapíše. A svůj slib dodržel.

Prokleté čtyři knihy

Bohužel však již vydané knihy dospívajícího Christophera pronásledovaly i na internátní škole, kde dokonce čelil šikaně spolužáků. Ti se mu vysmívali a pokřikovali na něj: „Kde je tvůj medvídek?“ Přízraku Medvídka Pú pak čelil celý život, ve svých pamětech se po letech přiznal, že ty čtyři knihy nemohl vidět, aniž by se otřásl. Se svým otcem se proto stýkal minimálně a matku údajně po jeho smrti navštívil jen jednou. K rozchodu s rodiči přispěl i sňatek se sestřenicí Lesley, protože jej z důvodu příbuzenského vztahu odmítali schválit.

Jejich obavy se nakonec naplnily, Christopherova jediná dcera Clara trpěla mozkovou obrnou i dalšími zdravotními problémy a byla odkázána na celodenní péči. Teprve když se manželé kvůli nemocné dceři ocitli ve finanční tísni, využili část zisků z prodeje autorských práv k Medvídkovi Pú. Avšak plyšové hračky, které inspirovaly A. A. Milneho k napsání jednoho z největších knižních bestsellerů, jaký kdy byl vydán, darovali Newyorské veřejné knihovně, kde jsou dodnes vystaveny. Christopher Robin Milne zemřel v roce 1996 ve věku 76 let.