Televizní fajnšmejkři už dárek dostali. Na Vánoce mohou obrazovky ignorovat

11.12.2018

Autor: ČT

Popisek: Tolstého Vojna a mír právě běží na ČT ve skvělém zpracování a s Lily James jako Natašou, Paulem Danem jako Bezuchovem a Jamesem Nortonem coby Bolkonským

Sváteční programy patří na většině televizních kanálů k tomu vůbec nejhoršímu, co je divákům podstrčeno. Ať už jde o nekonečné množství recyklovaných pohádek nebo reprízy tisíckrát vysílaných filmů a jiných pořadů. Televizní šéfové cynicky spoléhají na to, že masové sledování pohádek nahradilo tradiční vánoční rituály, kdy se v rodinách zpívaly koledy a dodržovaly kouzelné lidové obyčeje. Zcela přitom ignorují, že řada vědců považuje pohádkové příběhy za nebezpečné, protože dětem nabízí dávno přežité stereotypy.

Pomineme-li neblahý fakt, že děti kvůli nim sedí u televize mnohem více, než je zdrávo, jde především o dějové linky. Vrcholem dobra je, když hodný princ vysvobodí nebo pojme za manželku nějakou chudinku, kolem níž se vyskytuje řada zlých lidí (včetně příbuzných), hrdinou je naopak hloupý Honza či jiný ňouma, který nakonec udělá díru do světa. Nejhorší ovšem je, že většina tvůrců nových pohádek parazituje na několika slavných předlohách, které donekonečna recyklují, až vzniknou ubohé paskvily.

Plýtvání perlami

Je smutným paradoxem, že průkopníkem natáčení stále nových a bezcenných pohádek, doslova vycucaných z prstu, je Česká televize. Ta jimi letos opět zaplaví svůj vánoční program, zatímco skutečnými televizními perlami trestuhodně plýtvá ve všední dny a v pozdní vysílací době. V současné době například uvádí ČT 1 nejnovější adaptaci slavného románu L.N. Tolstého Vojna a mír (přičemž v sobotním prime time má přednost již dosti okoukaná nablýskaná taneční show StarDance). Kdyby v čele ČT stáli moudřejší lidé, nebáli by se Vojnu a mír uvést právě o Vánocích. Jen těžko si lze totiž představit působivější „pohádku“, než je tento skvěle natočený příběh o velké lásce, překonávající zákeřnosti osudu, a o skutečném, strašlivém zlu v podobě devastující války.

Britská šestidílná série Vojna a mír z roku 2016 právě běží na ČT

Nejlepší Bezuchov

V koprodukci Velké Británie a USA a pod režijním vedením Toma Harpera vznikl až překvapivě věrný přepis jednoho z nejgeniálnějších děl světové literatury s nádhernými kostýmy a přesvědčivými výkony hlavních představitelů. Osobně jsem přesvědčena, že Pierrre Bezuchov, jak ho hraje dojemný Paul Dano, je tím nejlepším ze všech dosud realizovaných verzí Vojny a míru. Ale i většina ostatních herců je skvělá, ať už jde o půvabnou Lily James (Nataša Rostovová), aristokraticky odměřeného Jamese Nortona (Andrej Bolkonskij), i představitele vedlejších rolí. Fantastická je také hudba Martina Phippse, díky níž jsou některé scény skutečně až bolestně působivé a „běhání mrazu“ při nich není rozhodně vzácné. Mimochodem, Phipps složil hudbu také k televiznímu seriálu Victoria.

A skvělý Jude Law

Podobně je nepochopitelné, že ČT dobu Vánoc (coby největšího církevního svátku) nevyužila pro uvedení strhujícího seriálu Mladý papež v režii oscarového hitmakera Paula Sorrentina. Jeho vysílání právě vrcholí, samozřejmě ve všední dny a pozdě večer. Nutně se tak vnucuje otázka, zda si to bázlivé vedení ČT vedle politiků nechce rozházet i s církevními papaláši, které Mladý papež logicky přivádí k nepříčetnosti. I v tomto případě jde o mimořádnou podívanou s výtečnými herci (dechberoucí Jude Law v hlavní roli) a především s obsahem, nutícím k přemýšlení o současném stavu církve. I když je hlavním hrdinou Mladého papeže fiktivní postava, dění kolem něj evokuje realitu v církvi, sužované mnoha skandály a masovým odlivem věřících, víc než nápadně. V tomto případě hraje velmi významnou roli hudba.

V sérii Mladý papež z roku 2016 září Jude Law. Za svou roli byl oceněn na benátském filmovém festivalu a získal řadu nominací na prestižní ceny. Foto ČT

Koncesionáři ČT si již bohužel zvykli, že před kvalitním pořadem (většinou koupeným v zahraničí), mají přednost adepti na rekordy sledovanosti. Má to ovšem jistou výhodu. Televizní dárek už si vybrali před Vánoci a mohou díky tomu o svátcích televizní obrazovku ignorovat.