Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

La Putyka v černočerné Africe: Dva zcela rozdílné světy v Cirkusu Rwanda. Premiéry Pavla Přeučila

22.11.2018
La Putyka v černočerné Africe: Dva zcela rozdílné světy v Cirkusu Rwanda. Premiéry Pavla Přeučila

Autor: ČT

Popisek: Většina Rwanďanů žije v představě, že všichni Evropané jsou pohádkově bohatí. Mnoho Evropanů má zase dojem, že Afričanům je třeba ve všem pomáhat. Co se stane, když se tyto dva odlišné světy propojí při tvorbě společného představení? Právě o tom je dokument Cirkus Rwanda.

FOTOGALERIE Dokumentárních filmů se objevuje na plátnech českých kin jako šafránu. Diváci, a to nejen ti čeští, si zvykli, že dokumenty jsou spíše doménou televizních obrazovek a dávají to svojí návštěvností také najevo. Proto je tak trochu s podivem, že se v tomto týdnu objevují v premiérách hned tři dokumentární filmy, snažící se tento stav zvrátit.

Je to dokument Cirkus Rwanda, zachycující střed dvou odlišných kultur z cirkusového prostředí, dále syrový a otřesně pravdivý film dokumentaristky Jana Andert V Mosulu a s trochou nadsázky i film Na Stojáka v kině, mapující naši stand up scénu. Svoji dnešní recenzi věnuji tomu prvnímu z nich, který vznikl ve slovensko-české koprodukci.

Dva světy, dvě odlišné kultury

Divákům se ve filmu představí dva naprosto nesourodé světy. Svět profesionálního českého cirkusu La Putyka a partičky nadšených amatérů z africké Rwandy, pro které je i obyčejná trampolína neuvěřitelným zázrakem západního světa. Myšlenka, natočit film z cirkusového prostředí, v němž by se objevili rwandští akrobaté, vznikla už v roce 2014. Režisér filmu Michal Varga se soustředil především na postavu principála cirkusového ansámblu La Putyka Rosti Nováka, trochu sebestředného perfekcionisty, který se vypraví se svým souborem do Rwandy, aby dal dohromady společné cirkusové přestavení s africkými akrobaty. Jeho protipólem je Elisée Niyonseng, živočišný šéf skupiny osiřelých dětí a mladíků, kteří v téhle práci našli smysl svého života.

Společné divadelní představení

Tyhle dva světy jsou plné nejrůznějších předsudků, které v průběhu filmu postupně mizí a obě party se soustředí jen na to jediné, vytvořit dokonalé, společné představení. Režisér Michal Varga říká: „O filmu z prostředí nového cirkusu jsme s dvorním kameramanem La Putyky Jakubem Jelenem přemýšleli už dlouho. Když jsem se dozvěděl o existenci rwandského akrobatického selfmademana Eliséeho, zajímalo mě, jak by mohla vypadat jeho spolupráce s Rosťou. Chtěl jsem prozkoumat, jestli umění dokáže překonat kulturní rozdíly, které je rozdělují.“ Podle toho, co můžeme na plátně vidět, se to štábu docela povedlo.

Čech v Africe

Scénář filmu se ale možná až příliš soustředil na postavu Rosti Nováka, a to na úkor ostatních členů souboru, jak na české, tak na rwandské straně. Představuje jej tak trochu jako vystrašeného čecháčka, který se vypraví naprosto nepřipravený do Afriky, bojí se, že s ním spadne letadlo, třese se strachy, že se nakazí malárií nebo ho někdo zastřelí v zemi, které zcela nedávno prodělala tragickou genocidu. Ani vlastně neví, že Rwanda už hezkých pár let patří mezi nejrozvinutější země Afriky a bílé cizince tam nestřílejí na každém kroku.

Filmu by určitě prospěl trochu hlubší pohled do myšlenkových pochodů ostatních členů souboru. Na druhé straně režisér Michal Varga říká, že právě vykreslení postavy Rosti a jeho pocitů je pro film klíčové. V jednom z rozhovorů říká, že „Rosťa je perfekcionista. Všechno chce dovést do úspěšného konce. Celé představení, které chtěl s kluky z Rwandy natočit, muselo mít určité parametry. A to je asi zásadní rozdíl mezi ním a Rwanďany, kteří by byli schopni celou show tak nějak nechat vyšumět.“

Divadlo i dokument spolu ladí

Divák také nedostane možnost se více seznámit se zákulisím natáčení dokumentu, které provázela řada zajímavých situací. Ať už šlo o problémy s vízy či o samotný výběr rwandských akrobatů, s kterými se počítalo při přípravě společného představení a kterých mělo být podle původního plánu Rosti Nováka šest. Nakonec jich přivezl do České republiky deset. Na druhé straně si myslím, že se podařilo obě dějové roviny filmu, kombinaci divadelního představení a dokumentárního filmu velmi dobře skloubit.

Vložil: Pavel Přeučil

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace