Imaginos newyorských Blue Öyster Cult neztratil ani po třech dekádách nic ze svého šarmu. (P)alba Thomase Landerse

24.11.2018

Autor: Facebook

Popisek: Blue Öyster Cult, Kalifornie, březen 2017

FOTO, VIDEO Nejen pro mě, ale i další a dlouhou řadu fans kultovních BÖC je jejich jedenáctý studiový počin i jednou ze stěžejních nahrávek Kultu modré ústřice. Letos je tomu již třicet let, co se tento stále debatovaný hudební skvost, který provází od svého vydání i jistá dávka kontroverze, objevil na pultech obchodů v polovině prázdnin osmaosmdesátého.

Stal se také labutí písní Blue Öyster Cult na značce CBS/Columbia Records. Kapela na albu naservírovala porci řádně hutného a melodického hard rocku made in America a nebála se experimentovat i s prvky progmetalu a místy řádně temnou atmosférou, dokreslenou strašidelně znějícími klávesami a vrstvenými vokály. Během nahrávání se ve studiu objevila i řada hostů (shodou okolností přesně 11) a vzniklo tak veskrze zajímavé hudební dílo s neméně zajímavým a troufám si tvrdit i ojedinělým obsahem, jehož počátky sahají až do roku 1967. Tedy do časů, kdy si producent Sandy Pearlman pohrával s myšlenkou koncepčního alba ještě v době, kdy kapela vystupovala pod pseudonymem Soft White Underbelly.

„Rocková opera“ Alberta Boucharda

Bubeník Albert Bouchard začal psát tento příběh hned po vydání debutu BÖC v roce 1972. Zbylé písně byly napsány během dalších let a v srpnu 1981 pak skupinu opustil. Jeho odchod je dodnes nejasný a stále vyvolává řadu spekulací. Albert se připravoval na nahrávání alba společně s aranžérskou pomocí Tommy Morrongielloa. Tento projekt měl být, dle slov samotného bicmena i ostatních členů kapely, původně zpracován na plochu dvou elpíček. Ale CBS hodlala vydat jen jedno. A to pouze v případě, že vyjde pod hlavičkou celého uskupení a ještě ve zkráceném formátu.

Alba Imaginos a Astronomy

Takže byl celý projekt uložen k ledu až do roku 1988. V té době již ovšem bez jakékoli Bouchardovy spolupráce. Původní představa byla taková, že by se jednalo o jakousi rockovou operu, na jejímž úplném počátku se skrývá tajemná historie, kterou Pearlman popisuje takto: „Interpretace historie – vysvětlení počátků první světové války nebo odhalení jejího okultního původu“. Tak to sdělil v rozhovoru v roce 1988 pro zářijové číslo hudebního magazínu Kerrang.

Les Invisibles

Hlavním bodem příběhu jsou jistí Les Invisibles, skupina sedmi bytostí, které jsou uctívány obyvateli Mexika a Haiti před příjezdem španělských kolonistů v patnáctém století. Původ a povaha Les Invisibles jsou nejasné. Dokonce se říká, že jde o mimozemské bytosti nebo příbuzné Velkých starců z děl H. P. Lovercrafta. Někteří je označují jako Loa z náboženství Voodoo. Hvězda Sirius má pro Les Invisibles astrologický význam v období srpna, kterému se říká Dny psa, kdy je v konjunkci se sluncem.

V tuto dobu mají prý Les Invisibles největší moc nad lidstvem. Říká se, že tyto bytosti zacházejí s naší historií, jako kdyby to byla jen hra. Tři století poté, co Evropa objevila Nový svět, je tato hra hrána tak, že se má Španělsko pomocí zlata stát hlavní dominantní sílou v Evropě.

Albert Bouchard

Imaginos a jeho příběh

Celá story začíná v srpnu 1804 narozením „uzpůsobeného“ dítěte jménem Imaginos ve státě New Hampshire. Z důvodu astrologického významu místa a času narození, se Imaginos stane středem zájmu Les Invisibles, kteří mu začnou předávat nadlidské schopnosti v čase, kdy je ještě mladý. Aniž by věděl o svém budoucím osudu, Imaginos přichází na to, že je díky své vůli schopen vidět do budoucnosti. A jak se z dítěte stává dospělým, shledává, že je posedlý touhou prozkoumávat Texas a západní hranici. Roku 1829 přijíždí do New Orleans. Tam dostane vizi, že musí odjet do Mexika a najít jeden historický artefakt. Dostane se tak na loď a během plavby do Mexického zálivu přichází bouře, před kterou jej jeho nadpřirozené síly nevarovaly.

Loď se potopí, většina posádky zemře a Imaginos, napůl mrtvý, je odplaven na pobřeží. Jak umírá na písku, najednou začne slyšet symfonii hlasů, které se identifikují jako Les Invisibles. Je mu odhalen jeho původ a je informován o okolnostech, které manipulovaly celým jeho životem až do této chvíle. Poté mu Les Invisibles dají na výběr. Buď zemře jako člověk nebo se stane jejich služebníkem. Přijme nabídku a je znovu vzkříšen z mrtvých spolkem, který si říká Blue Öyster Cult a je lidským společníkem Les Invisibles. Imaginos je spolkem přijat a dostává nové jméno – Desdenova (věčné světlo).

Od této chvíle se Imaginos stane nástrojem Les Invisibles, kteří tak manipulují lidskou historií. Po dobu dalších 63 let se stane součástí evropské politiky, kde využívá svoje specifické schopnosti v nejvyšších kruzích, aby dostál vůle Les Invisibles. Od roku 1982 žije v sídle na Cornwall a má devítiletou vnučku. Ovšem není jasné, zda je to opravdu jeho vnučka nebo vnučka někoho z pozůstalých. Několik desetiletí strávil studiem astrologie a mystiky. Zjistil, že vzestup Anglie jako evropské supersíly má mnoho společného s magickým zrcadlem, které získal John Dee v 16. století. S tímto faktem na mysli Imaginos zjišťuje, že je opět na čase vrátit se ke své nezdařené misi v Mexiku.

Magna iluzí a návrat do Cornwall

1. srpna 1892 vyjíždí na lodi zpět do Mexika, kam je v pořádku dopraven i přes rozbouřené moře. Po několika měsících, které strávil bádáním v yucatánských džunglích, nachází neobjevenou mayanskou pyramidu. Po cestě dlouhou chodbou nalézá v útrobách pyramidy komoru, ve které najde Magnu iluzí, dvojče magického obrazu Johna Dee. Vezme ji a vrátí se do Cornwall přesně rok po svém odjezdu. V tu dobu má zrovna jeho vnučka desáté narozeniny. Imaginos dá Magnu dívce jako dárek. Ten zůstane po dalších 21 let na půdě, kde se na něm usazuje prach. Odtamtud tiše ničí mozky evropských vůdců, což má v roce 1914 za následek vznik první světové války...

Tracklist:

01. I Am The One You Warned Me Of

02. Les Invisibles