Fantastická zvířata dvojka. Přichází fůra odporných bestií, které si nejspíš zamilujete. Premiéry Pavla Přeučila

15.11.2018

Popisek: Mlok Scamander v podání Eddieho Redmayna je prostě sladký. A jeho hrabák? Doslova k sežrání. Hrabák je malý, chlupatý a černý tvor s dlouhým čenichem. Vypadá jako kříženec mezi krtkem a kachnou, v podstatě takový ptakopysk. Zbožňuje cokoliv třpytivého a všechny, hlavně tedy kradené úlovky ukládá do vaku na břiše.

FOTOGALERIE Jeden z nejočekávanějších filmů tohoto roku je tady a jeho tvůrci už si mnou ruce v očekávaní fantastických tržeb. Ano, film Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny by měl přinést do kasy producentů z Warner Bros nejméně 800 milionů dolarů, jak se to povedlo u prvního filmu Fantastická zvířata a kde je najít (2016). Celkově desátý film potterovské série podle scénáře J. K. Rowlingové k tomu má celkem dobře nakročeno.

J. K. Rowlingová nám avizovala celkem pět filmů, které se jako spin-off odehrávají v kouzelnickém světě před událostmi, dobře známými z filmů o Harry Potterovi. Pět filmů, v nichž je hlavní postavou excentrický světoběžník Mlok Scamander, odborník na kouzelná zvířata. Režie filmu se ujal znovu zkušený David Yates, který má na svědomí jak čtyři filmy o Harrym Potterovi, tak předchozí díl Fantastických zvířat. Dalo by se tedy říci, výborný znalec světa čar a kouzel.

Pokračování se povedlo

Nejprve ta dobrá zpráva pro fanoušky Fantastických zvířat. Budete se opravdu bavit a to celých 134 minut, což je poměrně dost dlouhá stopáž filmu. Film není ani lepší, ani horší než první díl. Většinou bývají kritici k pokračování filmů v sériích skeptičtí, ale tady se zdá, že jim moc prostoru na plivance tvůrci filmu nenechali. Pokračování přidává do onoho, pro nás, obyčejné mudly neviditelného světa, řadu nových aspektů a rozvíjí už dobře známé postavy. Sám Mlok Scamander (Eddie Redmayne) jako by vnitřně dozrál, není už tak potrhlý a více přemýšlí, což si myslím není rozhodně na škodu.

Může mít zrůda charisma?

Atmosféra filmu je poněkud více ponurá a temnější, než je tomu u prvního dílu. Přesto si režisér s postavami pořádně vyhrál a odlehčil onu temnotu pár dost povedenými vtípky. Onu temnotu má na svědomí především padouch Grindelwald, brilantně a věrohodně ztvárněný znovu Johnnym Deppem. Tenhle super darebák je fakt brutální zrůdička, což poznáme hned na začátku filmu. Na druhé straně musíte tak trochu obdivovat jeho charisma a úpornou zběsilost, s kterou manipuluje s čistokrevnými kouzelníky a snaží se ovládnout svět lidí.

Nové i známé postavy

Tak jako u prvního dílu nás ohromí precizní vizuální efekty, oživující svět fantastických zvířátek. Každé z nich má svoji vlastní osobitost a některé z nich jsou pro celý příběh zásadní. Zvláště okouzlující je Niffler, v českém medkovském překladu hrabák, načechraná potvůrka s dlouhým, zobákovitým čenichem. Navíc fanoušky Harryho Pottera potěší spousta známých postav z potterovské série, které zde poznáme v jejich mladší podobě. Ať už jde o mladého Albuse Brumbála, kterého hraje Jude Law, tak o Voldemortova hada Naginiho. Objevují se zde i další postavy nějak spřízněné se světem Harryho Pottera, jako Leta Lestrangeová se svým snoubencem Theseem, bratrem Mloka. Více prostoru zde dostává i Credence, který v prvním dílu působí dost nenápadně a nesměle a tady se pohybuje v samém centru příběhu. (více v článku

Napětí střídá zábava a hravost

V některých pasážích je divák až přehlcen množstvím nejrůznějších postav a dějových zvratů. Kouzelnický svět se prolíná se světem lidí někdy až chaoticky, a tak diváci s povděkem uvítají odlehčené sekvence filmu, kdy se režisérovi daří náhle prolomit temnotu humorem a doslova dětskou hravostí. Právě ono harmonické spojení napětí, dobrodružství a zábavy je na filmu nejzábavnější a provází nás po celou dobu.

U některých filmových sérií jsme mohli postřehnout určitou recyklaci předchozích dějů a postav, ale u Fantastických zvířat 2 to tak není. Postavy se dále rozvíjejí a na diváka se valí doslova smršť zcela nových událostí. To všechno dělá z „dvojky“ zcela plnohodnotný, samostatný film, který nejspíše bude aspirovat jeden z nejúspěšnějších filmů roku.

A pro nedočkavce, kteří už se třesou na první, pajcnuté camverze filmu mám jeden vzkaz. Nekoukejte na to. Bez obřího plátna, dokonalého zvuku a ostrého obrazu přijdete o to nejhodnotnější, velkou filmovou podívanou.

A ještě poznámka: Protože jsme pro vás, vzhledem k ´důležitosti tohoto opusu – alespoň tedy pro nás´, připravili ještě jeden článek s plnohodnotnou fotogalerií snímků z filmu, včetně jakéhosi průvodce postavami, ve fotogalerii k této recenzi najdete pár fotek z londýnské premiéry filmu. Věříme, že i ty vás zaujmou.

Vložil: Pavel Přeučil