Paul McCartney oslavil šestasedmdesáté narozeniny a s novinkou dojel až do Egypta. (P)alba Thomase Landerse
28.10.2018
Foto: Oficiální stránky Paula McCartneyho
Popisek: Paul McCartney na snímku z loňského koncertu v Sao Paulu
RECENZE, VIDEO Sir James Paul McCartney, člověk, mýtus. legenda. Co napsat o někom, kdo se ještě během svého života stal nejúspěšnějším skladatelem všech dob? O člověku, který přepsal s The Beatles dějiny (nejen) hudby tak, jak to v její historii nedokázal nikdo jiný předtím a také už nikdy potom? Pojďme si raději rovnou představit jeho nový studiový počin, který vyšel na značce Capitol Records pod názvem Egypt Station po pěti letech od tehdy výborného a opravdu podařeného alba New.
Několik týdnů před vydáním nám Paul nabídl dvě ochutnávky - posmutnělou skorobaladu I Don‘t Know a jednoduchou rockovou halekačku Come On To Me. Oba kusy zněly více než slibně a tak jsem se na exbroukovu novinku opravdu těšil.
Konceptuální obal přímo z Paulovy dílny
Už samotný netradiční přebal alba v CD verzi nám dává tušit, o co v následujících minutách půjde. Paul postavil myšlenku obalu a potažmo i hudebního obsahu na vlastní malbě z roku 1988, kterou pro své aktuální album detailně rozvinul v převelice zajímavě zpracovaný grafický koncept.

Paul McCartney si obal desky zpracoval sám
Hudební náplň alba? Typický McCartney
Obsah desky bych přirovnal ke koktejlu, který byl namixován ze všech hudebních zákoutí, kterými Macca za svou předlouhou kariéru prošel. A tak na osmnácté řadovce najdeme vše, co od umělce očekáváme - klasické rockovačky Who Cares a Caesar Rock, jemnější lyrické momenty (Happy With You, Confidante a Hand In Hand), experimentální věc (Back In Brazil) či do současné produkce zahalenou Fuh You a bonusovou Nothing For Free.
A ani tentokrát se Paul neváhal pustit do skladeb (Despite Repeated Warnings a trilogie Hunt You Down/Naked/C-Link), které svou složitější strukturou dávají jasně najevo, že i ve věku 76 let lze psát majestátně znějící a komplikované kusy, jako byly kdysi třeba Live And Let Die, Band On The Run či současnější a propracovaná Rinse The Raindrops z nepochopitelně přehlíženého a nepříliš kladně kritiky i fanoušky přijatého alba Driving Rain (2001). Produkce se tentokrát ujal zkušený americký producent, muzikant a skladatel Gregory Allen Kurstin, který proslul především spoluprací s megastar Adele. Písně „obléknul“ do moderně znějícího kabátku a zvuk alba samotného je krystalicky jasný a čistý.
Paul sám na nové desce nejen zpívá, ale hraje i na kytary (akustické i elektrické), baskytaru, klávesy a bicí. A k tomu se opět obklopil sestavou, se kterou spolupracuje již téměř dvacet let. Jak studiově, tak i při živém vystupování. Tvoří ji: Rusty Anderson - kytary, Brian Thomas Ray - kytary, Paul Wickens - klávesy a Abraham Laboriel - bicí. Nutno ještě poznamenat, že Come On To Me, Fuh You a Back In Brazil se dočkaly i oficiálního klipového zpracování.
Sečteno a podtrženo
Poslechu alba samotného jsem věnoval ne hodiny, ale dny. A u toho jsem si pořád dokola opakoval, zda má vůbec smysl zabývat se jakoukoli recenzi na dílo člověka, který už dávno nemusí nikomu pranic dokazovat a tvoří jen pro ten prostý fakt, že hudbu prostě miluje a nemůže bez ní žít. Jistě, celkový dojem z novinky není nijak dramaticky převratný a leckdo může namítnout, že Paul ve své opravdu pestré kariéře stvořil díla zásadnější. Souhlasím, o tom není sebemenších pochybností. Přesto jsem rád, že je Sir stále mezi námi, tvoří a i sám sebe neustále posouvá k novým výzvám. Pokud nevěříte, udělejte si sami výlet do stanice v Egyptě. Rozhodně stojí za váš čas i peníze.
Tracklist
01. Opening Station
02. I Don't Know
03. Come On to Me
04. Happy with You
05. Who Cares
06. Fuh You
07. Confidante
08. People Want Peace
09. Hand in Hand
10. Dominoes
11. Back in Brazil
12. Do It Now
13. Caesar Rock
14. Despite Repeated Warnings
15. Station II
16. Hunt You Down / Naked / C-Link
Paul McCartney: Egypt Station – 2018
|

Vložil: Thomas Landers