RECENZE Lina Bengtsdotterová, Na okraji
28.09.2018
Foto: repro Youtube.com
Popisek: Spisovatelka Lina Bengtsdotterová
Spisovatelka Lina Bengtsdotterová vyrůstala ve švédském městě Gullspång, která má něco málo přes pět tisíc obyvatel. Vyučuje švédštinu a psychologii. V různých novinách a časopisech po celé Skandinávii jí vyšla řada povídek. Žila ve Velké Británii a v Itálii. Více jsme o ní, až do vydání její prvotiny v češtině, nevěděli.
Bengtsdotterová v roce 2017 debutovala krimi románem "Annabelle" (česky Na okraji, Grada - Comospolis, 2018) s vyšetřovatelkou Charlie Lagerovou, kterým zaujala čtenáře i kritiku ve Švédsku i v zahraničí. Prodalo se jej přes 70 tisíc výtisků a získala za něj ocenění za nejlepší debut na festivalu švédské krimi Crimetime Specsavers Award 2017. Druhý díl z této série vychází ve Švédsku na podzim 2018.
Co se dosavadní kariéry profesionální spisovatelky týká, můžeme říct, že j(sm)e teprve na začátku. Ale ten se náramně vyvedl. Kniha "Na okraji" je skutečně velmi precizní text s jednoznačným záměrem držet napětí až do samotného konce. Ostatně už v tuto chvíli můžeme prozradit, že jsme takové vyvrcholení nečekali. Nenapadlo nás ani na vteřinu. To finále je opravdu povedené a vítězství za nejlepší debut na festivalu švédské krimi Specsavers Award tudíž oprávněné.
Uprostřed Švédska na hranici krajů Västergötland a Värmland leží v hlubokých lesích vesnice Gullspång. Na tu jsme se podívali prostřednictvím map Google a musíme uznat, že v knize je zachycena autenticky. Jen té zeleně je podle "streetView" o mnoho víc. Zpět k ději. Jednoho horkého léta odsud zmizí sedmnáctiletá Annabelle. Její rodiče šílí strachy, místní policie je bezradná a organizace Missing People ji bezvýsledně hledá.
Na místo činu jsou vysláni inspektorka Charlie Lagerová a její kolega. Charlie je zkušená policistka a práce jí poskytuje uklidňující rutinu, kterou její chaotická duše potřebuje. Tohoto případu se ujmout nechce, ale nakonec udělá to, co vždycky: poslechne příkaz. Charlie Lagerová se tak vydá na cestu do minulosti. Musí se vrátit tam, odkud odešla, když jí bylo čtrnáct let, vrátit se do dětství, kterému se ze všech sil snažila uniknout. Jakmile se vrátí, všechny její vzpomínky oživnou. Vzpomínky na tehdejší omezené možnosti a velkou touhu utéct. Vzpomínky na matku, která představuje všechno, čeho se Charlie bojí: alkoholismus a nemoc.
Tolik děj, jehož podstatná čas byla zachycena v předešlých dvou odstavcích. My bychom se chtěli věnovat některým figurám, u kterých si Bengtsdotterová viditelně ulevila. Ty postavy jsou totiž abnormálně vykreslené, a co se charakteru týká, i zde se nacházíme v extrému. Nejen my, ale i další čtenáři se místy přistihnou u pomyšlení, že jim vlastně té "ztracené“ dívky není tak moc líto. Těžko soudit, zdali autorka popsala své tápání během puberty, ale jestli tomu tak je, není co závidět.
Tři figury, které jsou důležité: rodiče Annabelle, tedy matka Nora a otec Frederik. A logicky jejich dcera, která propadá výkyvům nálad, alkoholu a částečnému osamění. Nejen kvůli tomu, že přijde o kluka, s nímž začne randit její nejlepší kamarádka, ale především kvůli sobě samé. Ta nejistota, neupřímnost, místy velmi vyhraněné postoje a podivná zloba (tu představují zejména dialogy), to je něco, co bychom čekali spíše u negativních postav. Co se rodičů týká, čtenáři by se měli soustředit především na postavu matky. Pečlivé, místy až přehnaně, nevyrovnané, labilní. Také ona má svou minulost…
Celý děj kromě lineárního pátrání prochází dvě další časové osy. Jakoby nenápadně nás právě tyhle krátké pasáže zaujaly nejvíc. Ta první zachycuje den (respektive dobu) zmizení oné mladé dívky. Retrospektivně nás vede až k momentu, kvůli němuž kniha vznikla. Naznačovat nebudeme, připravili bychom vás o překvapení. A pak je tu ještě jedna časová osa, která snad ani nebyla datována. Je ale stará a ošklivá. Vlastně můžeme říct, že to, co se stalo, úzce souvisí s pátráním, jemuž se dvojice detektivů věnuje. U těch bychom mohli poznamenat hlavně to, že je místy snaha o vykreslení jejich myšlenkových postupů a reminiscencí až přehnaná. Pakliže by se autorka tolik nesoustředila právě na "záběry" Charlie, která se vrací do "svého" města, detektivce by to jen pomohlo.
Jinak ale výraznější kritiku nenacházíme. Jestliže u drtivé většiny knih přijdeme na motiv a pachatele nejpozději po půlce, tady nám to trvalo až na poslední stranu...
Autorka: Lina Bengtsdotterová
Název: Na okraji
Přeložila: Lucie Podhorná
Vydává Cosmopolis, 2018
Hodnocení: 80 procent
Vložil: Zdeněk Svoboda