Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Drogy mu otevíraly nové hudební dimenze, díky nim zvládl i čtyřhodinové koncerty plné improvizací

23.09.2018
Drogy mu otevíraly nové hudební dimenze, díky nim zvládl i čtyřhodinové koncerty plné improvizací

Foto: Rock and All

Popisek: Grateful Dead

VIDEO Včera jsme zabrousili do historie Jerryho Garcii, který stál za vznikem legendární kapely Grateful Dead. Brácha mu usekl jeden článek prstu na pravé ruce, otec mu zemřel při rybolovu a musel se přestěhovat k prarodičům. Ti měli velmi liberální výchovu, Jerry se tedy mohl dělat, co jen si zamanul. A mezi to patřil i odpor ke škole. A následně i k armádě, z které byl po pěti měsících vyhozený. Pak začal potkávat ty správné lidi. A co s nimi provedl, se dočteme v dnešním pokračování.

První skupinou, kterou dal Jerry Garcia dohromady, byli Sleepy Hollow Hog Stompers, ve které hrál spolu s Marshallem Leicesterem a houslistou Dickem Arnoldem. Poté následovali Hart Valley Drifters, kteří hráli ve složení Garcia na kytaru a banjo, Leicester na banjo a kytaru, Eric Thompson na kytaru a Ken Frankel a Worth Hanley na mandolíny. Letos v květnu vydal label Round Records čtyřdiskový komplet s názvem Jerry Garcia – Before The Dead, který obsahuje dochované záznamy z let 1961 až 1964 a mapuje Garciovu tvorbu v tomto akustickém období. S odstupem více než padesáti let si můžeme poslechnout, jakou hudbu tehdy Garcia hrál. Repertoár tvořily lidovky, tradicionály a tradiční folkové písně.

Česká stopa

Zde je na místě malá odbočka. Není mnoho společných bodů, kde by se Garciova tvorba protnula s čímkoli, co známe z místních luhů a hájů. Kromě skladby Mule Skinner Blues, kterou hrají snad všechny bluegrassové kapely na světě, u nás třeba Druhá tráva Roberta Křesťana, je jednou z výjimek lidovka Flint Hill Special, kterou v roce 1973 otevírala své album Hromskej den Zelenáčů skupina Greenhorns. A je třeba uznat, že Marko Čermák si svou hrou na banjo žádnou ostudu neudělal a verze je to výborná.

Hyperaktivní Jerry

Rok 1963 bylo období, kdy Garcia vystupoval v několika bluegrassových skupinách současně. Hart Valley Drifter, Wildwood Boay a Black Mountain Boys jsou jména, která si zapsal do svého hudebního curriculum vitae, ale běžným posluchačům mimo západní pobřeží mnoho neřeknou. V roce 1964 došlo ke dvěma zásadním událostem – Garcia potkal tehdy velmi mladého Boba Weira a po společném hraní se rozhodli, že založí jug band. Je to hudební seskupení, kde členové hrají jednak na klasické nástroje jako kytara a banjo, jednak na podomácku vyrobené instrumenty – například na valchu, lžíce či kazoo.

Přizvali dalšího mladíka, hráče na foukací harmoniku Rona McKernana zvaného Pigpen. Skupinu pojmenovali krkolomným názvem Mother McCree’s Uptown Jug Champions a hráli po kavárnách a malých klubech v Palo Alto. Vydrželi to téměř rok, než Pigpen začal Garciu přemlouvat, ale přešli na elektrické nástroje. Po několika personálních změnách a krátkém koketování s názvem Warlocks se utvořila finální sestava Garcia, Lesh, Weir, Pigpen a Kreutzmann, první verze Grateful Dead.

Podivný vznik názvu

Jak na tento název přišli? „Jednoho dne jsme všichni seděli ve Philově domě a kouřili DMT (přírodní halucinogen svými účinky podobný LSD). Phil měl velkej slovník Oxford Dictionary. Otevřel jsem ho a tam na mě zařvalo ,grateful dead‘, vděční mrtví. Byl to jeden z těch momentů, víte… Jako by se všechno ostatní na tý stránce vybílilo, rozplynulo, vyzmizíkovalo a zbylo tam GRATEFUL DEAD, velký černý písmena zlatě volemovaný, člověče, vyplazujou na mě jazyk, taková ohromující kombinace. Tak povídám: ,Co takhle Grateful Dead?‘ a bylo to. Byla to legrace, protože nejdřív se nám to moc nelíbilo, dokonce jsme se zachvěli hrůzou. Báli jsme se, jestli to není trochu moc, jestli na nás s takovým názvem vůbec někdo bude chodit,“ vzpomínal po letech Garcia. Obavy byly zbytečné, historie ukázala, že si tahle skupina dokázala vybudovat patrně největší fanouškovskou základnu vedle The Rolling Stones a Boba Dylana.

Drogy a rock’n’roll

Je nepochybné, že na zvuk Grateful Dead – minimálně v rané fázi – měly drogy velký vliv. Došlo k tomu zcela přirozenou, v té době legální cestou. Vláda Spojených států spustila vojenský vědecký program, který měl za úkol zjistit, jak psychotropní látky, zejména LSD, působí na psychiku člověka a zda by ho bylo možné využít například k ovládnutí mysli protivníka. Těchto testů se zúčastnili Robert Hunter i Jerry Garcia. Garcia svou zkušenost s acidem shrnul následovně: „Všichni, co jsme brali různé druhy drog, jsme to dělali společně. A v Palo Alto jsme se dostali k LSD. Každej si vzal, polkli jsme to, gloglo, a šli se projít. Šněrovali jsme si to ulicemi, vráželi do sebe a měli jsme takový ty neuvěřitelný zjevení a záblesky, bylo to jako dynamit. Hráli jsme si tady v tomhle domě, někdo vytáhl z kapsy dva gumový míčky. Házeli jsme si, pak jsme si četli z komiksů, čmárali na papír a brnkali na kytary. Znovu jsme objevovali svět.“

6. října 1966 se stalo užívání drog ve Spojených státech nelegální, což ovšem Garciovi nezabránilo, aby v jejich konzumaci pokračoval až do konce života. Považoval je za bránu do jiné dimenze hudby – i proto byli Grateful Dead během koncertů schopni dlouhé, improvizované pasáže odehrát pokaždé jinak.

 

Pokračování za týden

Ondřej Krista

 

Vložil: Štěpán Cháb