Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Kristina Ohlssonová, Potopa

14.09.2018
RECENZE Kristina Ohlssonová, Potopa

Foto: repro Youtube.com

Popisek: Spisovatelka Kristina Ohlssonová

Zázrak. Rarita. Skvost. Paráda. Tak všechny tyhle atributy má novinka Knihy Zlín, kterou jsme měli možnost recenzovat. Četba to byla náramná a natolik nás dokázala vtáhnout do děje, že jsme ten ´špalek´, který má bezmála pět stovek stran, přečetli ani ne za tři dny. A krásný pocit nás neopustil ani v den, kdy jsme sepsali tuto recenzi.

V křesle před krbem ve vlastním domě je nalezen postarší muž. V prsou mu zeje díra po kulce, na malíčku má z neznámého důvodu navlečený snubní prsten své dcery. V jiné části města se majitel pohřebního ústavu pokouší najít svého bratra, který nikomu jinému kromě něj očividně nechybí a který namísto plánovaného přesídlení do Austrálie možná zmizel navždy. Ve stejnou dobu se zoufalá žena usilovně snaží neztratit kontrolu nad vlastním životem, zatímco se z jejího muže stává čím dál nebezpečnější člověk. Času už moc nezbývá a ochránit sebe a své děti pro ni začíná být nadlidský úkol.

Tolik anotace díla, které si zasluhuje pozornost nejen brilantní double-pointou, ale především pevnou režií. U té se musíme chvíli zastavit.

Kristina Ohlssonová je jako spisovatelka na scéně už vcelku dlouho. Svou literární kariéru zahájila v roce 2009 detektivním románem Askungar (Nechtění). Její druhý román Tusenskönor (Sedmikrásky) získal cenu Stabilopriset a byl v roce 2010 nominován na nejlepší švédský detektivní román roku. V letech 2011 a 2012 vyšly autorce další dvě díla: Änglavakter (Andělé strážní) a Paradisof er (Oběti ráje).

My jsme, jak už je patrné z názvu, recenzovali Potopu.

Pakliže jste si přečetli anotaci, asi máte pocit, že jde o klasickou severskou detektivku. Ostatně Ohlssonová se narodila v roce 1979 Kristianstadu a v současnosti žije ve Stockholmu. Jenomže severský punc tato úctyhodná kniha nemá. Nečekejte ponurá rána a stejně temné noci. Hlavní roli nehraje ani sníh, alkohol. Nic takového, na co jsme zvyklí z tohoto ranku detektivní tvorby. Autorka se pevně chopila kormidla a na několika stovkách stran rozvrstvila doslova a do písmene puzzle. To je nejen pozoruhodné a přesvědčivé, ale především logické. Zde bychom rádi upozornili, že pro čtenáře bude dobré se například v druhé polovině titulu (který je členěn do dnů) vrátit na začátek. Setkáte se s třemi muži, na které zcela jistě postupem četby zapomenete. Ten návrat po dvou stovkách stran bude osvěžující.

O co v knize jde, jsme si už řekli. Co jsme neřekli, je právě ta konstrukce, která Potopu staví nad mnohé další knihy.

Autorka svůj příběh vystavila na zcela zjevné a opodstatněné pomstě (jenž se šíří jako potopa…). Celý ´román´, který nenudí snad na žádné stránce, je vyprávěn z pozice zúčastněných a kriminalistů. Tedy ´vidíme´ mrtvého muže a kousek po kousku skládáme mozaiku jeho posledních okamžiků. A to až do chvíle, kdy se vyšetřovatelé rozhodnou jít dál. Například zjistí, že ten muž měl dceru a ta dcera zemřela. Vyslechnout zbylé členy rodiny a přijdou na to, že byla týrána. Zjistí také, že před smrtí se jí rodina alespoň částečně (a spíše alibisticky) snažila pomoci. A mezitím na jiném místě čtete, že muž, který zemřel vpichem injekce, byl ten, který měl hlídat dívenku ve vlaku, jejíž matka nestihla nastoupit… a do toho si přidejte velmi zvláštní okamžiky z výslechů policistů, které jsou vedeny kontinuálně plus popis rodiny, která so ocitá de facto ve stavu mysli hlavního hrdiny Kubrickova Osvícení.

V knize se běžný čtenář dostane, co se počtu možných pachatelů týká, ke dvěma. Oba propojuje pomsta, vina a oba propojuje i možná láska k jisté knize. Ta se mimochodem vyšetřovatelům nedaří sehnat...

Těch linek, které spisovatelka vystihla, bude mnoho, ale všechny jsou logické, přímočaré a táhnou děj do finále doslova párem volů. Je to zkrátka tah na branku, jaký se málokdy vidí. A ta samotná double-pointa, to je něco zcela unikátního. Pro ty, kteří neznají její význam, ve zkratce naznačíme.

Moment, kdy se všechno láme a blíží svému konci, je najednou pryč. Všechno je jinak. Ten, kdo byl vinen, je nevinen a vy jste zase na začátku. V tomto ohledu nás Ohlssonová okouzlila. Dvojitá pointa se totiž nachází až na samotném konci.

Potopu doporučujeme všem čtenářům, nejen milovníkům žánru krimi.


Autorka: Kristina Ohlssonová
Název: Potopa
Překlad: Martina Kašparová
Vydala Kniha Zlín, 2018
Hodnocení: 91 procent

Vložil: Zdeněk Svoboda