Eric Clapton nejspíš kvůli špatnému svědomí spustil lavinu benefičních koncertů s těmi nejlepšími muzikanty

15.09.2018

Popisek: Eric Clapton

VIDEO Na sklonku předchozího milénia se Eric Clapton rozhodl uspořádat vlastní fesťák. Fakt vzniku Crossroads Guitar Festivalu ovšem vypovídá o mnohem hlubších věcech než jen o chuti solitéra zahrát si na větší „slezině“ ve vlastní režii a dopřát fanouškům kytarového umu trochu vrcholné zábavy a víc hvězdných jmen najednou. Ve druhém plánu můžeme vnímat třeba to, že Clapton činí pokání za svoji feťáckou minulost. A ze soupisky účinkujících zase odvodíme, jakých kolegů si kytarista skutečně váží, protože dramaturgii sestavil osobně a po pečlivém zvážení.

Symbolický je už samotný název festivalu. Ona mýtická noční křižovatka kdesi v Deltě, kde pekelník naladí adeptovi bluesové řehole kytaru a promění ho tak v muzikantského génia výměnou za úpis krví, se tu může změnit na místo úplně jiných pokušení, než jen svodů „ďábelské muziky“. Třeba na rozcestí, kde naivní hudebník poprvé přijme drogu a vydá se směrem do temnoty. Prvotním důvodem založení festivalu přece bylo financovat Crossroads Centre, kliniku specializovanou na léčbu drogové závislosti, kterou Eric založil na karibském ostrově Antigua.

I to pozitivní na věci

Zároveň však platí i všechny pozitivní asociace. Především: Crossroads jako místo, kde se setkávají cesty fantastických muzikantů. A to chvályhodně napříč žánry. Od rocku i popu, přes blues nebo jazz až po folk nebo country. Při výběru interpretů pro dosavadních pět „občasníků“ (nikoliv ročníků) festivalu, které proběhly 30. června 1999 (Madison Square Garden, New York), od 4. do 6. června 2004 (Cotton Bowl Stadium, Dallas), 28. července 2007 a 26. června 2010 (oba v Toyota Parku v Bridgeview nedaleko Chicaga) a naposledy 12. a 13. dubna 2013 (opět v newyorské Madison Square Garden), záleželo jenom na kumštu.

Ti nejlepší

„Každý z účinkujících patří k těm nejlepším. A já osobně k němu cítím ohromný osobní respekt,“ uvedl Clapton třetí ročník Crossroads Guitar Festivalu v roce 2007. Koho tedy maestro ctí? Jako dokumentace výborně poslouží nejen dobové programy a recenze, ale také příslušná série záznamů, ať již jde o živá alba nebo filmové sestřihy vydané na DVD (a poslední i na „modrých plackách“ Blu-ray).

První z akcí pod hlavičkou Crossroads z roku 1999 teprve naznačovala budoucí dramaturgii. Ještě nešlo o záměrnou přehlídku špičkových kytaristů, ale spíše o mimořádný koncert se vzácnými hosty. Však se také večer původně jmenoval Eric Clapton & Friends In Concert: A Benefit For The Crossroads Centre At Antigua, i když je kvůli svému benefičnímu účelu řazen do festivalové série. Ke Slowhandově kapele se tu přidali Bob Dylan, zajisté ne v roli virtuózního hráče, ale virtuózní písničkářské osobnosti, nebo Sheryl Crow. S kytaristou si také zazpívala soulová a hiphopová diva Mary J. Blidge. A zasóloval, ovšem na saxofon, jazzový či spíš nadžánrový maestro David Sanborn.

Druhá jízda peklem

Druhé provedení Crossroads už proběhlo v duchu summitu (nejen) kytaristů na nejvyšší úrovni. Mezi pozvanými střelci nechyběli legendární „otcové zakladatelé“. Tehdy devětaosmdesátiletý David Honeyboy Edwards, Bo Diddley, Hubert Sumlin (kytarista stylotvorných sestav průkopníků elektrického blues Muddy Waterse a Howlin‘ Wolfa) a B.B. King. Nebo géniové fúze John McLaughlin a Pat Metheny, zasloužilí Ericovi souputníci Joe Walsh, Carlos Santana či Duke Robillard, nadějná kytarová „mládež“ Jonny Lang či Derek Trucks… Ale nesepisujme seznamy, ostatně přehled účinkujících lze snadno dohledat. Dodejme jen, že i tentokrát mezi osobnostmi instrumentálními nechyběly ani figury písničkářské, jako Ericův osobní hrdina JJ Cale či mistr sladkobolného folk rocku James Taylor.

Pokračování zítra

Tomáš S. Polívka

QRcode