Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Muž, který stál v cestě. František Kriegel, který v Moskvě nepodepsal, proti ďáblovu advokátovi Husákovi, čtěte

12.09.2018
Muž, který stál v cestě. František Kriegel, který v Moskvě nepodepsal, proti ďáblovu advokátovi Husákovi, čtěte

Autor: Eromedie Group, a.s.

Popisek: Křest v Luxoru: Tomáš Töpfer, Tatjana Medvecká a Ivan Fíla

EXKLUZIVNÍ UKÁZKA, FOTOGALERIE Je možné si politiků i vážit? Právě vyšel román o Františku Krieglovi. Román o muži, který se v srpnu 1968 pod hrozbou likvidace vzepřel okupantské moci a jako jediný nepodepsal potupný moskevský dokument. Autor Ivan Fíla rozehrává fascinující drama o hrdinství a zradě odhalující detailní pohled do životů lékaře a politika Františka Kriegla a jeho protivníka, ďáblova advokáta Gustáva Husáka.

Kniha pod názvem „Muž, který stál v cestě“ je román věnovaný Františku Krieglovi, jedinému členovi naší delegace, který po invazi v srpnu 1968 odmítl podepsat takzvaný Moskevský protokol, a jednomu ze čtyř poslanců Národního shromáždění, kteří následně hlasovali proti přijetí smlouvy o takzvaném „dočasném pobytu“ sovětských vojsk na našem území. Sleduje zákulisní intriky předcházející osudné noci z 20. na 21. srpna 1968, pozadí únosu šesti československých stranických a vládních představitelů do Moskvy a postupné lámání jejich charakterů během jednání v Kremlu. Autor se přitom opírá o dokumenty z přísně střežených ruských archivů, které nebyly doposud publikovány.

 

František Kriegel, foto Moderní dějiny

„Inspirací mi byl Václav Havel, který se již před lety přikláněl k napsání této knihy.  Čtenářům pomůže lépe chápat, proč naši předkové dělali to, co dělali, aby porozuměli  problémům, ideálům, úspěchům i prohrám tehdejší doby. Aby si uvědomili, že i v dnešním světě lze usilovat o něco smysluplného, pakliže se člověk nebojí překážek a obětí. A aby posléze pochopili, že se politice a politikům nemusí už navždy jen a jen posmívat, ale že si jich mohou i vážit,“ vysvětlil autor Ivan Fíla.   

Prý bude i film

Příběh zaujal filmové producenty doma i v zahraničí a plánuje se jeho zfilmování v mezinárodní koprodukci podle scénáře a v režii Ivana Fíly. Postavu Husáka ztvární Miroslav Donutil: „Byl to člověk na tehdejší dobu neuvěřitelně statečný a je dobře, že ho náš film nejen dnešní mladé generaci připomene,  myslím, že současná výuka o roce 1968 není patrně dostačující, když tolik mladých lidí vůbec neví, co se v tom roce u nás stalo. Z postavy Husáka nemám obavu, naopak bude-li mi dopřáno si ji zahrát, budu to chápat jako velkou výzvu ukázat tohoto člověka v celé jeho složitosti.“ 

Tomáš Töpfer, kterému autor postavu Františka Kriegla napsal takříkajíc na tělo, prý rolí od počátku doslova žije. „Jeho ženu ztvární Tatjana Medvecká. Pro Aloise Švehlíka se chystá part Ludvíka Svobody, hercův syn David Švehlík si zahraje Zdeňka Mlynáře, postava Josefa Smrkovského čeká na Miroslava Hanuše. Pak je tam ještě dalších sedmdesát rolí,“ naznačuje Fíla.

 

Pamětní deska ve Škrétově ulici 

Křest v Luxoru 

O odvaze promluvil na křtu Tomáš Töpfer: „Bohužel jsme o svou samostatnost, suverenitu a o svou svobodu takřka nikdy nebojovali. Pasivní rezistence, kterou jsme většinou volili, zanechala na nás nezdravý rys zbabělosti a malé statečnosti. Naštěstí se našlo několik jedinců, kteří se dokázali vzepřít. Jedním z nich byl i František Kriegel. Odvaha a riziko k sobě nerozlučně patří. Postoj, který můžeme vyjádřit bez nejmenšího rizika, není odvaha, ale jen prázdné gesto. Nevím už, kdo to řekl: Národ, který nezná svou minulost, je odsouzen ji prožít znovu. A o své budoucí roli ve filmu, která vychází z tohoto románu, Tomáš Töpfer řekl: „Oslovil mě před nedávnem Ivan Fíla s tím, že chystá celovečerní film o doktoru Krieglovi. Když mně oznámil, že našel již představitele pro titulní roli, byl jsem překvapen a mimořádně potěšen, že jsem to právě já. Mezi tím vznikla na základě scénáře jeho kniha. Jak bych mohl odmítnout takovou nabídku?“ Na křest do Luxoru dorazilo mnoho známých osobností, podívejte se do galerie… 

Kniha zaujala podnikatele a podporovatele umění Jana Vajnorského a Petra Vopelku, kteří iniciovali akci „Kriegel do škol“ a vykoupili prvních 1000 výtisků. Tyto knihy zamíří do škol, nemocnic a knihoven po celém Česku. Cílem této akce je uctít památku doktora Františka Kriegla a připomenout jeho hrdinský čin. Že bude mít kniha, kterou vydalo nakladatelství Universum velký úspěch, svědčí i fakt, že již po týdnu patří mezi nejprodávanější tituly. 

Ukázky z knihy 

Auto míjelo ukazatele na Moskvu a před Leninskými horami odbočilo z hlavní silnice. Kriegel seděl mezi dvěma vojáky a měl zavázané oči. Po neklidné jízdě vedlejšími děravými silnicemi zabočili do borového lesa, na jehož konci byla vysoká zeď nahoře s ostnatým drátem. Vjeli do dvora a zastavili před budovou, která vypadala jako jakási idylická lesní „ozdravovna“ KGB. Vojáci vytáhli Kriegla a vedli ho dovnitř. 

Šli po chodbě, otevřeli dveře a sestupovali po strmých schodech do podzemí. Přivedli ho do tmavé místnosti, kde byly slyšet skřeky. Sundali mu pásku z očí a odešli. Za skleněnou stěnou se rozsvítilo tlumené světlo. V křesle byla spoutaná žena kolem pětapadesáti s roubíkem v puse. Před ní klec, v ní běhaly krysy a dorážely na dvířka. Kriegel odvrátil pohled. Smrt je někdy milosrdná, pomyslel si, uspoří něco mnohem horšího, než je sama, a hlavou se mu mihly nejkrutější vzpomínky z válečných front. Za ním v rohu se pohnula silueta muže. Hrál si s mincí a otáčel ji kolem pahýlu chybějícího malíčku. 

„Víš, kdo to je?“ vystřelil minci do vzduchu a chytil ji. 

„Savčukova žena.“ 

Ozvaly se kroky a jeho kostnatá tvář se objevila před Krieglem. Čalkovský. 

„Jestli někomu řekneš jediný slovo, je konec! S tebou i s ní!“ 

Díval se mu do očí. Kriegel sklopil zrak. Čalkovský mu nadzvedl pahýlem malíčku bradu a vynutil si jeho pohled. 

„Neznáš vděk. Dodneška lituju, že jsme tě tehdy nepověsili.“ 

Syknul. Přišli vojáci, vzali Kriegla a vedli ho po strmých schodech nahoru. Šli s ním na konec chodby a otevřeli dveře. Kriegel vstoupil do pokoje. Na stole ležely cigarety, lahev vodky, ampule s inzulinem a injekční stříkačka. Na ramínku visel župan a pyžamo. Zarazil se. Nechápal. Ničemu nerozuměl. Co mají v plánu? Proč už ho dávno neodpráskli? Proč jim záleží na jeho životě? 

---------------------------------------- 

„Nikdo z vás ve Vysočanech nebyl,“ nedal se Mlynář, „nemáte představu, jaká tam byla atmosféra a jaké jsou naděje těch, kdo tam KSČ zastupují! Když ten sjezd zrušíte, zradíte je!“ 

„Myslím, že je lepší zrušit sjezd než mít doma natrvalo cizí vojska,“ hájil svou strategii Husák. 

„Ano, souhlasím, je to dobrý kompromis,“ řekl Piller. 

„Kdo je pro?“ 

Kromě pěti se zvedly všechny ruce. K nim se váhavě přidali Šimon a Černík. Smrkovský se na ně nechápavě podíval. 

„Ještě předevčírem byste si radši usekli ruku, než abyste to odhlasovali!“ 

„Musí podepsat všichni!“ přikázal Svoboda a podíval se na zbylé tři.

 

„Nepodepíšu,“ řekl Smrkovský, „a Dubček taky ne.“ 

„Já taky ne,“ přidal se Špaček. 

„Za těchto okolností nemůžu,“ řekl Mlynář. 

„Podepíšete!“ zařval Svoboda. „Je to vaše povinnost a politická zodpovědnost!“ 

--- 

Smrkovský se Špačkem šli v doprovodu dvou vojáků po chodbě izolačního traktu, kde drželi Kriegla. Vojáci odemkli dveře. Smrkovský se Špačkem vstoupili. Objevili se na obrazovce ve služebně KGB. Čalkovský s Gryšakovem si nasadili sluchátka, operátor stiskl tlačítko magnetofonu. 

„Ahoj, Fando,“ řekl Smrkovský. 

„Ahoj.“ 

Objali se. 

„Máš tu hroznej hic,“ řekl Špaček a rozepnul si košili. 

„Co ti mám říct, Fando...?“ začal nejistě Smrkovský. 

„Radši nic, tady maj všechny stěny uši,“ řekl Kriegel. 

„Pojďme rovnou k věci, dali nám jen deset minut,“ řekl.

Špaček a podal mu návrh protokolu. „Sověti chtěj, abychom to všichni podepsali. I ty.“ 

Kriegel vzal papír. Četl. Smrkovský se Špačkem si zapálili. Čalkovský najel kamerou blíž na Kriegla, pozoroval jeho tvář. Kriegel dočetl a vrátil Špačkovi papír. 

„To nepodepíšu.“ 

„My s tím máme taky velkej problém,“ řekl Smrkovský. 

„Řekli nám ale, že když nepodepíšeme všichni, tak odsud neodjedeme.“ 

„Když to podepíšete, ztrácí republika samostatnost a svrchovanost. To přece všichni víte!“ 

„A co navrhuješ?“ zeptal se Špaček. 

„Vrátit se domů a předložit to vládě a parlamentu a dát možnost vyjádřit se lidem. Jinak to udělat nemůžeme.“ 

„To jsme navrhovali, ale Sověti to zamítli,“ vysvětlil Smrkovský. 

„Kdo všechno chce podepsat?“ 

„Kromě nás dvou, Mlynáře a Dubčeka všichni,“ řekl Smrkovský. 

„Zařiďte, ať mě k vám pustěj. Chci k tomu něco říct.“ 

„Sověti tě vyloučili z jednání. Máš prej jen podepsat,“ řekl Špaček. 

„I kdyby mě natáhli na skřipec, tak tohle nepodepíšu!“ 

„Oni neustoupěj, Franto...,“ ujasnil Špaček. 

„Já taky ne. Jděte.“ 

Rozpačitě se na sebe podívali a odešli. Vojáci za nimi zamkli dveře. Čalkovský vstal. Zvedl telefon a vytočil číslo. 

--- 

Smrkovský se Špačkem přišli ke Svobodovi a Husákovi. 

„Kriegel bez konzultace s vládou, parlamentem a lidem nepodepíše,“ řekl Smrkovský. 

„Přiveďte ho sem!“ přikázal Svoboda. 

„To s nima musí někdo domluvit, držej ho v izolaci, nepustěj ho ven,“ řekl Smrkovský. 

Svoboda se podíval na Husáka. 

„Zajisti to.“ 

Husák vyšel na chodbu. Uviděl Šelesta. Šel k němu a zeptal se ho, jestli mu může zařídit krátkou schůzku s Brežněvem. 

„Co od něj potřebujete?“ 

„Chceme mluvit s Krieglem, před celou delegací,“ vysvětlil Husák. „Potřebujeme ho sem přivést.“ 

„Počkejte,“ řekl Šelest a odešel. 

Husák šel k oknu, zapálil si. Na druhé straně chodby se ze stínu vynořil Čalkovský. Jejich pohledy se setkaly. Husák strnul. Odvrátil se, pak se zas otočil, jako by nevěřil svým očím, ale Čalkovský tam stál a nehybně se na něj díval. Husák nevnímal okolí, zvuky z chodby se vytratily, slyšel jen stupňující se rány. 

--- 

1951. Bachaři drží Husáka ve vzduchu za nohy a za ruce a mlátí s ním o zeď. Hodí ho na stůl a buší do něj. Čalkovský se k němu nakloní. 

„Udělám z tebe šílený zvíře a pak na sebe řekneš všechno!“ 

Husák má napuchlý obličej, teče z něj krev. Rty se pohnou, chce něco říct, ale nevydá ze sebe ani hlásku. 

--- 

Temné vzpomínky přerušil zvuk dveří, na chodbu vyšel Šelest. Husák zamáčkl cigaretu, šel k němu. 

„Máte na to hodinu,“ řekl Šelest. „Když nepodepíše, nevrátí se domů.“ 

Otočil se a šel pryč. 

Husák se podíval k Čalkovskému. Jeho silueta se mihla v šeru a zmizela.

Zdroj: TK a Euromedia Group 

Vložil: Anička Vančová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace