Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ruský film Léto představuje rockové podzemí v černobílém světě SSSR. Premiéry Pavla Přeučila

16.08.2018
Ruský film Léto představuje rockové podzemí v černobílém světě SSSR. Premiéry Pavla Přeučila

Foto: Aerofilms

Popisek: Léto: Ruské máničky, české máničky... Mnozí zavzpomínají

FOTOGALERIE, VIDEO Ruský film je v posledních letech v českých kinech vzácností a o to více potěší, že filmová distribuce nám nabízí jeden z výjimečných snímků moderní ruské vlny, nazvaný prostě Léto. Film, dnes již řadou cen ověnčeného ruského režiséra Kirilla Serebrennikova (48), nás zavede na rockovou scénu 80. let v Leningradu.

Silný film o mladých rebelech, kteří žijí tak trochu v leningradském podzemí, dělají svou hudbu, flirtují, milují mejdany a celým svým stylem života vzdorují tehdejší sovětské moci, která považovala rockovou hudbu za jedno z největších nebezpečí ze západu. Film mapuje jejich odhodlání přenést ducha západní rockové a punkové scény do období začínající perestrojky i přes stále represivní postoje úřadů.

Režie z domácího vězení

Příznačné je, že i režisér Serebrennikov se musel během natáčení filmu potýkat s podobnými problémy, jako jeho hrdinové ve filmu. Pro současný ruský establishment je poněkud nepohodlnou osobou. Dovolil si totiž upozornit na zpronevěru státních prostředků, určených pro jeho moskevské divadlo a následovalo jeho zatčení. To se stalo právě před rokem, v létě, kdy probíhaly dokončovací práce na filmu Léto. Naštěstí se konečná fáze filmu obešla bez něj a navíc mu byl z domácího vězení povolen dohled nad postprodukcí. Producentům se dokonce podařilo dosáhnout jeho dočasného propuštění, aby mohl dohlédnout na konečnou fázi úpravy hudebního doprovodu.

Zakázaná láska a špetka politiky

Film nás zavede do prostředí neoficiální hudební scény, mezi vlasaté muzikanty tehdy v Sovětském svazu kultovních kapel Kino a Zoopark. Ty, inspirovány hudbou Davida Bowieho, Lou Reeda či Iggyho Popa a dalších západních skupin, si plní své sny o svobodě prostřednictvím rockové hudby, pro kterou nemělo sovětské zřízení zrovna moc pochopení. Ve filmu nechybí ani zakázaná láska v trojúhelníku mezi Natašou, představovanou krásnou a charismatickou Irinou Staršenbaumovou a Viktorem, který řeší dilema mezi rivalitou a vzájemným přátelstvím s jejím přítelem Mikem. Přestože podle slov režiséra nemá film ambice řešit politickou situaci tehdejší doby, v řadě scén se jí nevyhne. Příznačná je například scéna, kdy manažerka instruuje Viktora a kytaristu skupiny o tom, jak představit své písně, jako satiricko-dramatickou nadsázku, aby obešli tehdejší cenzorskou mašinérii, která by nikdy neschválila texty, oslavující sexuální volnost či propagovanou lenost.

Šedá doba s hudbou plnou barev

Pokud budete hledat ve filmu nějakou závažnou dějovou linii, tak budete zklamáni, příběh sám je nic moc. Hlavní síla filmu spočívá v jeho vizuálních efektech a zejména v hudbě, kterou je nabitý. Divák uslyší znovu celou řadu kultovních písní, které si v 80. letech zpívaly tisíce mladých Rusů. Někomu možná bude vadit, že film je černobílý, jen s několika barevnými vsuvkami, ale právě to charakterizuje tehdejší dobu. Tu ilustrují zchátralé byty, komunální život v přeplněných blocích a celková šeď prostředí. A právě v tomto prostředí se rodí angažovaná rocková a popová scéna, konzumující fanaticky hudbu na tajně dovážených vinylech a audiokazetách Beatles, Boba Dylana, Sex Pistols či Blondie. Ve filmu se hodně mluví, kouří, pije, hraje a užívá života, což je nepochybně věrným obrazem toho, jak vypadala ruská rocková scéna osmdesátých let. Někdy se jednotlivé scény příliš natahují a možná by filmu slušela kratší metráž. Nicméně Léto je film s řadou nádherných momentů, výborné muziky, obsazený skvělými herci. Divákům, kteří zažili podobné začátky rockové hudby u nás, určitě leccos připomene.

Vložil: Pavel Přeučil