Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Hollywoodské celebrity pod bičem Pentagonu. Buď budete poslouchat, nebo si své hračky odvezeme! Sobota Pavla Přeučila

11.08.2018
Hollywoodské celebrity pod bičem Pentagonu. Buď budete poslouchat, nebo si své hračky odvezeme! Sobota Pavla Přeučila

Autor: Paramount Pictures

Popisek: Indiana Jones? I u něho došlo k cenzuře

Existuje jen velmi málo hollywoodských trháků, ať už válečných nebo dobrodružných, které by se obešly bez podpory americké armády. U válečných filmů je to samozřejmostí, ale tanky, děla, rakety či ruční zbraně hrají velkou roli i v úspěšných marvelovkách či v řadě televizních seriálů. Do dnešního dne ale nikdo neměl ani tušení, že scénáristé, režiséři i herci byli celá léta pod přísným dohledem cenzorů Pentagonu a CIA.

Američtí investigativní novináři Tom Secker a Matthew Alford, získali na základě zákona o svobodě informací nedávno přístup k více než 4000 stránkám doslova výbušných dokumentů Pentagonu a CIA, vypovídajících o tvrdé cenzuře hollywoodských filmů ze strany armády a výzvědných služeb. Na základě těchto informací uvádějí více než 800 filmů a televizních seriálů, které zejména Pentagon ovlivňoval a cenzuroval.

Vydírání a hrozby na denním pořádku

Na povrch vyplouvají stále další a další fakta o ovlivňování, nátlaku a doslova vydírání scénáristů a režisérů ze strany Pentagonu. Mnohdy dospěl nátlak v případech, kdy požadovala produkce filmu využití vojenské techniky a zbraní, až k vyhrožování typu, „buď nás poslechnete, nebo si své hračky sbalíme a jedeme domů.“

Na americkém ministerstvu obrany existuje dokonce zvláštní hollywoodské oddělení, rozhodující o tom, zda Pentagon požadavkům filmařů vyhoví, či ne. Z odtajněných dokumentů vyplývá, že cenzorské zásahy Pentagonu ovlivnily například natáčení filmů o Jamesi Bondovi, celou sérii filmů Transformers, trháky jako Kapitán Amerika: Zimní voják, Den poté, Godzilla, Indiana Jones a poslední křížová výprava, Iron Man či některé díly sci-fi Star Trek. Nevyhnuly se ani natáčení takových filmů jako Mlčení jehňátek, Batman a Robin či seriálů Hawaii Five-O či NCIS, Námořní vyšetřovací služba.

Sebevražda? To se v armádě nikdy nestalo!

Dokumenty odhalují obrovský rozsah vládní kontroly Hollywoodu, včetně případů manipulace se scénáři, nebo dokonce zákazu natáčení filmů, příliš kritických k Pentagonu, nemluvě o ovlivňování těch nejoblíbenějších filmových trháků v posledních letech. Každý scénárista nebo producent, který chce ve svém filmu využít vojenskou techniku, nebo prostory, musí předložit scénář k posouzení příslušnému oddělení ministerstva obrany. Pokud se ve scénáři vyskytne dialog nebo scéna, které se pentagonským cenzorům nezdají, musí tvůrce provést ve scénáři změny, aby vyhověl požadavkům armády.

Zakázány jsou ve filmech například jakékoliv zmínky o sebevraždách příslušníků armády, které jsou v USA na denním pořádku. Tak například v jednom z dílů série NCIS, kde měl podle scénáře jeden z důstojníků armády spáchat sebevraždu, museli autoři změnit scénu tak, že se stal obětí vraždy. Další případ našli novináři u bondovky, Zítřek nikdy neumírá. Když se Bond chystá vyskočit z letadla, zjistí, že by měl přistát ve vietnamských vodách. V původním scénáři je jeho vtipná hláška „Víte, co se stane? Bude z toho válka a tentokrát ji možná vyhrajeme.“ Na žádost Pentagonu musela být tato věta odstraněna.

Podle Pentagonu byli Američané ve Vietnamu „ti hodní“

Vietnam je zřejmě dalším bolavým tématem pro americkou armádu a tak radikálním změnám ve scénáři neunikl ani film Hulk (2003), v kterém byly odkazy na vietnamskou válku. Cenzorům se nelíbilo ani to, že výzkum a náhodné stvoření Hulka probíhalo ve vojenském zařízení a navíc měla operace název „Rančerova ruka“. Stejný název měla totiž vojenská operace ve Vietnamu, v jejímž rámci byly shazovány z letadel na vietnamské území tisíce tun pesticidů a dalších jedů, které otrávily tisíce lidí i miliony hektarů zemědělské půdy.

„My jsme přece byli ve Vietnamu ti hodní,“ argumentoval Pentagon a název operace tak musel být změněn na „Rozlobený muž“. Z filmu musely být na příkaz Pentagonu odstraněny i všechny dialogy, týkající se chlapců jako pokusných morčat, kteří zemřeli při pokusech s jejich ozařováním. Podle Pentagonu by to armádu příliš spojovalo s přísně tajnými pokusy na lidských subjektech.

Svou polívčičku si rádi přihřívali i páni z CIA

I když dokumentů o cenzuře filmů ze strany CIA se nepodařilo zatím objevit tolik jako u Pentagonu, některé zásahy se podařilo objasnit. Odhalen byl například zásah CIA do scénáře známého filmu Test, kde hrál hlavní roli stárnoucího agenta CIA Al Pacino a rekruta, který prochází nebezpečným výcvikem na farmě, Colin Farrell. CIA potřebovala po známém neúspěchu 9/11 trochu vylepšit svou tvář a tak se ve filmu na zásah agentury musela objevit věta „selhání CIA jsou známá, ale její úspěchy ne.“

To mělo propagovat myšlenku, že je CIA ochráncem svobody v nebezpečném a rozvráceném světě. Zdokumentován je i zásah CIA ve zcela odlišném druhu filmu, jímž byla slavná komedie Fotr je lotr. Po zásahu CIA musela být změněna scéna, kdy Ben Stiller objeví tajnou pracovnu svého tchána, Roberta De Niro a v ní najde na stole tajné manuály CIA. Po cenzuře jsou v konečné verzi tyto dokumenty nahrazeny fotografiemi De Nira s různými hodnostáři a politiky.

Veřejné mínění je na prvním místě. Pravda až na druhém

Zpráva žurnalistů Toma Seckera a Matthewa Alforda o cenzuře filmových tvůrců se objevila v řadě amerických periodik a v plném znění ji přinesl například investigativní, i když poněkud kontroverzní portál Zerohedge. Autoři poukazují zejména na to, že Američané jsou obecně pyšní na svou společnost, kde je svoboda projevu bez cenzury a vysmívají se tzv. totalitním systémům v Rusku nebo Číně. Přitom prý americká společnost podléhá daleko větší cenzuře a domácím propagandě, než si doposud myslela.

Vložil: Pavel Přeučil

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace