Drsný český polda objevuje 50 odstínů žluté a nestačí zírat. Nová kriminálka Miss Hanoi. Premiéry Pavla Přeučila
09.08.2018
Foto: Falcon
Popisek: Ha Thanh Špetlíková a David Novotný
FOTOGALERIE, VIDEO Už asi dozrál čas, abychom i v českém filmu naservírovali divákům nějakou tu dávku multikulturalismu. Pokusil se o to režisér Zdeněk Viktora ve filmu Miss Hanoi, kde parťačku drsného detektiva v podání Davida Novotného hraje vietnamská herečka Ha Thanh Špetlíková. Ostatně kombinaci bílých a černošských či asijských poldů známe velmi dobře z americké produkce a občas to funguje docela dobře.
Jak to bude fungovat na českého diváka, je zatím otázkou, ale první dojmy z filmu nejsou zrovna špatné. Co se týká detektivní zápletky, tak tu prokoukne divák daleko dříve než samotní herci, ale potěšilo mne hlavně to, že film je vlastně takovou první sondou do nitra vietnamské komunity, s níž žijeme už desítky let a prakticky o ní téměř nic nevíme.
Rasistické vtípky zde mají své místo
Vzhledem k tomu, že hlavní představitelka je ve filmu vietnamské národnosti a mezi ní a poněkud rasistickým, nerudným detektivem dochází neustále k nejrůznějším třenicím, užije si divák jak chvíle drsného napětí, kdy je to málem tak říkajíc „napřesdržku“, tak i nemálo humorných situací, okořeněných plejádou rasistických vtípků na Vietnamce. Ha Thanh Špetlíková přiznává, že většinu z nich má na triku ona, „protože si to prý může dovolit“. Davidu Novotnému sedne role stárnoucího policejního protivy jak ušitá a ve filmu sledujeme postupné změny jeho chování i mínění o Vietnamcích od doslova hrubé nevraživosti a přezíravosti až k pochopení zvláštností jejich života a zvyků. Vietnamci jsou pro něj zpočátku jen kšeftaři a trhovci a navíc vypadají úplně stejně. „Je to prostě takových 50 odstínů žluté“, konstatuje v jedné z pasáží filmu. V některých pasážích se ale údajný český rasismus až příliš zveličuje a nepůsobí příliš přesvědčivě.
Vietnamská policistka mezi dvěma ohni
Film je zasazen do prostředí pohraničního města, Varnsdorfu, a kapitán Kříž sem přijíždí vyšetřit vraždu mladé Vietnamky. Tady se také seznamuje s mladičkou policistkou, kterou mu přidělí jako tlumočnici. Ta se do případu stále více zaplétá a je do něj osobně zatažena. Musím říci, že Ha Thanh Špetlíková, se této role zhostila nadmíru dobře, zvláště v konkurenci tak silného partnera, jakým je David Novotný. Ve filmu se, zdá se zcela reálně, proplétá vietnamská komunita s českou většinou. Na tom má nemalou zásluhu i Ha Thanh Špetlíková, která v rozhovoru s novináři přiznala, že mnohdy musela ve scénáři opravovat dialogy a situace, v kterých by se Vietnamci nikdy neocitli a přispěla mnoha cennými radami i samotnému režisérovi filmu. Sama zažívá v roli začínající policistky situace, kdy se ocitá mezi dvěma mlýnskými kameny. Její rodina a vietnamští partneři jí přestávají důvěřovat a stejně tak jí nevěří ani kapitán Kříž. Váhá, zda se přiklonit na stranu pevných rodinných tradic nebo spravedlnosti. Musí tak vybojovat nelehký zápas a přesvědčit obě strany, že jí jde jen a jen o objasnění vraždy.
Vítejte v SAPĚ, tady platí naše zákony
Od filmu rozhodně nečekejte divoký akčňák hollywoodského typu, akčních scén si v něm užijete pomálu, snad jen honička ve vietnamské tržnici SAPA to může trochu napravit. Ostatně SAPA, zvláštní město ve městě se svými vlastními zákony, je živou kulisou řady scén filmu a tyto pasáže patří k těm nejzajímavějším. Režisér Zdeněk Viktora o svém filmu říká: „Nenapadlo mě, že Vietnamci jsou temperamentní lidé, kteří se rádi baví, mají velké rodiny, milují společné večírky. Ale je to tak, jen pro nás jsou ve škatulce lidí, kteří nežijí ničím jiným než prací… Napadlo mne, že ještě nikdo tuto komunitu v Čechách mimo dokumenty nerozkryl a že o nich pořád vlastně nic nevím. A protože rád objevuji, zaujalo mě to.“ Ha Thanh Špetlíková o Vietnamcích hovoří jako o velmi šetřivých lidech: „Vidím to na rodičích: než aby jeli na dovolenou, přepočítají si, kolik by je stálo, kdyby neotevřeli. To je zřejmě největší rozdíl mezi generací našich rodičů a námi: rodiče žijí, aby pracovali, my pracujeme, abychom žili.“ Film, který byl natočen za podpory Státního fondu kinematografie, rozhodně patří k tomu lepšímu, co česká filmová tvorba v posledních letech vyprodukovala.
Vložil: Pavel Přeučil