Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Marlon Brando byl otrokem svých koček. A které kočky si ve filmech zotročily diváky? Sobota Pavla Přeučila

04.08.2018
Marlon Brando byl otrokem svých koček. A které kočky si ve filmech zotročily diváky? Sobota Pavla Přeučila

Foto: Facebook

Popisek: Legendární scéna z filmu Snídaně u Tiffanyho

FOTO Filmoví tvůrci už dávno přišli na to, že kočky ve filmu dokážou u diváků vzbudit docela slušné emoce. V hollywoodských filmech mají často své nezastupitelné místo a režiséři je používají jak k odlehčení emocionálně vypjatých scén a k navození pohodové domácí atmosféry, tak i ke zdůraznění falše nebo dravosti. I když se kočky svými hereckými schopnostmi nedokážou vyrovnat psům, některé z nich se doslova proslavily.

Kočkám se sice nepodařilo ovládnout filmový svět tak, jako se jim to povedlo v poslední době ve světě sociálních médií, kde se staly doslova fenoménem. Miliony lidí sdílejí fotografie a videa svých chlupatých miláčků, často v těch nejnemožnějších situacích, vyměňují si své zkušenosti a zážitky. Přesto se v některých filmech staly kočky důstojnými partnery filmových hvězd a někdy jim dokázaly i pěkně zavařit.

Toulavá kočka uhranula mafiánského Kmotra

Slavný herec Marlon Brando (+2004) byl pověstný svou doslova otrockou láskou ke kočkám a často jsou citována jeho slova: „Žiju v domě své kočky“. Při natáčení jeho nejslavnějšího filmu Kmotr, se mu to ale docela vymstilo. Režisér Francis Ford Coppola objevil v hollywoodských ateliérech Paramountu toulavou kočku a neprozřetelně ji ukázal Brandonovi. Ten se jí okamžitě ujal a vymínil si, že ji chce mít ve filmu. Tak se zrodila slavná úvodní scéna Kmotra, kdy Vito Corleone vydává příkazy k vraždám a přitom láskyplně hladí vrnící kočku na klíně.

Marlon Brando jako kmotr, kočka jako kočka, foto Facebook

Ve scénáři tahle kontrastní scéna mafiánského bosse, mazlícího se s kočkou nebyla, ale ukázalo se, že na diváky a dokonce i na kritiky nesmírně zapůsobila. Ti považovali za doslova fascinující nápad ukázat prostřednictvím kočky, že pod uhlazenou fasádou Vita Corleoneho se skrývají pořádně ostré, smrtící drápy. Kočka však způsobila i jednu velkou nepříjemnost. Při natáčení vypjaté scény totiž vrněla tak hlasitě, že nebylo rozumět dialogům a ty se musely všechny znovu přetáčet.

Paní Norrisová, zrádná bestie z Harryho Pottera

Tahle práskačská kočka je v bradavické škole čar a kouzel mazlíčkem správce školy Arguse Filche. Všudypřítomná paní Norrisová je s ním úzce propojena a s radostí jej upozorňuje na jakýkoliv přestupek bradavických studentů. Slídí v noci v sálech i chodbách Bradavic a jejím velkým, žlutým očím neunikne žádná nepravost. V roli představitelky paní Norrisové se během natáčení všech dílů o Harry Potterovi vystřídalo hned několik koček mainského plemene, které byly využívány podle svých povahových vlastností.

Školník Filch s obávanou paní Norrisovou, foto Facebook

Jedna z nich, jménem Maximus byla vycvičena, aby z rozběhu skákala Filchovi na ramena, jiná Alanis zase musela v naprostém klidu snášet chování v náručí. To se jí dařilo tak dobře, že během natáčení běžně usínala. Divák vůbec nepostřehne, že v některých scénách se místo živé kočky objeví její dokonalá počítačová animace. Bouři nevole vyvolala mezi ochránci zvířat uniklá informace, že kočce, aby vypadala mohutnější, byla nalepována ještě umělá kožešina. Svou roli má v sérii o Harry Potterovi ještě jedna kočka a to Křivonožka, kříženec kočky s mýtickým zvířátkem maguárem, která je domácím zvířetem Harryho přítelkyně, Hermiony Grangerové.

Stávkující kočka bojkotovala natáčení Snídaně u Tiffanyho

Slavný film Snídaně u Tiffanyho (1961), ve kterém si titulní roli Holly Golightlyové zahrála Audrey Hepburnová, má ještě jednu hrdinku a to kočku jménem Orangey. Ačkoliv se traduje, že se v roli kočičího miláčka Audrey vystřídalo až devět koček, skutečnost je taková, že byly pouze dvě a ve většině scén hraje právě Orangey. Tu vycvičil slavný zvířecí drezér Frank Inn a zahrála si v celé řadě filmů. Ostatně je jedinou kočkou, která získala dvakrát cenu Patsy, což je ekvivalent filmového Oskara pro zvířecí hrdiny. Hledání kočky, která by vyhovovala náročným podmínkám scénáře, nebylo vůbec jednoduché. Zvíře totiž muselo snášet vodu a vytrpět i natáčení v dešti. Právě to vyžadovala závěrečná scéna filmu, setkání obou milenců v prudkém lijáku.

Kočka má ve filmu svou nezastupitelnou, hlubší roli, má zdůrazňovat nezávislost a neschopnost hlavní hrdinky Holly navázat silnější pouto. Proto také své kočce nikdy nedá jméno. Po premiéře filmu uvedla Audrey Hepburnová, že nejnechutnější scéna, kterou kdy musela ve filmu absolvovat, byla ta, kdy vyhodí svou kočku z taxíku na deštivou ulici. Orangey, i přesto, že byla dokonale vycvičena, měla jeden nešvar, ráda se toulala. Uprostřed natáčení se náhle sebrala a zmizela na dlouhé hodiny neznámo kam. Natáčení se muselo přerušit a celý štáb se věnoval jejímu hledání. Nakonec to vyřešila produkce tak, že najala pár hlídacích psů, kteří měli jediný úkol, hlídat Orangey, aby nezmizela.

Vložil: Pavel Přeučil