Podzimní televizní sezóna slibuje obvyklý kolovrátek. StarDance, Tvář, Talent a detektivky. Zachrání to alespoň Hřebejk?

04.08.2018
Podzimní televizní sezóna slibuje obvyklý kolovrátek. StarDance, Tvář,  Talent a detektivky. Zachrání to alespoň Hřebejk?

Autor: ČT

Popisek: Martin Pechlát, a Ondřej Sokol v Hřebejkově seriálu Rédl

Odtajněné schéma nové televizní sezóny dokazuje, že se řídí především peoplemetry. Na programu tak opět budou osvědčené formáty, jejichž sledovanost nicméně (až na pár výjimek) stále klesá. Stejně jako komerční stanice se chová i veřejnoprávní Česká televize. A tak bude již devátá řada taneční show StarDance soupeřit s dalším kolem talentových soutěží Tvoje tvář má známý hlas nebo Česko Slovensko má talent. Tvrdý jistě bude i souboj mezi kriminálními seriály ČT, Novy a Primy.

Stále více ustrašená a alibistická Česká televize se ve své dramatické tvorbě opět uchyluje k naprosto zbytečným detektivním seriálům nebo v lepším případě čerpá z historie. Divákům tak nabídne další řady Labyrintu nebo První republiky. Oba seriály se sice dočkaly slušného diváckého zájmu, nikoliv však pozitivních reakcí od recenzentů. Někteří z nich marně upozorňují na to, že se v produkcích ČT jen obtížně hledají náznaky zahraniční televizní renesance a tzv. TV quality.

Skuteční hrdinové

Do minulosti se vrací i televizní verze filmové trilogie Jana Hřebejka Zahradnictví. Ten se chlubí, že jde o největší projekt jeho života. Je unikátní v tom, že tato rodinná sága zachycuje dřívější osudy hrdinů slavného Hřebejkova filmu Pelíšky, ale bohužel méně přesvědčivě. Chvályhodné alespoň je, že nejde o úplně vycucanou dějovou linku, jakou nabízí právě třeba Labyrint, ale scénář Petra Jarchovského zachycuje životní osudy skutečné rodiny na pozadí významných událostí našich dějin. Nicméně, přes určitá pozitiva se Zahradnictví bohužel nevyrovná takovým počinům jako je právě reprízovaný skvělý seriál ČT Byl jednou jeden dům. Ostatně, jeden divák to vystihl zcela přesně: „To mi hlava nebere. Jak je možné, že úroveň toho, co se dnes točí, je nižší než za bolševika?“

Nadějný Rédl

O reálném hrdinovi pojednává také nový kriminální thriller ČT Rédl, opět v režii Jana Hřebejka, odkrývající oranizovaný zločin v naší zemi v gangsterských devadesátých letech. V hlavní roli prokurátora Romana Rédla, vyšetřujícího podivnou kauzu té doby, uvidíme populárního Ondřeje Sokola, jednoho z mafiánů si zahraje například David Novotný. Podle něj představuje prototyp lidí, kteří se mezi námi stále pohybují. Alespoň v tomto ohledu bude čtyřdílná série, financovaná z poplatků koncesionářů, užitečná. Divákům předkládá mimo jiné zamyšlení nad tím, proč v naší zemi došlo k proplétání organizovaného zločinu s politikou. Doufejme, že výsledek bude tak dobrý, jako nedávno uvedený Metanol.

Kvalita ze zahraničí

Největší divácký zážitek ovšem opět slibují tituly, které Česká televize koupila od zahraniční konkurence. Náročným divákům nabídne již pátou řadu fenomenálního amerického seriálu Dům z karet, ukazujícího, jak se v politických kuloárech manipuluje s veřejným míněním a jak se lze s pomocí zákulisních intrik protlačit až na prezidentský post. ČT odvysílá i strhující koprodukční desetidílnou sérii Mladý papež v titulní roli se skvělým Judem Law. Ten hraje fiktivní postavu prvního amerického papeže, nicméně to, co se děje za zdmi Vatikánu, zdaleka fiktivní není. Podobnost s Domem z karet je více než nápadná. U nás se seriály na podobná zásadní témata bohužel nenatáčí, i když napínavé a mrazivě skutečné dějové linky by naši filmaři mohli svým zahraničním kolegům alespoň prodávat.