Ty pravé pecky, které v rádiích neuslyšíte. Je tu i jiná hudba, než ta od Michala Davida

29.07.2018

Popisek: Kapely vznikají neustále, jen jim nikdo nedává moc prostoru

VIDEO A konečně přejdeme k samotnému výčtu kapel, které hýbou českou scénou, ale ne dost, aby pohnuly i rádii, která hudebně uvízla v normalizaci a ne a ne se z toho vyhrabat. Včera jsme si ukázali metody, kterými se dnes dostávají kapely na světlo boží. V dnešním pokračování se vrhneme přímo na jména, která by vám mohla uvíznout v hlavě jako značka kvalitní hudby. Pusťme se do toho.

Ghost Of You

Mladistvá energie, hrubé nápady a nadšení pro věc. A také nadprůměrné zvládnutí nástrojů. Kolik kapel drží v rukou právě takové trumfy, a přesto s nimi nedokáže uhrát odpovídající partii? Brněnské indierockové kvarteto si tohle všechno uvědomilo už před vydáním debutu a své akcie vložilo do rukou vyhlášeného producenta Ondřeje Ježka.

Debutová deska Glacier And The City se podařila, kapela získala v následujících letech ostruhy i prostřednictvím více než tří stovek odehraných koncertů, přičemž nezanedbatelné procento z nich se uskutečnilo (včetně vystoupení na monstrózním maďarském festivalu Sziget). Letošní album Black Yoga hraje ještě více na emo strunu v dobrém slova smyslu. Jistota, intuice, teď jen více zaujmout domácí publikum.

Dalekko

Zatímco Ghost Of You na posluchače útočí s angličtinou a okamžitou energií, pětice Dalekko na to jde zcela jinak. S češtinou a „klidnou silou“, podobně jako angličtí kolegové Tindersticks. Debutové album Neběžel jsem tudy? skupinu posunulo do finále soutěže Startér Radia Wave, kvintet byl nominován na cenu Vinyla v kategorii objev roku a odehrál koncerty na festivalech Beseda u bigbítu, Colours of Ostrava nebo na slovenské Pohodě. V letošním roce pětice přichází s novou deskou Hudba budoucnosti, o kterou už se stará label Tranzistor, a hlasitějším rukopisem se vymyká z jakéhokoliv klišé současné mainstreamové i nezávislé rockové scény.

February

Ostravští February zaujali hned prvním singlem Hide Me Under Autumn Leaves, s nímž soutěžili i v předloňském Czechingu. Svůj mix indie, shoegaze a silných melodií (sami mluví o post-indie) namíchali na debutové desce Branching Tracks, která by měla vyjít právě v těchto dnech.

Orient

Pražský Orient na sebe stihl strhnout pozornost dávno předtím, než v letošním roce vydal své debutové album V. Získal Cenu Vinyla a osekal sestavu na dvojici, ve které je výsledná podoba kapely postavena na mixu hardcorových kořenů Lukáš Poláka (jinak též Smuteční slavnost) a indierockových vlivů Tomáš Vondry (toho znají posluchači z výborných Tomáš Palucha). Dřívější popové struktury písní Orient rozbíjejí, přesahy do noiseové hudby a experimentální elektroniky jsou zřetelnější. Přesto má Orient jasně rockový nádech i razanci.

Skywalker

Pražská formace na pomezí hardcoru, metalu a punk rocku nejprve poctivě objela každý kout České republiky, kde si vybudovala početnou základnu fanoušků. Možná snad ještě většího úspěchu se ale kapele dostává za hranicemi, kde Skywalker za poslední roky odehráli možná více koncertů než ve své domovině. Svým přístupem a zvukem, jenž je srovnatelný se zahraniční produkcí, ale především ukazují, že dosáhnout evropského úspěchu v rámci tvrdších kytarových žánrů rozhodně není nemožným cílem.

Krang

Kapela z Valašska se na české scéně objevila jako náhlé zjevení. Melodický skate punk, často odkazující na popkulturu minulých desetiletí, ale také kritizující totalitní režimy, je v tuzemsku nedostatkovým zbožím. Formace, jež si na nic nehraje a jejímž cílem je hudbou především bavit, je paradoxně známější v zahraničí. Krang za sebou mají turné po Mexiku nebo Velké Británii, aktuální desku Singalong vydal americký label Bird Attack Records.

Role

Těžko by šlo na české scéně najít kytarovou kapelu s originálnějším zvukem. Namísto hledání zahraničních vzorů už na debutu Rána představila zasněnou a lyrikou protknutou rockovou alternativu, která zde chyběla. Kytarové plochy, často evokující The Cure, v kombinaci s češtinou fungují na jedničku a vytvářejí osobitý celek, jenž může zaujmout i mainstreamové publikum. O kvalitách kapely svědčí i nominace na Ceny Apollo, kterou pražské trio za svou prvotinu získalo.

Pilot Season

Emotivní texty, důraz na silné melodie a odkaz na současnou poppunkovou scénu ve Spojených státech. Tak by se dala charakterizovat tvorba českobudějovických Pilot Season, kteří za sebou mají vydání dlouhohrajícího debutu A Deep Dive. Osobitý projev frontmana Aleše Stoibera a snadno zapamatovatelné kytarové vyhrávky, často koketující s indie či grunge, jsou zbraně, díky kterým se z Pilot Season mohou za pár let stát stálice (nejen) české rockové scény a zachránci v tuzemsku poněkud stagnujícího pop punku.

Pavel Zelinka, Jakub Poštolka

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb