Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vyznat se v indie subkultuře je den ode dne složitější. Co takhle malého průvodce do elektronické kapsy?

28.07.2018
Vyznat se v indie subkultuře je den ode dne složitější. Co takhle malého průvodce do elektronické kapsy?

Foto: Rock and All

Popisek: Hudební indie scéna přitahuje lidi, kteří prostě potřebují mít a ukazovat osobnost

VIDEO Není jednoduché se vyznat v pulzujícím podzemí domácí hudební scény. Ty tam jsou doby, kdy stačilo sledovat několik zdrojů (média a labely), aby měl jeden přehled o tom, co se nové rodí. V současnosti neexistuje jeden návod na úspěch. Někdy se vyplatí sledovat vychozené tradiční stezky, jindy se podaří proniknout pomocí informačních kanálů sociálních sítí, dnešní doba dává možnost zaútočit na domácí fanoušky i z postele vlastní ložnice či kolejního pokoje na druhé straně zeměkoule.

Současné možnosti vyvázaly umělce ze závislosti na drahých studiích, vydavatelstvích a promotérech. Vše si mohou zařídit sami a známe velkou řadu případů, kdy vše zafungovalo, jak mělo. Postfolklorní trio Ponk si vydalo úspěšný debut na vlastní triko a podařilo se jim objevit svět včetně vystoupení na prestižním festivalu Womex, avantgardní Birds Build Nests Underground získali už před dekádou hudební cenu Anděl s deskou vydanou bez pomoci standardního labelu. Na vlastní síly se při vydání desek spolehli třeba legendární blackmetalisté Master’s Hammer, stonerrockové naděje Baro Chandel, hardcoroví Drom nebo vzkříšené metalové harcovnice Loretta. Všichni tak trochu z jiného důvodu. Dokazují ale, že k tomu, aby se na scéně uplatnili, nepotřebují pomoc nějaké nahrávací společnosti.

Jistota jménem label

Ač se média už drahnou dobu předhánějí v informování o krizi vydavatelských firem (a mají částečně pravdu), možností, kde se uchytit jako mladá kapela nebo projekt, je dnes paradoxně více než před nástupem vypalovaček a p2p sítí. Vedle matadorů, jakými jsou i po letech trojjediní Indies, přesněji řečeno stále částečně spolupracující, leč samostatné firmy Indies MG, Indies Scope a Indies Happy Trails (Zvíře jménem Podzim, Dálava, The Complication ad.) nebo z poslední době obživlý Day After (Nikander, Esazlesa, Kalle...), tu máme agilní vydavatelství jako Polí5 (Ruce naší Dory, Pátí na světě, Strom stínu…), Tranzistor (Dalekko, Diva Baara, Wolf Lost In the Poem ad.), Červený kůň (Jested, February…), jazzový label Animal Music (Štěpánka Balcarová, Blue Shadows...), popový Championship (Holden, Brixtn, Giudi, Radical Miracle…), punkové firmy Papagájův hlasatel (Bratislavské dievčatá) nebo Cecek Records (Panter, Divoký sny MF ad.) a další žánrově vyhraněná vydavatelství.

Nicméně přesto platí: proč vydávat u labelu, když si vše můžu zařídit sám? Label dnes spíše než investor slouží jako zesilovač, který skrze distribuci a promo kontakty dokáže dostat informaci o nové kapele a albu k novinářům a dalším promo nadšencům. A je jedno, jestli vydává CD, vinylová alba, kazety nebo funguje pouze na digitální/streamovací bázi.

Paradox současnosti

Z dnešního pohledu je zřejmé, že situace domácí hudební scény první poloviny devadesátých let se výrazně lišila od stavu, ve kterém by se za normálních okolností měla nacházet. Hladová veřejnost hltala okrajové žánry, kterým se věnovaly nadnárodní vydavatelství, zatímco mainstream po sametovém políčku teprve začal hledat svou tvář. Realita ale pomalu začala převažovat nad čirým nadšením a žánrová hudba se stáhla do svých komunit. Paradoxně i dnes má šanci oslovit větší množství posluchačů než v době, kdy jí kvetla mediální pšenka. Většina nezávislé hudby je dnes k dispozici volně ke streamování (od Spotify přes Bandcampu až po Bandzone), každý žánr má hned několik informačních portálů. Málokterá komunita dnes působí tak sektářským dojmem, jako řada žánrů před dvaceti lety, odkázaná na tištěné fanziny a DIY distribuci nahrávek.

Další zesilovače

Velkou vzpruhou nadějí byly vždy výroční hudební ankety. I těch máme v dnešní době požehnaně (včetně pochybných cen postavených na oblíbenosti veřejnosti typu Český slavík, které mineme velkým obloukem). Vedle zavedených Cen Anděl (David Stypka, Mirai, Fiordmoss ...) tu máme Ceny Apollo (nominovaní byli např. Lazer Viking, dné nebo Kovadlina), Vinyla (k vítězům patří Pacino, Enchanted Lands nebo Orient), rádia a televize nám tlačí své hvězdy skrze talentové soutěže od Česko hledá Superstar až po Czeching neboli exportní projekt Radia Wave (např. Zagami Jericho, Cold Cold Nights či Himalayan Dalai Lama).

Své koně nám samozřejmě servírují i žánrová média (tištěná, online, rozhlasové stanice) a hudební portály typu Bandzone. Do všeho se svým výběrem snaží zasahovat i vydavatelství, které i přes oslabenou pozici stále mají sílu protlačit mezi širokou veřejnost své nováčky typu Slza, Pokáč či Ben Christovao. Stíháte všechny sledovat? Nevadí. Nasevírovali jsme vám zde s kolegou Jakubem Poštolkou osobní aktuální výsek rockovějšího charakteru, který by vás mohl zaujmout. 

Pokračování zítra

Pavel Zelinka, Jakub Poštolka

 

Vložil: Štěpán Cháb

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace