Ahoj, tady Nikki. Nejsem tady, protože jsem mrtvej. Morbidní humor legendárního basáka nad vlastní rakví

22.07.2018

Popisek: Nikki Sixx v dnešní kapele Sixx: A.M.

VIDEO Eskapády basáka kapely Mötley Crüe se staly pověstné. A to nejen v rockových kruzích, ale snad i v záznamech psychiatrických léčeben. Niiki Stixx, zvíře, které se nesnažilo krotit svou touhu do šílenostech. Co jej spojuje s Guns N’ Roses, co všechno do sebe napral, jak se tvářil na to, že je mrtvý. Pokračování drogové epopeje Nikkiho Sixxe ze soboty ukáže na bráchu, kterého basák nikdy neměl. Na kytaristu Slashe z „Gánů“.

V Nikkiho životě se totiž objevil Slash. Sixx o něm často mluví jako o bratrovi, kterého nikdy neměl. Byl mladší, ale mnohdy šílenější než on sám. Společně vyzkoušeli spoustu drog a, i když tomu Sixx nikdy úplně nevěřil, pomohl jeho kapele na výsluní. „Tom Zutaut (člověk z nahrávací společnosti Elektra Records, která v 80. letech vydávala alba Mötley Crüe – pozn. aut.) mi řekl, že o mně uvažuje jako o producentovi Appetite For Destruction. Šel jsem se podívat na jeden jejich koncert, ale nemyslel jsem si, že by byli až tak dobří,“ vzpomíná Sixx. I přesto Guns N’ Roses pomohl, aby se připojili na část turné a nějakou dobu otevírali koncerty pro Mötley Crüe.

Je mrtvej! On je mrtvej!

Po návratu do Spojených států po prosincové části turné v Japonsku se se Slashem a jeho přítelkyní zúčastnil vánočního večírku, který mu byl osudný. Nebo alespoň co se množství drog týče. „Když jsme se vrátili do Slashova hotelu, chtěli jsme sehnat nějakej fet. Byl jsem hodně zrasovanej a nechal jsem dealera, aby mi šlehnul. Na místě jsem zmodral. Teda tak mi to řekli.“

Přivolaní záchranáři konstatovali smrt, a zpráva o ní se najednou rozletěla po celém světě. „Někde v hloubi duše jsem věděl, že se to stane, ale stejně mě to zdrtilo,“ vzpomínal poté Vince Neil. Lékaři v sanitce se ale na poslední chvíli ještě jednou pokusili Sixxe přivést k životu adrenalinovou injekcí, což mu zachránilo život (nebo spíše navrátilo život do už nefungujícího těla).

„Utekl jsem z nemocnice jen v kalhotech a venku seděly dvě mladý holky a plakaly u svíčky. V rádiu slyšely, že jsem mrtvej, a vypadaly docela překvapeně, že mě vidí. Odvezly mě domů, tam jsem šel k telefonnímu záznamníku a změnil si vzkaz na ‚Ahoj, tady Nikki. Nejsem tady, protože jsem mrtvej.‘ Pak jsem šel k sobě do ložnice, šlehnul si a odpadnul.“ Zdá se, že takový konec si člověk, který poslední rok žil vlastně jen na drogách, zaslouží. Nebo by se spíše dalo říct, že pro nikoho není žádným překvapením. I přesto se druhý den Nikki Sixx probudil a rozhodl se nadobro (konečně) svůj život změnit. „S drogama jsem skončil, skončil jsem s tím, že jsem nešťastnej, a skončil jsem s pokusy se zabít.“ Osvícení pět minut po dvanácté?

Rok feťáka v deníčku

Od Vánoc 1986 do prosince 1987 si Nikki Sixx psal deník. Ten o mnoho let později objevil a rozhodl se jej vydat, doplněný o své současné poznámky a komentáře členů rodiny, kapely nebo přátel. Pod názvem Heroinové deníky se kniha v roce 2007 stala bestsellerem (u nás už bohužel není k sehnání). V letošním roce vyšla ve Spojených státech znovu s novými poznatky. Dokonce se plánuje muzikálová adaptace.

Život po smrti

Mötley Crüe v roce 1989 vydali album Dr. Feelgood, které se konečně dostalo na první příčku prodejnosti (se snad největším hitem skupiny Kickstart My Heart, který Nikki napsal právě o svém adrenalinem napumpovaném srdci). Pak to ale s kapelou šlo z kopce: napřed odešel zpěvák Vince Neil (bezejmenné album s novým pěvcem Johnem Corabim komerčně propadlo), po jeho návratu zase odešel bubeník Tommy Lee. Když se po pauze souboru povedlo v původním složení vydat v roce 2008 desku Saints Of Los Angeles, vrátila se zase na výsluní. Na Silvestra 2015 ale Mötley Crüe odehráli svůj úplně poslední koncert v domovském Los Angeles. Zůstalo po nich 9 řadových alb, několik živáků, miliony prodaných desek a hlavně nevyčíslitelné množství fanoušků.

Další osud členů kapely

Bubeník Tommy Lee mimo jiné funguje v kapele Methods Of Mayhem, se kterou v roce 2010 vydal druhé album A Public Disservice Announcement. Občas se objeví jako host na nahrávce některého ze svých hudebních kolegů či vystupuje v televizních reality show.

Vince Neil pokračuje ve svém sólovém projektu, kterému poprvé vdechl život po odchodu z Mötley Crüe v roce 1993. Vystupuje po celém světě, kdy s doprovodnou kapelou hraje mimo jiné i skladby své domovské kapely. U nás jsme ho mohli vidět loni v létě na festivalu Masters of Rock ve Vizovicích.

Mick Mars se celý život potýká s chronickým zánětlivým onemocněním páteřních obratlů, kvůli kterému se momentálně nemůže skoro vůbec hýbat. Ze zdravotních důvodů po ukončení činnosti kapely už dál nehraje.

Nikki Sixx se ze své závislosti úspěšně dostal, momentálně nekonzumuje ani kapku alkoholu. Věnuje se výchově svých dětí, moderování rozhlasového pořadu Sixx Sense (poslední vysílání však proběhlo loni 31. prosince) a propadl novému koníčku – fotografování (některé jeho práce byly zveřejněny v knize Tohle bude bolet). Založil superskupinu Brides of Destruction, ze které po vydání jednoho alba odešel. Když vyšla kniha Heroinové deníky, společně s kytaristou DJ Ashbou z Guns N’ Roses a zpěvákem Jamesem Michaelem natočili soundtrack pod hlavičkou projektu Sixx: A.M. Původně jednorázová záležitost bez ambicí na živé vystupování má nyní tahle skupina na svém kontě už pět studiových alb, objíždí celý svět a užívá si věhlasu tak jako dříve Mötley Crüe. A nevypadá to, že by Nikki Sixx, kterému bude letos šedesát, chtěl s muzikou jen tak skončit.

Aleš Lachman

Vložil: Štěpán Cháb