Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

RECENZE Dominika na cestě Jižní Amerikou

09.07.2018

Autor: Facebook autorky

Popisek: Dominika na cestě Jižní Amerikou

Tak poutavě napsaný cestopis, aby jeden pohledal. Ke knize mladé cestovatelky jsme přitom přistupovali s jistou opatrností, protože se přeci jen soustředíme spíše na beletrii. Hledáme vrahy, odkrýváme motivy, snažíme se luštit zápletky. Když jsme ale viděli, jak pečlivě je Gawliczkové kniha zpracována po redakční a tiskařské stránce, s klidem na duši jsme jí začali listovat. Vyplatilo se.

10 měsíců, 8 zemí, 11 237 kilometrů, 5 píchnutí, 2 návštěvy nemocnice, 1 pád, 1 přepadení, 1 porucha, 1 opravený zub a nekonečno zážitků. Metr a půl vysoká Dominika s ještě menší motorkou se vydává sama napříč Jižní Amerikou… Tak zní alespoň krátký úvod ke knize, to pokud byste nevěděli, do čeho jdete. Ostatně tak jako my. Původně jsme si říkali, že půjde spíše o barvitý popis nálad, přírody a dalších těch jihoamerických divů, ale pak jsme zpozorněli. Navzdory vcelku nízkému věku autorky (*1992) toho má totiž tahle havířovská rodačka za sebou poměrně mnoho.

Ve svých devatenácti letech absolvovala cestu na malém motocyklu z Česka až do Portugalska (celkem najela bezmála deset tisíc kilometrů). Následujícího roku cestovala po severu Evropy. Z těchto dvou cest později vznikla kniha Dominika na cestě (2015). Roku 2014 absolvovala cestu do Kyrgyzstánu - kterou v knize několikrát mimoděk připomene. Následujícího roku projela spolu s expedicí Transtrabant, kterou vedl její přítel Dan Přibáň, napříč Austrálií a Tichomořím. A konečně v letech 2016 až 2017 strávila deset měsíců na cestě malým motocyklem z Kolumbie do Uruguaye.

Na knihu se nejprve podíváme po redakční stránce. Čeština cestovatelky Dominiky je nadmíru barvitá a poutavá. Fotografie jsou absolutně věcné a vypovídající a karikatury? Těm jsme se zprvu bránili, nakonec musíme uznat, že do celkové koncepce knihy senzačně zapadají. Jejich autorkou je Dana Ledl, jejíž styl je originální a snadno rozpoznatelný. Ostatně: její práci naleznete na internetu v bohaté míře.

A nyní k obsahu knihy

Kapitoly jsou rozděleny věcně a logicky do částí podle toho, jak Gawliczková "proplouvala" jihoamerickým kontinentem. Od severu k jihu. A zde bychom mohli skončit, pokud bychom neměli ambici jít poněkud hlouběji. Ačkoli se jedná o cestopis, to největší bohatství nespočívá v charakteristice místa (drogy, somráci, pomalí, pomalí, pomalí úředníci a všudypřítomná touha po penězích takzvaně "cash"), ale v osobních prožitcích. Autorka se nejenže nebránila všem pocitům, často zdůrazněných citoslovci, ale i dost citlivým pasážím: začala mi menstruace, nevzala jsem si k doktorovi podprsenku, pozvracela jsem deku a stydím se, musím znovu na záchod, znovu a znovu. Pro každého začínajícího dobrodruha by takhle její kniha měla být první, kterou si přečte. Ono zdařilé cestování je totiž protkáno tolika potížemi (od opakovaných poruch motorky až po zdravotní stav), že se ani nechce věřit, s jakým klidem je tato mladá dívka zvládla. Jistě, dopisovala si na sociální síti Facebook, posílala chorobopis do České republiky, aby věděla, co se jí děje, ale zde je potřeba brát v úvahu to zásadní: byla na to všechno sama.

Osobní přístup musíme podtrhnout a zdůraznit. To jsme si navíc stoprocentně jistí, že ona ho bere jako běžnou součást a příliš se nad tím nepozastavuje. A právě ta nenápadná rutina (jejího) denního stavu pro nás byla nejzajímavější. Zážitků tento bohatým titul nabídne víc a vzhledem k tomu, jak dobře se prodává, je jasné, že si to nemyslíme sami.

Autorka: Dominika Gawliczková
Název: Dominika na cestě Jižní Amerikou
Ilustrace: Dana Ledl