Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Když se skloubí láska k hororu s muzikou, vyleze z toho kostlivec s kanadami a chutí do něčeho kopnout

07.07.2018
Když se skloubí láska k hororu s muzikou, vyleze z toho kostlivec s kanadami a chutí do něčeho kopnout

Autor: Rock and All

Popisek: The Cramps, první skutečná horor punková kapela

VIDEO Krvežízniví upíři vylézající z mělkých hrobů a terorizující občany přilehlého maloměsta, šílení vědátoři, kteří za měsíčního svitu přivádějí k životu monstra v podzemí prastarých hradů, či dokonce sexy vampýrky, potulující se po mlhou zahalených hřbitovech a lákající mladíky na své obnažené dekolty. Fascinaci béčkovými hororovými filmy a záhrobní tematikou nemůžeme tomuto hudebnímu žánru upřít, zvlášť pokud je to jeho velkým poznávacím znamením. Přijměte pozvání a vyjděte s námi na procházku polozapomenutým hřbitovem a slyšte, jak nám děti noci hrají.

Kořeny horror punku bychom hledali asi někde v 50. letech minulého století, v době rozkvětu černobílých snímků o všelijakých monstrech z vesmíru, strašidlech nebo vědeckofantastických objevech. Tento hororový boom připravil na další dlouhé desítky let živnou půdu pro fascinaci strachem a hrůz z neznáma. Nadšení z děsu a nechutností, vše zabaleno do pořádné dávky nadsázky a humoru, nemohlo zůstat nepovšimnuto ani v hudební branži.

Fascinace strachem

Za úplně první hororovou nahrávku je považována skladba Monster Mash zpěváka Bobbyho „Borise“ Picketta a jeho skupiny The Cryptkickers. Stala se následně natolik oblíbenou, že byla téměř ihned prohlášena za oficiální hymnu svátku Halloween. Od jejího vzniku bylo prodáno na čtyři miliony výlisků a samotná píseň byla několikrát předělána řadou umělců, mezi něž patří samozřejmě i legenda Misfits.


Koncem 60. let na scénu přichází další zásadní osobnost hororové kultury Alice Cooper. Postupem času upraví své písně i image do podivného a bizarního mixu, který se ale stane velkou inspirací pro vznik heavy metalu i zrod nadcházející horrorpunkové generace. Do kořenů tohoto žánru bychom ale mohli zařadit také revoluční vizuální ztvárnění živých show americké skupiny Kiss. Plivání ohně či krve nebo dým vycházející z kytar určitě ovlivnily muzikanty, kteří se inspirovali i kontroverzní image s typicky pomalovanými obličeji. Zjev na pomezí hororu a superhrdinů z komiksu jim vynesl i účast v béčkovém sci-fi hororu Kiss Meets The Phantom Of The Park. Ten měl sice udržet jejich popularitu, ale nejen co do umělecké úrovně to byl úplný propadák.


Abychom se ale nevěnovali jen vizuální stránce věci, nesmíme zapomenout na druhý důležitý aspekt žánru, kterým je samozřejmě punková muzika. Ta v Americe vznikla v podobě, kterou představovala asi nejvíc skupina Ramones, kdežto ve Velké Británii se nově vzniklý žánr stal hybatelem politického statementu a zaměřoval se převážně na sociální problémy mladých lidí, kteří si tuto energickou a agresivní muziku vzali k srdci. Skupiny jako Sex Pistols, The Clash nebo The Damned se staly legendami, jsou považovány za hudební revolucionáře a ovlivnily – a stále ovlivňují – celé generace muzikantů.


První kroky po hřbitově

Ale zpět k hororovému odlesku punkové muziky. Za jedny z prvních opravdu hororových hudebníků se dají považovat The Cramps z New Yorku, které v roce 1972 založili muzikanti s pseudonymy Lux Interior a Poison Ivy. Vystupovali odění do černé kůže a sametu, s mrtvolně bledými tvářemi, černými linkami kolem očí a jejich texty byly postaveny na hororových filmech či strašidelných komiksech. Hudebně se pohybovali na pomezí rockabilly a surf rocku, ale silná fascinace záhrobím z nich byla cítit na sto honů. Jejich kytarista Bryan Gregory byl například znám svou sbírkou zeminy z různých hřbitovů napříč Spojenými státy.


Pokračování zítra

Aleš Lochman

Vložil: Štěpán Cháb

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace