PRVNÍ RECENZE Čis T, Yak Orol
24.06.2018
Foto: repro Youtube.com
Popisek: Čis T
VIDEO Pokud bychom měli mluvit o kořenech, což je v rapu dost užívaný pojem, musíme Čistychova zmínit na jednom z prvních míst. A to nejen pro tvorbu, která trvá víc jak dvacet let (L. U. Z. A. ve složení Čisty, Slipo a Hajtkovič byla podle oficiálních análů založena v roce 1995 - 1996, kdy mu bylo cirka patnáct), ale především pro styl, který se prostě a jednoduše nemění. Vyvíjí se, rozvíjí, hledá spolupráce a inspiraci, ale pořád je to on.
„…prišiel deň D, hudba nás obklopí | s Drvivou Menšinou dali to dokopy | nikto to nečakal, málokto pochopil..."
Stejný hlas, jako si starší ročníky vybaví z LP Né produkt! (pod hlavičkou EMI vyšel v roce 2004), který byl u velmi nadčasového tracku ´Vidlák, Rep, Já...´, najdeme taky u současného LP Yak Orol. Těch reminiscencí se samozřejmě nabízí víc. Ať už jde o klipy, hostovačky, producenty, případně jistou míru otevřenosti. Bylo to vlastně u právě zmíněného tracku ´Vidlák, Rep, Já...´, kde se Čistychov opřel nejen do Bbaráku (aniž by jmenoval redaktora či zakladatele), ale taky do slovenského Artattacku nebo Indyho (…„nemám z cesty pindy / jak Wichov parťák Indy...). Když už se člověk ohlíží zpátky, sluší se připomenout nejen debutový Né produkt!, ale i další sólovky: Posledný doberman (2008), Rap/Evolúcia (2011) a aktuální Yak Orol (2018), který právě recenzujeme.
Drobná odbočka. Mnoho lidí si možná řekne, že jsme to s tím hlasem, který se nemění, přehnali. Což o to, je to názor, ale ono stačí srovnat fakta. V tomto případě nabízíme Separa (respektive DMS) a EP ´Teraz už naozaj´ z roku 2008 a kupříkladu track "Dubrafka vsp. Patkanos" (…„tak jak bomby - tagy od parťákov všade na domoch…“) a s tím cokoli současného, například Separův track s El Ninem ´Nemůžeš Chápat´. Texty jsou u Separa vynikající doteď, hlas tehdy a nyní, ačkoli se bavíme o rozdílu deseti let, to jsou de facto dva lidi. Čis T? Zmínili jsme debut roku 2004 a poslední sólovku (tedy 2018).
Čistychov je zkrátka pojem, člověk, který stál na samotném začátku, podílel se na založení ikonických „skupin“ L.U.Z.A. (aka 3mená 4písmená) a Názov Stavby a jestli je někdo, komu jeho jméno nic neřekne, neměl by číst dál, protože tomu nebude rozumět.
„…zmena teba - chop sa! pätnásť a skok na hip-hop, maj iný život..."
Čistychova, jak už jsme řekli, dlouhé roky zdobí velice striktní pojetí rapu (o čemž svědčí například vinyl Reč naše, který v roce 2004 vydal Boom Bap records), které zkrátka a dobře není kompromisní. Jeho hrubé frázování, ostrý jazyk, sytost jazykových obratů (bez ohledu na beat a producenta) a pečlivě vybírané hostovačky a featy (Momo, Separ, Madskill, Opak, Rytmus, Miky Mora, Tina, DNA a dlouhá řada dalších). Za ty roky, kdy jeho tvorbu poměrně pečlivě a pravidelně sledujeme, nemůžeme snad ani v jednom případě vytknout zdánlivou líbivost. Pakliže se zrychluje BPM, drtivá většina interpretů se mu přizpůsobí. Pokud je hitem samplování Jacksona, stane se totéž. Když chce někdo vokály, trh mu je poskytne. Čistychov jde v tomto ohledu, jak už psával Deph, „chcaním proti větru", což mu vydobylo nejen stabilní místo na scéně, ale především fanoušky, kteří cení právě jeho originalitu a stabilitu. Zopakujme ovšem, že taky u Čistychova je patrný progres.
Yak Orol čítá osmnáct zvukových stop (citujme z interpretova Instagramu ke snippetům: „Moj novy album v 5tich minutach. 18 trackov, 6 a pol hostí“), plejádu featů (K.S.T., Majself, Klefo, Plexo, Elis Mraz, Mišo Biely, Kali, Strapo, MadSkill, Dame, Separ, Sensey, Maxo), krystalickou produkci, která vynikne především u kvalitních sluchátek a silných beden, nekonečnou zásobárnu slovních obratů, ale především typického Čistyho, jak ho známe.
„…Som O.K. | original kok | odveký kat, majster | odpal knot | okamžitý kombat – hrot…“
Abychom ještě vysvětlili rozdíl mezi „starým“ Čistychovem a novým Čis T, ačkoli používáme převážně první nick, odkážeme všechny čtenáře na Čistyho vlastní slova. Track Questions v produkci dua MadSkill & DJ Wich. V těch dvou slokách je obsaženo vše.
Yak Orol je špičkové album. Líbí se nám ještě víc než čerstvě vydaný Barter od SpecialBeatz, a to především ze dvou konkrétních důvodů. Slova mají obsah (Viera, Výlet, Yak Orol) a mozaika stylů je neobyčejně bohatá (srovnejte Nezastavitelní (feat. osem) a Pod Kapotou (feat. Laris Diam). Krom toho Čistyho flow nemá moc racionálních srovnání, sedí absolutně pevně (vychutnat lze hlavně u již zmíněného tracku Yak Orol) a jeho hlas celému albu dominuje. V tomto ohledu nás bohužel příliš nezaujala jindy bravurní hostovačka Ega & Rytmuse na tracku Toto Neni Hudba. Dali jsme si ji opakovaně, moc nám ale nechutnala. Mnohem větším překvapením jsou alespoň pro nás jména Yzomandias (Logic) a Rida Radar (výborný track Nemusím Nič). Svůj nadstandard nabídnul Kali, Separ a Dame (fantastická skladba Ja Som Ok a špičková sloka od každého z nich) a samozřejmě stará škola Miky Mora a opakovaně Mišo Biely.
„...tvoja viera, tvoje skutky, tvoja povesť, tvoje Ja | veci, ktoré v prvom rade idú z hlavy od teba | za svoje činy - viny bereš na seba..."
Není moc co vytknout. Ani slovo hodnocení není na místě, jelikož se nevěnujeme ani produkci, ani klipům, ani rapu. Na straně druhé jsme za posledních dvacet let slyšeli téměř vše, co v Česko – Slovensku a Polsku vyšlo a je jasné, že Čistyho jsme neopominuli (plytké a nic neříkající články takzvaných hiphop webů v obou státech raději pomineme). Yak Orol, což už bylo řečeno, předčívá nejen vyzrálostí a uleželostí doby svého vzniku, ale hlavně tím podtextem. Čis T se na všem, co dělá, snaží nechat odkaz. Je jasné, že jeho tracky budou fungovat dnes, stejně jako za deset let.
Za top skladby označíme dvojici Loyal!Ty (feat. KST, Majself, Klefo, Plexo & Elis Mraz) a Ja Som Ok (feat. MadSkill, Dame & Separ): obě jsou už mimochodem několik měsíců na Youtubu, kde dohromady posbíraly přes dva a půl milionu shlédnutí. Co dodat? Ať se LP dobře prodává.
Pakliže se s Čistyho labelem dohodneme, určitě budeme chtít třem z našich čtenářů tuhle letní lahůdku darovat i s jeho podpisem…
Hodnotíme 90 procenty
Vložil: Zdeněk Svoboda