Domluvit se lze téměř s každým. Poradí vám muž, kterému to v M*A*S*H leckdy moc nešlo
08.06.2018
Foto: repro/cbsnews.com
Popisek: Alan Alda v seriálu M*A*S*H
Věřili byste, že je slavný Hawkeye Pierce nejen autor bestsellerů, ale také mistr v komunikaci? Populární americký herec Alan Alda je přesvědčen, že se lze domluvit opravdu téměř s každým. Jenom je nutné vědět, jak na to. Jeho knihu, nazvanou Kdybych ti rozuměl, tvářil bych se takhle?, vydalo nakladatelství XYZ.
Nenechte si ujít humorný a dobrodružný příběh o empatii a všemožných záludnostech komunikace.Alan Alda, mnohokrát oceněný autor bestsellerů a slavný Hawkeye Pierce ze seriálu M*A*S*H, nám vypráví fascinující příběh o tom, jak se vydal objevovat stále lepší způsoby komunikace, aby je mohl později naučit i všechny své čtenáře, a tím jim pomoci v každodenních komunikačních situacích.

S charakteristickým humorem a upřímností jemu vlastní zkoumá způsoby rozvíjení empatie jakožto klíčového komunikačního faktoru. Kdybych ti rozuměl je zábavný, i když lehce provokativní průvodce, který je užitečný pro nás všechny ve všech aspektech našeho života – s přáteli, milenci, rodinami, u našeho doktora, v práci, nebo kdekoli jinde.
Autor: Alan Alda
Žánr: poznání, osobní rozvoj, humor
Nakladatelství: XYZ
Ukázka z knihy:
Když jsem začínal jako herec, měl jsem mlhavé povědomí o tom, že naslouchání má co dělat se vztahováním se k druhému člověku, ačkoliv vztahování se bylo slovo, které kolem sebe mělo tajemnou auru. Často jsem ho slýchával od režisérů a opakovaně jsem ho vídal v knihách ruských hereckých guruů – Stanislavskij, Boleslavskij a několik dalších avských. Ale pořád mi nebylo jasné, co vztahování se skutečně znamená. Přirozeně to muselo mít něco společného s nějakým způsobem kontaktu s druhým člověkem. Vyvodil jsem přirozený závěr, že to znamená umístit se tomu druhému člověku přímo před tvář. Takže když jsem byl požádán, abych se více vztahoval, naklonil jsem se rámcově jejich směrem, ve stylu zatoulaného telefonního sloupu. Tohle ale ve skutečnosti nebylo vztahování se; bylo to pouze naklánění. Jestliže režisér požádal o ještě více vztahování se, snížil jsem si ramena a umístil svůj nos ještě blíže k druhému herci. Byl jsem nahrbený jako lidoop v kresleném vtipu na téma evoluce, a to těsně předtím, než se narovná a začne chodit jako člověk. Režiséry to k obdivnému vzdychání nepřimělo.
Kdysi, dávno tomu, režíroval Mike Nichols Barbaru Harrisovou a mě při zkoušce broadwayského muzikálu The Apple Tree. Několikrát nás požádal, abychom se lépe vztahovali – ačkoliv se zdálo, že se dívá více mým směrem než jejím. Nakonec to už nemohl vydržet. „Děcka, vy si myslíte, že vztahování se je třešničkou na dortu,“ řekl. „Není. Je to ten dort.“
Takže, co to je? Co je vztahování se? Co je tím dortem? Trvalo mi celé roky, než jsem to alespoň zhruba dokázal vyjádřit slovy.
Je to být si toho druhého vědom natolik, že jej pozorujete dokonce i tehdy, když jste k němu otočeni zády. Jde o to umožnit, aby vás ovlivňovalo vše, co se jej týká; nejen jeho slova, ale také tón jeho hlasu, jeho řeč těla, dokonce i sotva patrné věci, jako kde stojí v rámci místnosti a jakým způsobem zabírá židli. Vztahovat se znamená dát volný průběh všemu, co do vás proniká a co má vliv na to, jak na toho druhého reagujete…
Vložil: Adina Janovská