Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

RECENZE Jørn Lier Horst, Poustevník

26.04.2018
RECENZE Jørn Lier Horst, Poustevník

Autor: Flickr

Popisek: Jorn Lier Horst

Navzdory lehce nadprůměrným recenzím, které Poustevníka doprovází, bude ta naše pět samou chválu. Jedná se totiž o výbornou, dějově i myšlenkově, vystavenou knihu, která si nezadá s mnohem známějšími jmény v témže odvětví. Ano, hovoříme o severské, chcete-li o skandinávské krimi. Byl to navíc právě Poustevník, jenž v roce 2016 získal ocenění za nejlepší kriminálku roku. Právem.

Dějová linka je jedna věc, pointa druhá. U dobrých a povedených titulů se pointa odhaluje přibližně za polovinou. To i my býváme spokojení, že jsme si příjemně početli a zbylou část knihy si jakoby užijeme. Ne tak v případě Poustevníka, devátého příběhu vyšetřovatele Williama Wistinga (celkem je jich od roku 2004 jedenáct a dokonce ani v angličtině ještě nejsou dostupné všechny, prozatím se číslo zastavuje u šestky). Poustevník nejenže dokáže držet pozornost velmi krátkými větami, tudíž skvělým překladem Kateřiny Krištůfkové, ale i dech beroucí atmosférou. Už po stovce stran se dostanete hluboko do děje a ten vás nepustí. Celkový dojem ještě stupňují zkracující se kapitoly, kdy ty konečné mohou mít třeba jen dvacet řádku. Prostě to odsýpá, nenudí. Chválíme.

Poustevník je podle recenzovaného románu zločinec na útěku. Vyhlédne si člověka, kterého nebude nikdo postrádat, ukradne mu identitu a dál žije jeho život. Ani Viggo Hansen, Wistingův soused, nikomu nechybí, a tak už čtyři měsíce sedí mrtvý před televizí. Vzápětí policie najde další tělo. Zatímco Hansenova smrt zaujme jen novinářku Line, Wistingovu dceru, nález druhé oběti spustí největší pátrací akci v dějinách norské kriminalistiky, při které musí pomoci i FBI.

Dvě zdánlivě nespojitelné osy příběhu se samozřejmě propojí ke konci románu. Budete na to čekat, neboť v počátku jde o velice roztažené nůžky dějové struktury. Jak už bylo řečeno, první případ je takový "mimoděk". Vyšetřovatelova dcera je novinářka a zkrátka si řekne, že by mohla napsat příběh o muži, co nikomu nechyběl. Jaký byl, jak vyrůstal, co jeho rodiče, spolužáci. Zdalipak si na něho vzpomenou… Obrovsky silný je Lier Horst v popisech, v detailech. Line, zmíněná dcera, se totiž opakovaně vrací do Hansenova domu a pátrá. Zde je na místě zdůraznit velmi vřelý vztah mezi žurnalisty a policisty ve Skandinávii. První zmíněná skupina může dokonce po souhlasu vyšetřovatelů nahlížet do ještě otevřených spisů. U nás nemyslitelné. Druhá linka popisuje nález mrtvého. Také kdesi ležel dlouho, také se neví, o koho jde.

S přibývajícím počtem stran se rozvine i několik jiných osudů. Spolužáci, FBI (byť okrajově), minulost. Možná budete potřebovat tužku, jelikož se ta severská příjmení vcelku pletou. Alespoň nám se stalo, že jsme museli několikrát hledat, o kom je řeč. Ale na velké finále to vliv nemělo. Opět chválíme.

Dvě z recenzí, které jsme našli, jsou kritickým ohlednutím za ústřední postavou série: detektivem Wistigem. „Hlavne som si myslel, že v sérii venovanej Wiliamovi Wistingovi bude Wiliam Wisting hlavná postava. V tomto diele bol však v tieni svojej dcéry Line a jediné, čo som sa o Willym dozvedel, je to, že vždy keď príde domov večer tak si správi jedlo zo zvyškov, ktoré nájde v ľadničke," konstatuje první. „Na krimi celkom áno. Nemôžem si pomôcť, ale mne pripadajú superodvážne novinárky dosť nerealistické," uvádí druhá.

K oběma bychom chtěli říct i náš postoj. Že půjde novinářka po svém, je v postatě její nejcennější vlastnost a vůbec nám to nepřekáželo. Nemluvě o tom, že jeden z mála popravených novinářů poslední doby byl právě Slovák… Že není hlavní postavou ani tak Wisting, to už vůbec nepřekáželo. Když se tak díváme nazpět, mnohem víc nás zajímalo, kdo byl Viggo Hansen, Wistingův soused, který nikomu nechyběl. Proč zemřel? Chtěl to někdo? A pokud ano, tak proč? Vždyť ten člověk nikdy nikomu neublížil. Otazníků je nekonečná řada, všechny ale budou vyřčeny, zodpovězeny.

Autor bezpochyby věděl, co píše, jak to píše a důraz na policejní postupy je mu nadmíru blízký. Vystudoval policejní akademii, kriminologii, psychologii a filozofii. Téměř 20 let pracoval jako vyšetřovatel, a ačkoli je od roku 2013 spisovatelem na plný úvazek, stále udržuje kontakt s oborem.

Doplňme, že svou první detektivku, v níž uvedl na scénu kriminalistu Williama Wistinga, napsal v roce 1995. Nesla název Klíčový svědek (Nøkkelvitnet, Key Witness) a byla založena na skutečné, nikdy neobjasněné vraždě. Doposud vzniklo v této sérii jedenáct knih, prozatím nejnovější pochází z roku 2016 (v angličtině When It Grows Dark). Pro mladé čtenáře napsal krimisérie Případy pro detektivní kancelář č. 2 a CLUE: těch je v součtu téměř třicet.

Název: Poustevník
Autor: Jørn Lier Horst
Překlad: Kateřina Krištůfková