Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zemřela ještě před dokončením kultovního alba Pearl. Královna klubu sedmadvacátníků, Janis Joplin

22.04.2018
Zemřela ještě před dokončením kultovního alba Pearl. Královna klubu sedmadvacátníků, Janis Joplin

Autor: Rock and All

Popisek: Janis Joplin

FOTO VIDEO „Janis Joplin byla mimořádná. Dokázala navázat úžasné spojení s obecenstvem, jaké jsem nikdy předtím neviděla. V ten moment jsem si uvědomila, že mi tím změnila osud. Od té doby jsem se snažila najít stejné propojení, jako měla Janis se svým publikem. Mrknutím oka mi změnila život,“ popsala hodně výstižně osobnost Janis zpěvačka, frontmanka kapely Fleetwood Mac Stevie Nicks. Pokračování ze soboty…

V průběhu let vyšla dvě živá alba, která rámují nahrávání druhého studiového alba Cheap Thrills. První, Live At Winterland ʼ68, přináší záznam ze dvou dubnových koncertů z Winterland Ballroom v San Francisku. Koncerty mají neuvěřitelnou energii, která sálá i z nahrávky. Od úvodní Down On Me se vystoupení žene neuvěřitelným tempem vpřed, v podstatě popírá název písně Light Is Faster Than Sound, zde v sedmiminutové verzi, kdy se střídá kytarové psychedelické šílenství s dokonalým zpěvem.

 

Poslouchejte nahlas!

V květnu proběhlo studiové nahrávání a v červnu skupina odehrála dvě vystoupení v sanfranciském Carousel Ballroom. Album Live At The Carousel Ballroom ʼ68 obsahuje celý koncert z 23. 6. a jako bonus závěrečnou Call On Me z vystoupení o den dříve. Z této nahrávky zní kapela sehraněji, ale chybí energie dubnových koncertů. Ta se vytratila patrně během práce ve studiu, která byla náročná a únavná. Nahrávka má prazvláštní mix, kdy v levém kanále zní zpěv a bicí, v pravém pak kytary a basa. V bookletu nechybí návod, jak upravit domácí zvukovou aparaturu pro ideální poslech. „Nejjednodušší způsob, jak album poslouchat, je levý a pravý reproduktor přiblížit co nejvíce k sobě. Je možné, že budete muset přestěhovat televizor, ale toto album je zážitek zvukový, nikoli vizuální. Jako v Carousel Ballroom, i váš obývací pokoj se pak stane ,sladkým místečkem‘ pro poslech. A poslouchejte NAHLAS!“

Obě živé nahrávky dokládají genialitu Big Brother And The Holding Company a zároveň usvědčují Janis Joplin z omylu, když se rozhodla skupinu opustit. Podle jejích slov neviděla v kapele možnost růstu a necítila od spoluhráčů touhu dál na sobě pracovat a zlepšovat se. Chtěla znít více soulově, podobně jako Aretha Franklin. Také chtěla vzít do skupiny dechy, což ostatní členové odmítli. Proto skupinu opustila a s pomocí Mikea Bloomfielda založila Kozmic Blues Band. Základ tvořili členové rozpadnuvší se skupiny Electric Flag a kytarista Sam Andrew, kterého si vzala s sebou z Big Brother.

Kosmicko-bluesová kapela

Tomuto uskupení hvězdy nepřály. Jak už bylo řečeno, na americkém kontinentu byla skupina neustále porovnávána s Big Brother, což bylo na jednu stranu pochopitelné, na stranu druhou trochu nefér. Janis přišla do „Holdingu“ v době, kdy jeho členové měli za sebou téměř roční vytrvalé zkoušení, zatímco Kozmic Blues Band měl tři týdny na to, aby se sehrál a nacvičil nový repertoár. Což se nepodařilo, proto byly reakce obecenstva při prvních koncertech velmi chladné, často nedošlo ani na přídavky.


 

Pokud tedy chce fanoušek slyšet Kozmic Blues Band v té nejlepší formě, je třeba sáhnout po nahrávkách z jediného evropského turné, které kdy Janis Joplin podnikla. Oficiálně vyšly jen tři skladby na albu Janis (Ball And Chain, Summertime a Mayby), daleko ucelenější zážitek poskytne poslech dvou neoficiálně vydaných koncertů z dubna 1969 z Amsterdamu. Zde působí kapela včetně Janis jako jednolitý organismus a vystoupením nechybí energie. Všechny tyto ingredience naopak postrádá koncert na legendárním Woodstocku, a i proto nebyla ani jedna píseň zařazena na oficiálně vydanou kompilaci z tohoto monstrózního festivalu. Columbia vydala celé vystoupení v boxu společně s řadovou deskou I Got Dem Ol’ Kozmic Blues Again Mama! Na konci roku 1969 Janis skupinu rozpustila.

Boogie na plné obrátky

Poslední kapelou, se kterou Janis Joplin spolupracovala, byl Full Tilt Boogie Band. Na podzim roku 1970 spolu natočili její poslední desku Pearl, v létě spolu strávili několik dnů „ve vlaku“. Kanadský Festival Express vešel do dějin jako poslední velké setkání generace květinových dětí. Putování napříč Kanadou s několika koncertními zastávkami se kromě Janis zúčastnili i Grateful Dead, The Band, Flying Burito Brothers, Buddy Guy, Delaney And Bonnie a další. Dokument Festival Express mapuje celou cestu kanadskou divočinou, nechybějí koncertní záběry a třebaže v podstatě největší hvězdou akce byli Grateful Dead, i ostatním kapelám je ve filmu věnována dostatečná pozornost. Janis se zde objeví až ve druhé polovině s písní Cry Baby, celý spektákl pak uzavírá písní Tell Mama. Další dvě písně jsou ještě na bonusovém disku (Kozmic Blues a Move Over). Film má tu výhodu, že jsou zde skladby uvedeny celé bez jakýchkoli střihů či vložených rozhovorů nebo komentářů. Reprezentativnější seznámení s atmosférou celé akce pak poskytuje bonusový disk alba Pearl, který vydala Sony v roce 2005 v edici Legacy. Ten obsahuje třináct skladeb nahraných během všech tří koncertů, které zúčastnění v průběhu akce odehráli.

Janis In Concert

Na závěr se vraťme k první koncertní nahrávce, která vyšla v roce 1972, tedy dva roky po smrti Janis. Jedná se o tematicky rozdělené dvojalbum, první deska je věnována spolupráci Janis s Big Brother And The Holding Company, všechny písně na druhém albu pak byly pořízeny v roce 1970 v rámci už zmíněné akce Festival Express, který Janis absolvovala s Full Tilt Boogie Bandem. Asi po právu je opominuto její účinkování s Kozmic Blues Bandem, i když evropské koncerty byly výborné. Je to kompilace přesně podle mého gusta. Největší hity v těch nejlepších verzích, několik jinde neslyšených rarit (tři písně ze 4. dubna 1970 z akce pořádané Billem Grahamem ve Fillmore East, kde si Janis opět po roce a půl zazpívala s Big Brother). Pranic nevadí, že ve skladbě Ego Rock je na několika místech slyšet praskot mikrofonu či jednoho z reproduktorů PA systému. Tato verze se jediná zachovala, a proto na výběru nesměla chybět. Album sestavil Elliot Mazer, který se podílel na dokončovacích pracích alba Cheap Thrills. Jedná se o jedno z nejlepších živých alb rockové historie, které ukazuje Janis Joplin v plné kráse i síle.


Smůla na producenty

Měla na ně dost smůlu. První album Big Brother And The Holding Company produkoval Bob Shad, majitel vydavatelství Mainstream. Bohužel se ukázalo, že není ochoten zvuk skupiny respektovat a kapelu vůbec nepřipustil k závěrečnému mixu. Proto zní celá nahrávka ploše a jakoby bez energie.

Druhé album Cheap Thrills produkoval John Simon, který se zase nedokázal naladit na společnou vlnu se skupinou, během nahrávání nebyl vedoucí osobností, což skupině nepomohlo. Ta pak nedokázala přenést energii živých vystoupení do studia. Simon nakonec od produkce odstoupil a požádal, aby jeho jméno nebylo na obale uvedeno, čehož pak litoval. Album nakonec dokončil Elliot Mazer, a i když nakonec výsledná podoba neukazuje skutečné umění a zvuk skupiny, jedná se o skvělou desku.

Album I Got Dem Ol’ Kozmic Blues Again Mama! produkoval Gabriel Merkel, který sice dokázal navázat pracovní vztah s Janis, ale ostatní členy úplně opomíjel. Z takové spolupráce prostě nemohlo vzniknout dobré album.

To produkce poslední desky Pearl byla úplně jiná káva. Paul Rotchild, protřelý hudební producent, který si udělal jméno především spoluprací s The Doors, přesně věděl, co ve studiu dělat a jak vymáčknout ze všech přítomných to nejlepší. Škoda, že kvůli oblibě alkoholu a závislosti na heroinu se jednalo o jedinou a poslední spolupráci. Janis zemřela ještě před dokončením alba.

Ondřej Krista

Vložil: Štěpán Cháb

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace