Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zlý sen bez rozbřesku. Frontman Badfinger se připojil ke ´klubu sedmadvacátníků´; oběsil se v garáži

15.04.2018
Zlý sen bez rozbřesku. Frontman Badfinger se připojil ke ´klubu sedmadvacátníků´; oběsil se v garáži

Autor: Rock and All

Popisek: George Harrison a Pete Ham

VIDEO Pokračování ze soboty. Koncertní šňůry Badfinger bývaly obvykle svízelné, zejména v Americe. Byli to sice solidní muzikanti a zpěváci, ale převést bohatý studiový zvuk (zejména husté, navrstvené vokály) do živé podoby, bylo těžké.

Navíc obvykle hráli po kupě s progresivními nebo hardrockovými kapelami. Aby je publikum nevypískalo, sestával se mnohdy jejich hlavně z převzatých skladeb a nekonečných bluesových improvizací. Věci jako Feelin’ Alright od Davea Masona či staré hity Little Richarda sice vždycky nějak zafungovaly, ale vrhaly špatný stín na Badfinger v době, která cenila originalitu a inovaci. 

Jistý pan Polley

V době, kdy se začalo pracovat na No Dice, objevil se na scéně Stan Polley, newyorský byznysmen s jistými zkušenostmi z hudebního průmyslu, který dostal za úkol starat se o peníze Badfinger. Vzájemná dohoda mu dávala pravomoc uzavírat všechny smlouvy a členové kapely od něho dostávali pevný plat, kdežto autorské honoráře si tím chytře vykoupil a pobíral je sám jejich jménem. V roce 1972 se firma Apple nacházela ve zmatku. Badfinger jí dlužili ještě jedno album, ale Polley se již mezitím poohlížel po jiné společnosti, kde by mohl svým klientům zajistit lepší podmínky. Nakonec zvolil firmu Warner Bros., která skupině nabídla 3 miliony dolarů za šest alb během tří let. Smlouva měla vejít v platnost ihned po skončení kontraktu s Apple.

Mezitím se Badfinger dostali do problémů i ve studiu. Práce s Rundgrenem se nedařila a v producentské židli ho brzy vystřídal Chris Thomas. Když se k tomu přičetly ještě tahanice o Mollandova autorská práva a Gibbinsův dočasný odchod z kapely, vzniklo zpoždění, které zničilo veškerou pracně vybudovanou pozici skupiny na trhu. Deska Ass se dostala na pulty obchodů až v listopadu 1973 a propadla na celé čáře. Molland napsal pět z deseti skladeb na LP, ale jediným singlem se stala Hamova píseň Apple of My Eye, v níž se jasně zrcadlily smíšené pocity z odchodu od firmy, která jim dala první šanci. Skladba těsně minula Billboard Hot 100 a album Ass se zakleslo na 122. místě.

Znám cestu ven

Neblahou hrou osudu vstoupila nová smlouva v platnost už v době, kdy se čekalo na vydání Ass. Následkem toho první LP pro Warner Bros. nazvané jednoduše Badfinger vyšlo v únoru 1974 – pouhé tři měsíce po Ass. Sestupný komerční trend se prohloubil, album se nedostalo výše než na 161. místo a žádný singl se nechytil v žebříčku. Mezitím u Warnerů začali pátrat po tom, co udělal Polley se zálohami, které byly zapsané jako podmínka ve smlouvě. Nedostatek financí spolu s poklesem prodeje vytvořil ve studiu značné tlaky. Koncem srpna, když byla dokončena další deska Wish You Were Here, se situace vyhrotila. Ham, jediný člen skupiny, který ještě věřil Polleymu, odešel a nahradil jej klávesista Bob Jackson. Za pár týdnů se ale vrátil.

Molland se odporoučel v předvečer vydání alba Wish You Were Here, které získalo výborné recenze. Za účasti Boba Jacksona bylo ihned zahájeno natáčení dalšího LP, ale firma Warner Bros. v prosinci nahrávání přerušila a kapele vypověděla smlouvu. Důvodem byl fakt, že Polley stále odmítal vysvětlit, kam se poděly chybějící peníze. Deska Wish You Were Here byla ihned stažena z trhu, přestože dosáhla 148. místa v žebříčku a stále stoupala výše.


Během příštích pár měsíců propadl Ham hlubokým depresím z nastalé finanční tísně. Navečer 23. dubna 1975 šel popít s Evansem a rozhodli se, že Polleyho jednou provždy propustí. Evans Petera krátce po půlnoci dovedl domů a stačil ještě zaslechnout jeho slova: „Nedělej si starosti, znám cestu ven.“ Ráno druhého dne Hamova přítelkyně Anne, která byla v osmém měsíci těhotenství, vstala a šla do garáže, kde Peter často psal. Nalezla jej, jak visí ze stropního trámu. Zbývaly pouhé tři dny do jeho osmadvacátých narozenin. V dopise, který po sobě zanechal pro ni a pro syna, mimo jiné stálo: „Stan Polley je bezduchý bastard, vezmu ho s sebou.“

Bez tebe

Po Hamově smrti se Badfinger rozpadli. Molland s Evansem se sešli až v roce 1978 kvůli jinému projektu, který nakonec vyústil v obnovu jména kapely. Vyšla dvě studiová alba u Elektry, Airwaves (1979) a Say No More (1981), a dokonce se singly z obou desek dostaly do půlky Hot 100. Molland s Evansem se ale pohádali a pár let každý z nich vedl své vlastní Badfinger, k Evansovi se navíc vrátil Mike Gibbins. I když teď Evans dostával tantiémy z Without You, nevyřešené finanční problémy z dob Apple přetrvávaly jako koule na noze. 18. listopadu 1983 zavolal Mollandovi, aby se dohodli, co podniknou dál. Následovala dlouhá hádka, při níž Evans třískl telefonem a zařval: „Než dostanu ty peníze, budu mrtvý!“ Později toho večera se šestatřicetiletý Evans oběsil na jednom ze stromů v zahradě.


A co bylo dál? Molland s Gibbinsem se v průběhu 80. let plahočili po koncertech. Začátkem 90. let byly applovské desky Badfinger vydány na CD a tou dobou se také shodou okolností obnovil zájem o power pop skrze nezávislá vydavatelství jako Not Lame Recordings, Parasol nebo Kool Kat Musik. Následovaly kolekce Hamových demosnímků 7 Park Avenue a Golders Green a v roce 2000 vyšlo dokonce i nešťastné album Head First, na kterém se pracovalo těsně před vyhazovem od Warner Bros.

V roce 2013, v den nedožitých 66. narozenin, byl Peter Ham poctěn modrou plaketou ve Swansea u nádraží při jeho východu na Ivey Place. Nedaleko tohoto místa kdysi Iveys zkoušeli. Stan Polley byl v roce 1991 shledán vinným ze zpronevěry 250 000 dolarů v jakémsi případu, který s Badfinger nijak nesouvisel. Byl odsouzen na pět let podmíněně s povinností nahradit škodu, ale z částky vrátil jen zlomek. Zemřel v roce 2009. Od roku 2015 vede Bob Jackson vlastní sestavu Badfinger na počest zesnulých kolegů. 

Jan Tesař

Vložil: Štěpán Cháb

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace