Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Alice Cooper: Bylo by směšné, kdybyste si mysleli, že sedím doma v hrůzostrašné masce s hroznýšem kolem krku

11.03.2018
Alice Cooper: Bylo by směšné, kdybyste si mysleli, že sedím doma v hrůzostrašné masce s hroznýšem kolem krku

Autor: Youtube / repro

Popisek: Alice Cooper se svým hroznýšem

FOTO/VIDEO Hudebníků, při jejichž produkci váháme, kde končí hudba a začíná divadlo, známe mnoho. Za předchůdce a inspirátora Davida Bowieho a jeho Ziggyho Stardusta, komiksové podoby Kiss, image Mötley Crüe, W.A.S.P., Kinga Diamonda nebo Marilyn Mansona je právem považovaný Alice Cooper, skutečný průkopník rockového divadla a šokující podoby rocku. Té podoby, která vyvolává otázky, zda by samotná muzika uspěla bez promyšlené vizuální stylizace.

V téměř každém článku týkajícím se Cooperovy tvorby se dočteme o gilotině či elektrickém křesle, na kterých se nechával popravovat za zvuků I Love The Dead, o svěrací kazajce či živém hroznýši kolem krku. Dá se jeho rock a metal považovat za umění bez směsice hororu a kabaretu, kterou ke své hudební produkci přidává? Na tuhle otázku si asi každý musí odpovědět sám, ale domnívám se, že minimálně jeho největší hity School’s Out, I’m Eighteen, Poison nebo Hey Stoopid mají svoji hodnotu i bez toho cirkusu kolem a Cooperův vstup do americké Rokenrolové síně slávy i hvězda na hollywoodském chodníku slávy mají své opodstatnění. Pravda, svoji logiku by měla i cena Tony udělovaná za významné počiny v oblasti divadla, muzikálu a činohry…

I bez líčidel super hudba

Co se týká spojení hudební a vizuální stránky, mám jednu osobní zkušenost. S komiksovým glam rockem Kiss jsem se poprvé seznámil na jednom rozjetém mejdanu na konci sedmdesátých let na základě poslechu jejich alba Alive!, považovaného za možná nejlepší živé album v historii rocku. Líbilo se mi, i když jsem při jeho poslechu neměl před očima kapelu, která od roku 1972 spotřebovala tuny make-upu. Ostatně, když se Kiss v roce 1983 na čas odmaskovali, jejich tehdejší album Lick It Up rozhodně nepropadlo.

Alice Cooper se svou ženou

Alice Cooper se svou ženou Sheryl Goddard, s kterou si řekli své životní ano v roce 1976

Jméno po čarodějnici

Ale zpět k postavě vystupující pod jménem Alice Cooper. Všeobecně se ví, že se narodil v roce 1948 jako Vincent Furnier a umělecké jméno si vypůjčil od čarodějnice žijící v sedmnáctém století. Méně je známa skutečnost, že od roku 1974, kdy si nechal legálně změnit jméno, má ve všech dokladech opravdu Alice Cooper. Nicméně jeho řeči o tom, že ona Alice Cooperová se reinkarnovala právě v něj, je třeba brát jako součást velkého rokenrolového divadla, nebo chcete-li rokenrolového švindlu.

Je to jenom „tyjátr“

Těžko si představit, že by se Alice Cooper, který se v roce 1976 se oženil s Sheryl Goddardovou a má s ní dcery Calico a Sonoru a syna Dashiella, doma choval stejně jako na pódiu. Pak už by se nejednalo o uměleckou nadsázku, ale o diagnózu. Jistě, chlastal první ligu, ale v tom není jediný otec od rodiny.

Hluboce věřící Alice Cooper

„Hraju golf a pravidelně chodím do kostela. Doma dělám všechno, co normální otec od rodiny dělává,“ uvedl před časem pro časopis Rhein-Neckar-Zeitung kontroverzní zpěvák, který ani neskrývá, že se narodil v rodině kněze. „Víru beru velmi vážně a dokonce bych řekl, že nejen to – snažím se i žít jako dobrý křesťan. Jasně, že jsem na scéně za padoucha, ale přece nikde v Bibli nestojí, že by křesťan nesměl hrát padoucha, nebo stojí?“ hájil před časem svoji jevištní podobu.

Nenosí si práci domů

Strašidelně nalíčený Alice Cooper je v soukromí úplně jiný než na jevišti, prostě si nenosí práci domů. Na tom ostatně není nic divného, těžko si představit, že by třeba herec z Národního divadla po premiéře Othella doma škrtil manželku nebo představitelka Maryši nalila v rámci role jed do kafe svému muži. „Bylo by směšné, kdyby si někdo myslel, že sedím doma v hrůzostrašné masce s hroznýšem kolem krku,“ konstatoval zpěvák, který prý přestal být být v soukromí Alicem Cooperem poté, co se zbavil závislosti na alkoholu. Tvrdí, že odstup vůči jeho alter ego mu zachránil život. Dostatečně odstrašujícím příkladem mu jsou někteří kolegové. „Jima Morrisona, Keithe Moona a Janis Joplin oddělalo, že chtěli být ve skutečném životě tím, čím byli na jevišti,“ tvrdí a už dál nešíří historku, že jeho nezvyklé ženské umělecké jméno pochází z jedné spiritistické seance, kde se ještě jako Furnier dověděl, že je prý převtělením mladé Alice Cooperové, kterou upálili jako čarodějnici.

Lady Gaga je jako já, říká Alice Cooper

Také nemá moc pochopení pro Ozzyho Osbournea a jeho bývalé pletky s mysticismem a satanismem. „Ach Ozzy... Rád bych řekl, že udělal něco originálního, ale nenapadá mě nic, o čem by se to dalo říct,“ uvedl před časem. Slova uznání však kupodivu nachází pro Lady Gaga. „To, co ona předvádí na pódiu, je prakticky stejné jako to, co dělám já. Skládám písně pro nějakou konkrétní postavu a tu pak na jevišti hraju. Lady Gaga je mojí ženskou verzí,“ nechal se slyšet Alice Cooper a vzdal ji poctu coververzí jejího hitu Born This Way.

Páni, to bylo něco

Cooper o sobě prohlašuje, že v soukromí je ten nejoptimističtější člověk, jakého si lze představit, na rozdíl od toho jevištního. „To je největší pesimista na světě, strašný chlap,“ připouští rocker, podle kterého Alice má s publikem milostný vztah. „Ale jestli většina komiků publikum hýčká, Alice ho znásilňuje,“ prohlásil. Neberte ho však proboha vážně. Stejně jako se naštěstí na jevišti nebere vážně on, když se třeba při I’m Eighteen opírá o berli. „Lidé by měli po koncertě odcházet a říkat si: Páni, to tedy bylo něco!“ přeje si.

Postava pro filmové plátno

Mediálně vděčný Alice Cooper je přímo stvořený pro filmové plátno a filmaři to moc dobře vědí. Režisér slavné Noční můry v Elm Street Wes Craven ho označuje za nevlastního otce Freddyho Kruegera a v jednom z pokračování si jeho otčíma zpěvák opravdu zahrál. Tuzemští příznivci mohli loni v kinech vidět filmový dokument Alice Cooper, který idol revoltující mládeže vypráví osobně. Nabídl nejen očekávanou hororovou show se spoustou umělé krve na pódiu. Ve filmu se objevují také Iggy Pop, Elton John, John Lydon a další hudebníci. Kanadský snímek získal cenu Canadian Screen Award jako nejlepší celovečerní dokument roku 2015.

Nepřekonatelný Waynův svět

Ve filmovém světě je Alice Cooper jako doma. K jeho nejstrašidelnějším rolím patří postava vůdce party šílených bezdomovců v hororu Johna Carpentera Prince of Darkness, který měl premiéru přesně před třiceti lety. Se zjevným potěšením si několikrát zahrál také sebe sama. Doslova k sežrání byl v úspěšné hudební komedii Waynův svět režisérky Penelope Spheerisové, ale už dříve se objevil v jejím ceněném dokumentu The Decline of Western Civilization, Part II: The Metal Years, pro který společně s Guns N’ Roses nahrál coververzi vlastní skladby Under My Wheels.

Nikoho asi nepřekvapí, že bylo vydáno mnoho videí a DVD s Cooperovými koncerty. Ceněný je záznam z turné k jeho majstrštyku Welcome To My Nightmare, na němž nechybějí vedle hororu ani humorné prvky.

Rock‘n‘roll je velké divadlo

V polovině 80. let, v závěru období Cooperovy životní i umělecké krize, si zahrál hlavní roli v obskurním španělském vlkodlačím horroru Leviatán a návrat na pódia doprovodil v roce 1986 videem s názvem The Nightmare Returns. Opravdový comeback přišel o tři roky později s úspěšným albem Trash a hitem Poison. Jeden z koncertů následujícího světového turné je zaznamenán na videu Trashes The World. Ostře řezaná tvář Alice Coopera i jeho výrazná mimika jsou základní součástí množství jeho videoklipů, z nichž určitě stojí za vidění Hey Stoopid, Trash, Poison, Feed My Frankenstein nebo House Of Fire. Klipy, filmy a záznamy koncertů s Cooperem dokazují, že svět rock’n’rollu je vedle hudby také velké divadlo a Alice Cooper dobře pochopil, jakou roli je v něm schopen hrát.

 

Roman Jireš (ČTK)

Vložil: Štěpán Cháb

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace