Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Konec puberty v nedohlednu. Mejdany, divadlo, pařby, divadlo, večírky, divadlo Sklep

31.12.2017
Konec puberty v nedohlednu. Mejdany, divadlo, pařby, divadlo, večírky, divadlo Sklep

Autor: Archiv Divadla Sklep

Popisek: Divadlo Sklep: Mlýny

FOTOGALERIE, VIDEO „Ano, tak to je to přestárlé divadlo Sklep, kterému mladí fanoušci říkají, kdy už konečně toho ti unavení čtyřicátníci nechají. Ovšem stejně jako Fidel Castro, který raději nechá svůj ostrov svobody zmizet ve vlnách oceánu, aniž by ustoupil z nastoupené cesty, tak i my náš soubor necháme zmizet ve vlnách únavy, než bychom opustili naši vyšlapanou divadelní pěšinku.“ Těmito slovy David Vávra v devadesátých letech občas uváděl sklepovské Besídky.

Jenomže zatímco kubánský revolucionář loni skonal ve věku devadesáti let, divadlo Sklep započalo v témže roce šestačtyřicátou sezónu existence a poměřováno Fidelem, vstoupilo tedy teprve do druhé poloviny svého života. A ještě jedna důležitá věc. Sklepáci nikdy o žádnou revoluci (a to ani v divadelnictví) neusilovali. 

Recitacemi „starých kusů“ o tatínkovi, který stále chodí na stranu či v čele, a jejich potížích s gumou u trenýrek oba zakladatelé Sklepu, David Vávra a Milan Šteindler, tu a tam též při Besídkách upomínali na úplné začátky a vždy k tomu dodávali svůj tehdejší věk: 14 let. To se psal rok 1971, z čehož si lze lehce vyvodit, že oba protagonisté se mezitím stali šedesátníky. Stejně jako další dva důležití členové souboru, Tomášové Hanák a Vorel, kteří do Sklepa přišli až ve druhé polovině sedmdesátých let, takže ani ti nepamatují všechny performance na almaře ve sklepním prostoru o rozměrech několika čtverečních metrů v branickém domku Vávrovy babičky, kde vše kdysi začalo. 

Teprve po vyhazovu ze sklepení (na základě „nechvalně“ známého incidentu se zavařovacími sklenicemi) byli Sklepáci přinuceni vyjít na světlo a „otevřít se světu“. Tehdy také přichystali své první celovečerní představení Muzikál (1980), po němž následovaly další kousky. 

Večírky, divadlo, večírky... 

Dlužno podotknout, že způsob fungování divadla od pubertálního až po dnešní téměř důchodový věk Sklepáků se v jejich pojetí příliš nezměnil. Divadelní aktivita nikdy nebyla jedinou a dokonce ani tou hlavní činností této postupně se rozrůstající i proměnlivé partičky kamarádů a jejich známých. Nejvíc pověstnými se staly sklepovské mejdany a pařby, „zdravý kolektiv“ však byl a dodnes je utužován i dalšími společnými akcemi včetně těch sportovního charakteru (jen pro zajímavost: Hanák v mládí závodně vesloval, Vorel se zas věnoval karate). 

Sklepáci za ta léta pochopitelně prošli i řadou krizí. Například v roce 1983 divadlo prakticky rok nehrálo, hodně zlé krve svého času nadělal i snímek Věry Chytilové Kopytem sem, kopytem tam (1988) s Vávrou, Šteindlerem a Hanákem, jež někteří pokládali za zradu a zneužití sklepácké poetiky. Nicméně čas vše urovnal a při děkovačkách na konci Besídek bývají (jako důkaz jakési duchovní soudržnosti) často vyvolávána i jména těch, kteří se na prknech domovské scény na Dobešce objevují už jen sporadicky či léta vůbec.

 

 

Sklep bývá právem označován za generační divadlo osmdesátých let, avšak nějaký programový koncept bychom u něj hledali marně. I když svým způsobem možná ano. Je to především touha nespoutaně (se) bavit, naprosto svobodně tvořit, využívat k tomu veškeré dostupné prostředky a samozřejmě i kreativitu všech person, které mají odvahu stanout na jevišti. Sklepákům není nic svaté, jejich humor bývá mnohdy černý a hodně nekorektní, libují si v recesi, parodiích (jimž nezůstane ušetřen vůbec nikdo, včetně jich samotných) či v trapnosti (kterou už léta předtím divadelní Ypsilonka povýšila na estetickou kategorii). 

Sklepovská besídka je tu zas 

Od prvního „regulérního“ představení Muzikál je se Sklepem neodmyslitelně spjata i muzika, především písničky. Soubor léta disponuje vlastním divadelním „orchestrem“ a výtečným autorským zázemím (zprvu především Jaroslav Vaculík, později David Noll, Hana Navarová, Jiří Podzimek, Vladimír Vytiska) i skvělými textaři (zejména Tomáš Hanák, ale i další členové souboru a občas i někdo „od vedle“ jako třeba Jan Vodňanský či se Sklepem i jako herec spolupracující Robert Nebřenský). 

Písničky jsou vždy šité přesně na míru naturelu a výrazovým schopnostem konkrétním protagonistům, takže pak mohou zpívat třeba i ti, kteří zázračným sluchem zrovna neoplývají. Na druhou stranu, v obsazení Sklepu nacházejí se i pěvecky zvučná jména s vlastními hudebními projekty zcela mimo divadlo: Monika Načeva, Jiří Macháček (MIG 21), Lenka Vychodilová (alias Lemura Lepá) či Tomáš Hanák (M.T.O. Universal Praha).

 

 

I ve sklepovských písničkách se v plné míře uplatňuje schopnost parodovat všechny myslitelné žánry od dechovky přes pop, country až po jazz, přičemž hudební, textová i výrazová stylizace vychází z perfektní znalosti daného žánru včetně všech jeho klišé, zároveň však prozrazují i nemalé okouzlení těmito „pokleslostmi“.

 

Sklepáci se ve více než dvou posledních desetiletích omezují už jen na přípravu každoroční nové Besídky. Na novou hru zkrátka není dostatek času ani energie. Přesto si na nezájem publika rozhodně stěžovat nemohou. A připomeneme-li citát z dobové kritiky, že „na představeních Sklepu nevydrží normální člověk do konce“, potom nezbývá, než takovému bláznovství vyslovit chválu.

Pokračování zítra... 

Leoš Kofroň

 

 

Válcuje vás život, úřady, politici? Zažili jste, nebo jste viděli něco, co by měli ostatní vědět? Pište, foťte, posílejte na .     

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace