Hodně tvrdý rock, metal, občas i o krapet měkčí rock... Příběhy, koncerty, desky

RECENZE Andrew Taylor, Popel Londýna

09.12.2017
RECENZE Andrew Taylor, Popel Londýna

Autor: repro Youtube.com

Popisek: Andrew Taylor během rozhovoru

S historickými romány nemáme zkušenost. Ačkoli jsme Taylora jako významného spisovatele znali, byla jeho nejnovější kniha alespoň pro KrajskéListy.cz jistou premiérou. Zdařilá? Musíme uznat, že jsme jeho hutný román, popisující požár Londýna roku 1666, opakovaně odložili. Abychom se k němu vrátili a dočetli. Ostatně totožně se vyjádřily i desítky laických recenzentů na internetu. Někoho Popel Londýny strhnul, jiného odradil. Délkou, detaily, složitostí, slabší pointou.

Andrew Taylor se narodil v roce 1951 ve Velké Británii, kde doposud se svými dětmi a manželkou žije. Knihy ho ovšem provází ještě déle než manželství. Psal, jak sám tvrdí, od nepaměti. Literatura ho vždy lákala, což mimochodem podtrhuje magisterský titul v oboru knihovnictví a archivářští, jehož dosáhl na University College London. Svou prvotinu si tento mnohými cenami ověnčený spisovatel připsal už v roce 1982. Ve svých necelých jednatřiceti letech. Jednalo se o román Caroline Minuscule (ano, ten název stylu písma, který známe jako Karolina). Na Amazonu si můžete knihu sehnat a přečíst, případně za 18 dolarů poslechnout. Podtitul románu zní "William Dougal Crime Series Book 1" a skutečně odstartoval řadu, které se Taylor věnoval mezi lety 82 a 93 (série je ukončena detektivním Odd Man Out). Mezitím psal, jakkoli paradoxně to zní. Eseje, fejetony, studie, kriminálky, historické romány. Právě díky nim si vydobyl světový respekt. V souvislosti s Taylorem se opakovaně uvádí především dvě díla: The American Boy (Malý Američan vyšel v České republice v roce 2002) a Popel Londýna.

Jemu se pro dnešek budeme věnovat.

Londýn, 1666. Plameny dosud největšího požáru v historii Londýna zachvátily katedrálu sv. Pavla a odkrývají tajemství, která měla zůstat skrytá. Uprostřed chaosu nalézáme mrtvolu muže se svázanýma rukama za zády a bodnými ranami na krku. Jak ale najít vraha, když většina obyvatel sama bojuje o přežití? Všemu přihlíží James Marwood, syn odsouzeného zrádce a neochotný vládní informátor, který je donucen pachatele najít. Marwood je brzy vehnán do mimořádného nebezpečí, ale i náruče záhadné mladé ženy, kterou před plameny zachránil. Řádění vraha však ještě není u konce a další oběť na sebe nenechá dlouho čekat.

Tolik anotace, která zněla víc než slibně. Na stovkách stran knihy, kterou báječně a hrozně citlivě přeložila Háta Kreisinger Komňacká (dle našich zjištění mladá absolventka oborů anglický jazyk a literatura, dějiny umění a překladatelství anglického jazyka), nenajdeme pouze zločin. Pakliže má někdo v lásce Červenákovu Rudolfínskou Prahu, Prešburg, intriky a pády dávné šlechty, po Popelu Londýna asi nesáhnete. Román Andrew Taylora je totiž hlubší, delší, ale především ohromně detailní. Samotný požár v Londýně, ustáleně nazývaný jako "Great Fire of London", se přehnal přes centrální části londýnské City, řádil od 2. září do 5. září 1666 a zničil velkou část City uvnitř starých římských městských hradeb. Taylor k fiktivnímu námětu vyšetřování zločinu přistoupil okem a perem ryzího badatele. Těch několik dnů trvající běsnění roztáhl vzhledem k ději do řady týdnů a na nich se snažil vykreslit vše, co tehdejší doba nabídla. Vztahy, sorty lidí, styl života. Těch rovin v románu, který je řadou kritiků i tisícovkami čtenářů vřele doporučován, zůstává hodně.

Nám se zpočátku nechtělo číst. Nebo abychom byli přesnější: nedalo se nám začíst do toho, co se děje. Kromě dějové linky jsme se potýkali s pocity, myšlenkami a skoky jinam. Čekali jsme opravdu popis tragédie, zločinu a dočkali jsme se hodnotné historické studie. Aniž bychom to v uplynulých týdnech plánovali, zločin a pointa románu v nás nějak hlouběji nezůstala. Za to jsme se chtěli přesvědčit, jak hlavní město Velké Británie málem lehnulo popelem a co všechno se kolem toho dělo. V tom je Andrew Taylor zřejmě král.

Protože jsme nečetli jinou z jeho desítek knih, nemůžeme srovnávat. Každopádně bychom o Popelu Londýna chtěli říct tolik: kdo hledá detektivku, knihou nebude uspokojen. Kdo má rád historickou fikci (ale klidně i beletrizované historické události), bude nadšen. My jsme se, jak už bylo uvedeno výše, ke knize několikrát vrátili. Náš zaběhnutý režim detektivních story se totiž od románu Taylora dost liší. Nic naplat, nakonec žádné zklamání nenastalo. A protože jsme zmínili překladatelku, začnete knihu někde v půlce, u kapitoly číslo pětadvacet. Ta totiž výborně vystihne kumšt a cit pro češtinu, stejně jako Taylorův styl plný reality, drobných odboček a tlaku na detail. Pro pochopení (vyústění) ta kapitola vůbec nic neznamená, tudíž se nemusíte obávat spoileru.

Děkujeme nakladatelství Práh za poskytnutí titulu pro recenzi, a připomínáme, že Práh vydal i Taylorovu knihu Němý. Její anotace nám takzvaně na první dobrou připomněla osud Kašpara Hausera, velké to záhady 19. století.

Název: Popel Londýna
Autor: Andrew Taylor
Přeložila: Háta Kreisinger Komňacká