Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

RECENZE John Searles: Zvláštní, ale pravdivé

30.11.2017

Autor: archiv spisovatele, blog

Popisek: Spisovatel John Searles

Novela amerického spisovatele a novináře Johna Searlese vyšla v Česku poprvé letos v nakladatelství Mystery Press. Ve Spojených státech však byla vydána téměř o třináct let dříve.

John Searles je bývalý novinář, spisovatel a knižní kritik. V roce 2001 mu vyšla prvotina Chlapec stále nezvěstný, díky níž ho magazín Times označil jako „Person to Watch“ a Daily News jako „New Yorker to Watch“. V roce 2004 vyšla druhá novela Zvláštní, ale pravdivé. Ta byla podle Salon.com nejlepší knihou roku 2004. Za další titul, který v Americe vyšel v roce 2013 a v originále se jmenuje Help for Haunted Searles, v češtině pak Nebudete se bát ničeho zlého, získal také cenu Americké knižní asociace a na portálu Amazon patřil mezi top ten mysteriózních knih.

Searlesově tvorbě se u nás aktuálně věnuje nakladatelství Mystery Press, které v letošním roce vydalo dva jeho tituly. Recenzované Zvláštní, ale pravdivé a Nebudete se bát ničeho zlého. Searlesovu prvotinu poslalo do světa nakladatelství Metafora.

Ale přejděme k samotné knize. Vzhledem k tomu, že Zvláštní, ale pravdivé bylo první dílo, které jsme od Johna Searlese četli, nevěděli jsme, co můžeme čekat. Připravovali jsme se spíše na strašidelný thriller nebo detektivku. Na tuto myšlenku nás navedla anotace. „Tak začíná podivuhodný příběh, v němž se Philip a jeho matka probírají Melissinou i svou minulostí. Ve snaze dobrat se odpovědí na otázky, které je trápily po celý život, podniknou neobvyklou cestu, během níž jsou nuceni čelit vraždě i pomstě, smrti i lásce, a na jejímž konci možná někdo z nich dojde i kýženého vykoupení…“

K našemu překvapení však o klasický thriller rozhodně nešlo. Detektivní zápletka je v podstatě po celou dobu jaksi skryta. Na to, že se vlastně něco stalo, přicházíte postupně, po krůčkách. Při čtení jsme měli pouze pocit, že všechno není v pořádku. Autor si podle nás dokonale hraje nejen s postavami, kterým vykreslil opravdu těžký život, ale také se čtenářem, jehož ukolébá dokonale vykreslenými situacemi a postavami.

Ústředními hrdiny knihy jsou Phillip Chase, jeho matka, která se nikdy nesmířila se smrtí druhého syna Ronnieho a Melissa. Právě Melissa jednou v noci zavolá Phillipovi a poprosí ho o setkání. Jaké je překvapení Phillipa a jeho matky, když se dozví, že otcem jejího dítěte je již pět let mrtvý Ronnie.

Jednoznačně kladně hodnotíme dokonale vykreslené osobní rysy postav. Čtenář má pocit, jako by je znal odjakživa a může se velice snadno vžít do jejich komplikované situace. Takto podrobně autor vykreslil také prostředí, ve kterém hlavní hrdinové žijí. Pokud bylo cílem autora popsat prostředí a jednotlivé postavy, pak bychom neměli absolutně co vytknout. Při čtení, od kterého jsme původně čekali něco jiného, nám však tyto podrobnosti trošku vadily. Nejvíce nás tak zaujala poslední třetina knihy, která má podle našeho názoru výborný spád. Klasickému čtenáři detektivek bychom knihu nedoporučili. Kdo však hledá nejen krimi příběh, ale také celkově propracovanou knihu, bude nadšený.

Název: Zvláštní, ale pravdivé
Autor: John Searles
Autor obálky a ilustrace:  Jindřich Janíček