Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Vilém Křížek, Smrt má vůni inkoustu

27.11.2017
RECENZE Vilém Křížek, Smrt má vůni inkoustu

Foto: archiv

Popisek: Knihovna, ilustrační foto

Ambicí obnovit postupy, kterými se mohl pyšnit Sherlock Holmes, známe bezpočet. Ale především mimo Českou republiku. Nám se do ruky dostala zjevná prvotina Viléma Křížka, která si tento směr vybrala za svůj. Pokud by z úvodu nebyla patrná linka, díky níž se Holmes na přelomu 19. a 20. století držel na výsluní snad padesát let, která vlastně kopírovala životní pouť Arthura Conana Doyla, v úvodu ji trochu rozvedeme.

Holmes byl především chytrý - tedy inteligentní a současně vzdělaný. Od Studie v šarlatové přes román Pes baskervillský až po Černého Petra či Podnájemnici v závoji shledáváme v jeho postupech obrovský cit na detail. Jeho čuch po stopě byl abnormální, jeho výstřednost pověstná. Doyla tato postava učinila nesmrtelným. Nesmíme v této souvislosti zapomínat ani na jeho válečné zpravodajství a politické ambice, kdy se zasazoval zejména o dodržování práva v případech protiprávně odsouzených a vystoupil taktéž proti nelidským podmínkám v belgickém Kongu.

Vilém Křížek začíná. Věděl, že chce psát, co chce psát. Věděl, že půjde o detektivku, ale určitě si řekl, že takových už tady bylo. A tak se jal objevit hrdinu, jakého svět neviděl. Což nemyslíme ironicky, spíše jako narážku na báječnou pohádku Obušku z pytle ven. Svému nakladateli, potažmo čtenářům nabídl postavu soukromého detektiva Eliáše Sattlera. Ten se vymyká standardním postavám především čichem. Není to žádný dvojsmysl, ale metodický postup. Pakliže je možno zločin odhalit a odsoudit pomocí všelijakých stop, ty pachové v něm hrají důležitou roli. A to nehovoříme o psech.

Tento benefit nám především v úvodu knihy přišel jako humorný prvek. Sranda. Zábava. Výstřednost. Jenomže postupem děje se ukázalo, že to Křížek myslí vážně. Respektive jeho Eliáš Sattler.

Děj románu je příjemným zpestřením na dvě až tři odpoledne. Pointa je uvěřitelná, postavy hmatatelné. Musíme uznat, že zločin byl logický a jeho vyústění také. Nejkrásnější pro nás byla poslední část románu, kdy se v přímé konfrontaci (nebudeme naznačovat) setkali ústřední protagonisté. Došlo na "vyříkání" z očí do očí, což je někdy výrazná pomůcka nejen pro čtenáře, ale také pro samotné spisovatele. Nám se tohle na knihách líbí. Ne že bychom měli rozečteny tři čtyři knihy a nevěděli, která bije, ale přeci se musíme podívat na fakt, že ne vždy si lze všechno zapamatovat. Celkové shrnutí je prostě fajn.

O čem tedy kniha pojednává? Praha počátku dvacátého století se může zdát poklidná a idylická, ale pod povrchem vřou ostré spory: mezi Čechy a Němci, bohatými a chudými, podporovateli a odpůrci zbrojení. Tehdy začnou významnému průmyslníkovi Albertu Richterovi chodit výhružné anonymní dopisy a v sázce se ocitne hned několik životů. Netradiční soukromý vyšetřovatel Eliáš Sattler má čich na zločin – a to doslova. Citlivý nos mu umožňuje zachytit i stopy, které jiným uniknou: závan osudného parfému, pot podezřelého na předmětu doličném, stopu sotva zaschlého inkoustu... Sattler se ujímá případu anonymních dopisů, ale zaplétá se do něj hlouběji, než by se mu líbilo. Skandál, smrt, zakázaná láska, série obvinění – podaří se mu spirálu zločinu zastavit?

Ano. Ne. Nevíme. Však čtenáři sami posoudí.

Prvotina Viléma Křížka je příjemnou procházkou staré Prahy. Ten návrat do dávných časů se nám začíná zamlouvat více a více a nutno přiznat, že pokud v tom někdo umí chodit, na chvíli se vám podaří zmizet ze současnosti. Jak jsme už naznačili výše, pointa i zločin samotný je dobře vypointovaný. V knize nejsou hluchá místa a vše, co se odehrává, má hmatatelné a prokazatelné souvislosti. V románu je naznačena i dříve velmi tabuizovaná vztahová vazba, kterou ale také nebudeme rozvádět, protože byste se ihned připravili o pátrání.

Negativní věcí, kterou musíme zmínit, je onen čuch. Tlak na tuto schopnost, časté připomínání a návrat k ní, působí leckdy až magicky. Přehnaně. Nám by stačilo konstatování, že detektiv tuto libůstku ovládá a prohlubuje a že s ní bude pracovat. Tím, jak byla zmíněna několikrát, to sem tam vypadalo poněkud uměle. Sattlerův vyšetřovací rukopis je už tak dost charakteristický a tím, že se spisovatel neshodil pointou ani linearitou psaní, nepotřebuje modelovat svou hlavní figuru až do takových detailů. Zvykli jsme si na ni i beztak.

Název: Smrt má vůni inkoustu
Autor: Vilém Křížek
Obálka a ilustrace: Jan Klimeš
Vydává: Mystery Press, 2017
Hodnocení: 80 procent

Vložil: Zdeněk Svoboda